Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Ja, ni e för goa ni :D Jag gjorde som John tipsade om. Jag körde till Biltema, köpte plåt, bockade till en balkkonstruktion med vinkel (som jag givetvis fick göra om) och svetsade dit skiten på plats. Det blev väl inte perfekt men det blev starkt och bra i alla fall och framförallt var det KUL! Sedan lagade jag en ganska enkel pryl på en annan balk. Bilder kommer, bara som bevis inte för att impa på er med svetsningen. Nästa lilla steg är att jag skall göra en ny nedre del till reservhjulsbaljan. Hur svårt kan det vara :wink: Slipper jag köpa alla bitar färdiga från VP så sparar jag i alla fall lite stålar. Nu är jag igång i alla fall 8)
///Uffe
Amazon 1957
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by anton_e »

Det är klart du fixar det här Uffe! Som någon nämnde tidigare så kör på när det känns bra och när du har ångan uppe. Är du less är det bara att titta andra byggtrådar så blir du genast lite mer motiverad att jobba på din bil! Jag har ju ingen Amazon längre men däremot en folkabuss. Innan jag började med denna hade jag inte lagt en enda svetsfog. Nu vill jag påstå att jag kan svetsa :) Ursäkta att jag smutsar ner din tråd med VW men här finns min resa att följa http://www.meanbugs.com/punbb/upload/vi ... 36#p193636

Lycka till!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Skithäftig Folka Anton 8) Jag får såå mycket flashbacks från då jag var runt 18 år. Jag hade en svart Amazon (vad annars?) Kombi 65:a full med klistermärken, Mags och rostig som en viss 57:a jag känner till :wink: Min bästa kompis hade då en grym Folkabuss som din och så åkte vi land och rike runt och Vindsurfade där det blåste mest och vågorna var störst. Detta höll jag sedan på med tills förra sommaren... ett antal år senare.

Idag har jag, förutom alla andra åtagande man har, hunnit ut i garaget, kapat bort och lagt i en bit i skuffen och nästa bit i bakre hjulhuset är på gång. Kunde sedan tillfälligtvis häkta upp en sandplåt med ett par punkter, för att kunna gå vidare med var bitarna skall starta och sluta? Det är inte lätt då allt är borta i vissa mötesplatser. Det är kul ett par timmar men sedan tröttnar man tvärt. Då är det bara att, precis som ni skriver, skita i alltihopa och gå in till familjen igen. Men, först in på datorn (som nu) och berätta framstegen. Bilderna blir tyvärr lite lidande pga tidsbrist. Jag vet hur trist det är med trådar utan bilder men bättre att få något gjort i garaget än att vara inne på Imageshack och ladda bilder.
//Uffe
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Utan bilder stannar trådar!!

Tråkig hörna. Yttre tröskelplåt bara ditlagd så länge.
Image

Urkapat!
Image

Tillpassat och hålla fast med magnet
Image

4 punkter och släppa magneten
Image

Punktat tätt och slipat!
Image

A-stolpe klar efter lite andra plåtar på plats. OBS! Bilden 90 grader vriden.
Image

Balkjobb
Image

Kanske inte snyggt...men starkt blev det!
Image

Denna lådan fick jag göra 2 ggr innan det blev bra. Mätte fel i slutet :x
Image

Man lär sig... sakta men säkert! 8)
Amazon 1957
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by John »

Det där ser riktig bra ut måste vara väldigt skönt att kunna vrida bilen väldigt tråkigt att ligga på rygg och svetsa :lol:
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by brorsan »

Kom ihåg att måla plåten på de ställen som inte går att nå efter det är ditsvetsat. Jag brukar använda volvos svetsprimer då den klarar svetsning utan att brinna bort, och eventuellt försöka spruta in tunnflytande rostskydd via nåt hål. Men detta visste du nog redan... Kul att du kommit igång med svetsningen förresten! :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
lamen
Posts: 3
Joined: Sat Dec 18, 2010 8:53 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by lamen »

Vad roligt att du kommit igång med svetsjobbet Uffe. Det ser bra ut.. Lycka Till och Trevlig (Svets) Helg.
//Lamen
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Eiler »

Kolla Uffe, du är ju expert på att svetsa :P den kommer att bli väldigt bra :D
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Då det inte är ngt kul på TV kan jag likaväl skicka in lite andra bilder när jag ändå sitter här...

Skuffen är lite risig...
Image

Kapat ur...
Image

Ilagt. Idag har jag kommit lite längre men har inga bilder på det.
Image

La idag en beställning på ett antal tusen på VP. Köpte bland annat ny reservhjulsbalja (svårt att göra själv, märkte jag efter ett gott försök), främre golv och annat kul :)

Kunde inte låta bli att längta sig bort från snö och kyla. Tänk... när man har sommar igen 8)
Image
Amazon 1957
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazonsport »

Jag lyfter på hatten, detta med bilar verkar vara din grej Uffe( aldrig svetsat innan, hmm? :roll: ) .. Jag har sett folk som jobbar som svetsare som gör det sämre..

Och nu är det försent att ångra sig va? Nu måste det bli bil av den igen när du kommit så här långt..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Nalletill1000 »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Du har lite att gora pa denna bil. Jag har sett andra ge upp pa battre objekt, sa det ar kul att du ger dig pa att forsoka radda den. Det ska bli skoj att folja dig pa alla trapatser. Och for att inte ha haft en svets i din hand forr, sa tycker jag resultaten ser lovande ut.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by QV »

Det går framåt.

När du kommer till skärmbalkarna fram (inte OM utan NÄR) så behöver du kunna provmontera front, huv och skärmar innan du helsvetsar allt. Det är "en stund kvar dit" men jag vill gärna ge dig det rådet så att du inte får en passform på slutresultatet som du retar upp dig på.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant! Nu med rostbilder!!

Post by einar- »

Uffe wrote: MEN, som någon skrev i en annan tråd. "-Det är ju bara plåt!"
//Uffe
Jag tror det var jag som skrev det :D Och jag som tyckte min var rostig men kämpa på bara så blir det bil igen
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Jo, det stämmer, det var du Jimmy :)

Idag (uppe tidigt) har jag gjort klart inre tröskellådan och passat till (i med dörrarna igen) den yttre tröskelplåten... som nu sitter på plats 8) Inväntar nu den nedre skärmkanten bak från VP, som kommer på tisdag hoppas jag. Skall sätta denna först innan jag ger mig på skärmkanten i hjulhuset. Jag har funderat mycket på hur jag skall göra med denna kanten. Falsa eller kant i kant. Jag har falstångt varför jag tror det blir lättare och bättre med en liten fals. Svårt att kapa perfekt annars...
//Uffe
Amazon 1957
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazonsport »

Såg någon (minns inte var dock) som bytte skärmkant genom att spänna fast den nya med svetstänger o kapa genom gamla o nya samtidigt med tigersåg eller sticksåg en bit i taget sen punkta efter hand. Har inte provat det själv men det verkade funka fint.

Själv brukar jag bara rita av den nya o kapa efter det, låta det vara 1 mm springa o sen svetsa, kyla, svetsa, kyla.. tryckluft e bra till de.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply