Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Rekordabilly! Jo, den kommer att likna din Opel när den är färdig. Mmmm!!

QV! Jo, jag har sett din lack (på bild) och du har givetvis helt rätt. Kanske så står jag där en sommardag med lacksprutan i handen 8) Polera lack kan jag ju. Det handlar väl då om att verkligen lägga på ett tjockt lager så man har att "ta av" ? Har sett en del polerjobb på nätet där riktig showlack poleras fram och det blir ju rätt okey :shock: Ju mer jag tänker på det så... sparar ju en hel del pengar dessutom. Tack för tipset Janne, :)
Amazon 1957
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by QV »

Det "felet" jag gjorde var att jag inte slipade mellan lackningarna. Apelsinskalet blir bara mera vid tjockare lager. Om man lägger på flödigt och sedan slipar ner det (med 600 papper) så får man en plan yta till nästa flödiga lager. Det kräver dock att man har gjort ett bra underarbete.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Kanontips, då kör jag på det, helt klart 8) Man kan ju börja med de enklaste bitarna för att gå vidare på baklucka, huv osv. Sen tar man hela karossen då man har fått till snitsen. Fan, då fick man polera även på denna bilen. Har varit såå orolig :lol:

Kanske läge för att skaffa eller låna en sådan här lackskiktsmätare inför detta arbetet?
http://www.defelsko.com/dft/dft-flip.html
Amazon 1957
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Rekordabilly »

Jo det här med att lacka är inte helt lätt men är man bara nogann så är det inga problem, kul grej när jag hade lackat det vita på taket och packat in all så kom det en rengskur av des like aldrig skådat och dagen efter så hade jag inget vitlackat tak utan ett tak som liknade mer ett med vinyl...bara att ta fram 600 papper och göra om men det det blev bra till sist. Men det krävdes 3 lager så det fanns något att slipa i o polera men fan den som ger sig he he.....
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by QV »

Man skall tydligen undvika för tjocka färglager, dessa tjocka lager klarar tydligen inte av vårat klimat och spricker.

En tjockleksmätare har man nog inte så mycket nytta av, när man går igenom så är det på en ytte pytte liten fläck.
Det jag gjorde för att undvika att gå igenom var att vid första slipningen (som jag gjorde med 600 papper) var att när "apelsinskalet" minskade ner till något "fisköga" var annan cm så slutade jag att slipa med 600 pappret. Vid den nivån så fick inte jag genomslipningarna. Gick jag förbi denna nivå för att bli av med alla "fiskögon" så vart lacken helt jämn men kävde omlackering för att man fick genomslipningar här och var.

Vill man inte använda kol vid sista slipningen av spacklet kan man lägga på ett lager färg.

Skall man få en jämn yta så måste man byta papper ofta. Så fort man börja trycka hårdare blir det inte jämnt.
Köp papper i 50 eller 100 pack så kan du byta ofta. Köp endast bra kvalite. ett 800 korn i ett 1000 papper gör en vansinig!

Slipa aldrig direkt med fingrarna, det blir ojämt slipat och man ser spåren efter fingrarna. Man måste alltid ha något som mellanlägg. Vad är valfritt så länge det fördelar trycket.

Att slipa är "enkelt" jämför med att polera upp delen. Jag gick direkt från 1000 papper till polering. Detta för att 1200 - 2000 tar ju ingenting :twisted: på lacken.
Att polera en plan yta som ett tak är ju lätt. På med polermedlet och tryck. Problemet är att man måste trycka lika hårt på kanten. Vinklar man polermaskinen fel EN gång så är det kört. Man slipar bort färglagret på någon tiondel.... Har man håller och varför finner man på en klistrad tråd på the polisch man. Jag polerade takboxar, kanoter, skitbilar och annat som övningsobjekt innan jag tog mig an Amazonen.

/Janne

Att polera från 1000 papper kräver hårt tryck, Runt 5 Kg eller mer så man kan inte fega någonstans utan det är bara att vinkla in maskinen och gå ut över hörnen......
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Skönt att bryta rostlagning ett tag. Det skall ju ändå göras så omväxling förnöjer. Har man väl börjat "renovera" EN detalj i motorrummet, så är det bara att köra vidare, för att få enhetligt :)

Image

Slipa av, sprutspackel, grundfärg och så en högblank motorrumslack så...Voila! Ner i källaren bland annat kul som är klart :)
Image

Nu blir det lång paus ifrån garaget med Gothia i Gtb med innebandy för ungarna för att sedan starta upp jobbet på allvar nästa vecka med säljmöte i Danmark. Kommer att längta ut i garaget men det känns faktiskt skönt just nu. Precis som det skall vara.

