Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Eiler »

Ja, vem vet det kanske har varit på din bil.
Jag vet bara att detta galler ska vara till tidiga 57:or
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by QV »

Ett råd angående rostlagning.
Kapa INTE bort all rostig plåt i bilen på en gång (alltså golv vänster, golv höger, skärmbalkar, skuff...)

Vid rostlagning så kapar man bort en bit, Fixar dit ny plåt. Kapar bort nästa osv.

Även om man lejer bort lagningen skall man inte hjälpa till och kapa bort.

Ett hörn, hur rostigt det än är så är det en fixpunkt att rikta in den nya plåten mot.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazon cruiser »

Passar verkligen alla 4 dörrars dörrar till alla Amazoner?
//Uffe
Mitt svar är nej. Mina bakdörrar var rostiga i nederkant så jag köpte en uppsättning dörrar som var något mindre rostiga. Dessa dörrar var från en nyare Amazon och hade plåtskenor till listerna, inga öppningsbara vent.rutor m.m. Tyvärr visade det sig vid provmontering (självklart efter att jag lagt tid på att svetsa upp dom) att de nyare dörrarna var för stora i förhållande till karossen. Jag provade att modifiera gångjärnen och då gick det att stänga dörrarna åtminstone, men dörrspringorna var minimala. Tyckte detta var mycket märkligt då originaldörrarna passade helt okej när jag köpte bilen.
Efter detta började jag svetsa upp originaldörrarna istället men då arbetet nästan var klart sprang jag på ett par fina bakdörrar på en marknad. Dessa var från en 57:a så jag chansade och köpte dem. Vid provmontering visade de sig passa lika bra som originaldörrarna!

Jag har inte lyckats mäta fram några skillnader mellan de nyare och äldre dörrarna, men det är nog inte heller mycket som krävs för att en dörr inte skall passa. En skillnad jag sett på dem är dock avrinningshålen i nederkant som ser olika ut mellan dörrarna, det skiljer också något på hur dörrskinnet är svetsat i nederkant av dörren. Dessa olikheter tyder på att man någon gång bytt verktyg i tillverkningen av dörrarna.

Det skall nämnas att jag inte provat med några andra dörrar av nyare modell än de jag köpte från början. Jag tycker dock det känns osannolikt att två bakdörrar från samma skrotade amazon skulle vara drabbade av extra dålig passform.

Inser också att jag framöver måste köpa några fler Amazoner för att få användning för alla dörrar jag har i lager:D

//Peter
........................
Peter, Amazon 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

the grey one wrote:Uffe det har kommit fram nya rön ang. Humlan den kan flyga, det var bara en felberäkning!(detta är sant) så med andra ord så kan du svetsa,du vet bara inte om det.... än.
ryggdunk och glada tillrop från den gråe!.
Fan va bra! Då är det ju bara att köra på 8) Alla glada tillrop gillas. Jag skall INTE ta in fler negativa besservissrar i garaget som talar om hur omöjligt projekt detta är. Bättre att köra på med sedvanlig inställning "-Hur jävla svårt kan det vara?" 8)

Janne! Tack för tipset gällande svetslagning. Jag hade INTE tänkt börja kapa då just fixpunkterna känns som ett klurigt problem. Men, det skall nog gå bra... jag kan ju svetsa och bocka plåt :wink:

Nu skall jag till Storstaden på möte och julfest mm. Kommer att sakna bilen. Fick av ett par dörrar ikväll och började lite nervöst inspektera underredets balkar :? Ser inte så skitdåligt ut... faktiskt!!
//U
Amazon 1957
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Eiler »

Kämpa på Uffe :D skamm den som ger sig, tänk framåt vad rolig bil det blir när den är färdig.
Vad alla kommer att vara avundsjuka på dig då. :lol: :lol:
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by olleholm »

Eiler det stämmer alla är avundsjuka,men inte jag.
volvoamazon1967
Posts: 251
Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by volvoamazon1967 »

Hej!

Kul med en tidig 57a! Gillar färgkombinationen också! :D

Kommer absolut att följas!!
//Helmer

*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Eiler »

olleholm wrote:Eiler det stämmer alla är avundsjuka,men inte jag.

Det har du rätt i Olle hahaha jag blir mycket avundsjuk på er.

Jag får väl erkänna att jag har gjort något jag ångrar :?
För ca ett år sedan sålde jag ett mycket bra objekt till Stockholm och det var en Amazon -59 Sport röd/vit till en mycket trevlig och duktig person, och är han lika noga med den som med sin Amazon -67 som han håller på att renovera nu, då kommer Sporten att bli finare än ny.
Jag insåg att jag inte hinner renovera den, för jag har så många andra Amazoner jag ska renovera, därför sålde jag den.

Det blir roligt att följa din renovering Uffe. :D
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by olleholm »

Uffe har du kollat så det är en treväxlad låda i bilen,i min hade dom bytt till en fyrväxlad,jag letade i två år förren jag hittade den rätta växellådan, med rätta bakgavlen.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by LABBE »

pst uffe! ingenting e omöjligt det tar bara lite längre tid. :wink:
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Hahaha, Ni är för GOA!! :) Jodå Olle, jag har original vxl låda PLUS en helt ny och genomgången 3-vxl låda EXTRA som bara ligger och väntar 8)

Jag sitter just nu uppe i Stockholm på möte. Går nu en kurs i persentationsteknik och har precis avslutat en MÅLANDE presentation om...vad tror ni?... mina Amazoner :D Jag beskrev känslan av att ha "det perfekta"... för att i nästa stund helt backa bandet... och stå men ett Fullständigt rostobjekt. Inte svårt att prata om något man tycker om och som man har mycket känsla i. Man är nog allt lite sjuk då det ända jag tänker på är att få kasta sig på sitt objekt, i sitt kalla garage.
//Uffe
Amazon 1957
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by roberth »

Kommer bli roligt och intressant att följa denna renovering!
Djupt imponerad av ditt engagemang Uffe!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Fick några timmar i garaget idag. Dörrarna är av, liksom fronten. Invändigt har jag nu "bara" instrumenteringen kvar att ta ur, resten är borta och "rent" in till lacken då jag skrapat bort all ljuddämpningsmattor. Har kastat 6 spannar med skit/rost. Motorrummet har jag någon timme till innan det blir dax att ta ur motorn. Innan dess skall jag ta ur tanken och lite annat. Bilen är så lätt redan att jag kan kasa den i sidled på mitt lite grusiga garagegolv. Jag siktar sedan på att ta hem vaggan (Tipgirl) och satta upp karossen i denna. Skall bli spännande att så hur balkarna är under. I eftermiddags blev jag väldigt låg då jag bara hittar nya rostställen hela tiden. Behöver ha lite positiva saker som lyfter nu :?
Amazon 1957
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by brorsan »

Ta gärna fler bilder! :D Du verkar ju absolut ha rätt inställning, så jag tror du kommer ro detta i hamn! Rost hittar man ju ofrånkomligen mer av när man börjar riva isär en 50 år gammal bil, men följer du tipsen du fått kommer du fixa det utan problem :wink:
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

brorsan wrote:Ta gärna fler bilder! :D :
DET är just det jag lovat mig själv (och inte minst min familj) att inte göra. Det tar såå mycket tid med just bilder. Min lilla tid jag har över kommer att läggas i garaget och inte vid datorn. Men visst, jag kan ju inte låta bli 8) och tänker ta några rostbilder snarast så ni får en lite mer övergripande bild av hur illa (eller bra) det ser ut.
brorsan wrote:Du verkar ju absolut ha rätt inställning, så jag tror du kommer ro detta i hamn! Rost hittar man ju ofrånkomligen mer av när man börjar riva isär en 50 år gammal bil, men följer du tipsen du fått kommer du fixa det utan problem :wink:
Tack "brorsan", det värmer... och behövs 8)
//Uffe
Amazon 1957
Post Reply