Ha de!
//Uffe
Amazon 1957
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by kim »

Hej Uffe Kul att du kommit igång med pärlan, ser riktigt bra ut! Hur pass dåliga är dina dörrar, köpte lite delar
av en gotlänning för nåt år sen, och han hade 4 friska 57 dörrar till salu, skulle gissa att han har dem kvar.
Om du är intresserad så pm till mig så ska jag försöka hitta rätt på han igen.
Kim
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Whitesand »

Eiler wrote:
olleholm wrote:Eiler det stämmer alla är avundsjuka,men inte jag.

Det har du rätt i Olle hahaha jag blir mycket avundsjuk på er.

Jag får väl erkänna att jag har gjort något jag ångrar :?
För ca ett år sedan sålde jag ett mycket bra objekt till Stockholm och det var en Amazon -59 Sport röd/vit till en mycket trevlig och duktig person, och är han lika noga med den som med sin Amazon -67 som han håller på att renovera nu, då kommer Sporten att bli finare än ny.
Jag insåg att jag inte hinner renovera den, för jag har så många andra Amazoner jag ska renovera, därför sålde jag den.

Det blir roligt att följa din renovering Uffe. :D
Hur mycket vill du låna Eiler - ha ha //Carnis
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Whitesand »

Uffe,

Har idag läst igenom hela tråden, (har inte varit inne på forumet på ett tag). Jag måste säga att du är grym!
Folk som inte har bekymmer med lederna kan ALDRIG föreställa sig vad det innebär när det är kallt och/eller fuktigt.
Själv kör jag med tre tröjor och långkallingar!

Har kommit en bit till med -67:an. Skall försöka lägga ut bilder, (håller med någon annan på forumet, det är lite byngligt).
Jag får verkligen inspiration av dig.

Kör hårt!

Carnis
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Stort Tack Carnis!
Jo, det är ett helvete med denna sjukdom (Bechterews), ont, ont, stel och framförallt TRÖTT!! fast man går på 3 olika starka mediciner. Inväntar nu en annan medicin som är dyr som satan och det skall "bara" godkännas av ett antal läkare. Då tar man sprutor istället för piller och de skall tydligen förbättra min sits betydligt... men just det, detta var ju inte Reumatikernas Forum... utan något mycket roligare :D Där har jag förresten "Amazon57" som nickname, då "Uffe" var upptaget :) Blir jag någonsin klar med denna bilen så måste jag nog erkänna att jag gjort en ganska otrolig prestation men tanke på de förutsättningar jag har. Men, det är då det!

Var ute i garaget och kom en liten bit närmare målet. Fick en sändning plåt från VP så jag kunde fan inte hålla mig. Skall iväg tidigt imorgon bitti och hemma först på fredag kväll. Glömde kameran inne och fick ta lite bilder i efterhand

Kapat bort den bakre nedre skärmkanten
Image

Passat till och punktat fast
Image

Snart färdigsvetsat i denna änden 8)
Image

Köpte en ny svetsmask idag som släcker ner automatiskt. Får den i början av nästa vecka. Blir lite lättare och antagligen bättre då man kan "sikta" bättre.
Amazon 1957
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Whitesand »

Förresten, stort tack till A-masen för tipset om forumbilder - suveränt enkelt!

//Carnis
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Eiler »

Du gör ett enormt bra arbete Uffe :D med den nya svetskärmen kommer det att gå mycket lättare att svetsa, det är stor skillnad mot den gammla. Tänk bara på att kyla mycket för det slår sig mycket lätt.

//Eiler
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack Eiler :) Jo, du har så rätt gällande nya Svetshjälmen. Mycket lättare, bättre och snabbare. I ena handen svetsen och i andra kylluften från kompressorn. Kanonprodukt detta med nedsläckande skärm. Det är visst en Svensk uppfinning. Vi är allt lite kluriga här uppe i Norr!!

Har haft ett pass i morse och sedan var det ungarnas Innebandy i 3 olika lag. Sen hann jag ut en sväng till innan Solsidan och en spann popcorn skall avnjutas...

Svetsat klart, slipat!!
Image

Tänk när här sitter NOS bakljus 57 8)
Image

Fogat/limmat ovanför Sandplåten. Kanon med lim!
Image

Limmat/tätat svetsfogar inne i hjulhuset
Image

Kapat bort och lagt i en ny Reservhjulsbalja. Ser det dammigt ut så är det helt korrekt. Som i mina lungor och näsa :lol:
Image
Amazon 1957
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Whitesand »

Stiligt Uffe. Riktigt snyggt!

MVH
Carnis
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Peter Widell
Posts: 209
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
Location: Upplands väsby

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Peter Widell »

Whitesand wrote:Stiligt Uffe. Riktigt snyggt!

MVH
Carnis
Jag håller med.
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Post Reply