Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Uffe wrote: Sa han... och efter 1 timme står man väl där och kapar bort en framskärmsinfästning... :lol:
Jag skojjade bara när jag skrev detta för 1 timme sedan... Men vafan, Guldbaggegala!! Det är ju pga att jag inte tittar på TV som jag kan skruva Amazon. Jag kan ju inte då titta på Guldba...

Ut och slipa ner en bit. In och grunda och sedan tar vi lack på det. Och inte minst upp med datorn och delge Er mina vänner. Så fick det bli...

Missade tyvärr bild "innan". Men, jag kan lova att den såg för dj---ig ut
Börjat slipa ner...
Image

Grundat!
Image

Slutfärg (motorrumsfärg)
Image
Amazon 1957
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Telis »

Hehe helt klart bättre att meka än se på tv !
Riktigt fint.
Vad använder du för färg ?
Sprayburk eller lackspruta ? 1k eller 2k ?
Mvh
/Henrik
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Jag använder våra egna prylar Teroson och Plastic Padding som har ett hyfsat bra sortiment av lacker. Alltså 1-K i burk! Det får duga till denna typen av delar. Slutlacken är en speciell motorrumslack som är kemtålig och värmetålig.
Amazon 1957
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Telis »

Ok ser ju jättefint ut !!! Glöm inte att vara med familjen också Uffe =)
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by rolwig »

Hej!
Du skriver "en sak i taget" jag tycker ett objekt i taget, vad du sen gör med det spelar ingen roll för det ska göras, jag menar blir man trött på att svetsa rost så kan tex. jobba med bromsarna och sedan gå tillbaks till rosten när lusten kommer tillbaka.
Håller med om att du ska tänka på familjen så du har någon som åker med sedan bilen är klar.
Roland
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack för omtanken om familijen. Det är lugnt... Jag sätter alltid familjen först... däremot TV'n står inte högt i kurs. Håller med dig rolwig att det är skönt att byta lite arbetsuppgifter. Vad jag menar är att jag gillar inte att börja på olika småprojekt och att inte slutföra dem. Som exempel att ta av en bensinpump och fixa den klar och ner i källaren bland annat som är klart. Skönt att den redan är klar den gången det är dax att montera ihop motorn 8)

I väntan på plåt...

Image

Före/Efter är alltid "kul"!
Image
Amazon 1957
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by QV »

Välkommen in i gänget med "överrenoverade bilar" :D

/Janne

Har ju alltid tyckt att dina patinerade projekt varit kul läsning men nu ser man att du är mänsklig också
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Hahaha! Jodu Janne, jag har väntat på den kommentaren. Jag har ju alltid varit svag för de "orörda" och detta blir väl allt annat än orört. Men, kul är det och... det är vägen, som är mödan värd, som Karin Boye skrev en gång. När bilen väl står där i garaget så har man ju "inget" att göra, så jag har lovat att aldrig säga att detta är den sista Amazonen. Man vet jäklar aldrig och nu när jag kan svetsa så har man ju fler möjliga objekt att ta sig an. Kanske skulle man ta sig an Amazon nr 1 en dag. Tidigare än så blir ju svårt att slå 8) Någon som vet vilken färg nr 1 har?
Amazon 1957
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Rekordabilly »

hej Uffe hur går det med din goa Amma? Ang. svetsning så är jag ingen expert men tror nor att du ska inrikta dig på golvet först sen på en tröskel i taget så kommer den inte att vrida sig så gjorde jag på min Opel och det blev bra, jag tog först golv och stödbalkar sen trösklar och det funka...men tycker att du tagit på dig ett mammut jobb men en 57:a är värd att räddas och jag vet hur mycket jobb det är bytte själv 3.5m2 plåt i min...hehe :lol:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Jo, det går åt lite plåt som du säger Rekordabilly, jag tror jag kommer att "slå" dina 3,5. Men men, det är som sagt bara att ta en sak i taget. Ingenting är omöjligt. Det som varit mest osäkert är just bytet av tröskel på vänster sida. Men, nu sitter den på plats. Jag svetsade faktiskt fast lite strävor (se övertsa bilden), så att jag "vet var jag är" när jag kapar loss.

Det var inte så lätt att få till passformen då den nya var "djupare" än original. Det blev mycket micklande, kapande och mätande innan den första svetspunkten kom på plats. Men, sedan var det en barnlek och jag tror det blev skitbra helt enkelt. Skönt som fan att ha den på plats :P
Image

Image

Image

Skall bli gött att få A-stolpen ihop med tröskeln. Detta blir nästa steg.
Image

Har även börjat ta av lite bitar från motorn och slipat av färg och rost. Skönt att kommit en bit på detta.
Image

Nästan synd att lacka kåpan röd.
Image

Även delat ner och rengjort förgasaren och såg till min glädje att den, precis som bensinpumpen, var riktigt bra inuti. Slipper kostnaden för renoveringssats i alla fall. Det är de finaste jag har sett på mina bilar i alla fall :)
Image
Amazon 1957
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by QV »

Uffe wrote:Jag svetsade faktiskt fast lite strävor (se övertsa bilden)[/img]
dessa strävor blir mycket mera stabila om du lägger de diagonalt. En diagonal sträva blir mera som en "stängd dörr". Lägger man två kors, då håller det. kolla på en enkel bokhylla, eller eller pallställning.

/Janne

Det går bra med "överrenoveringen" ser jag :lol:
Last edited by QV on Fri Jan 28, 2011 9:34 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by benge57 »

Vad slipar du med för grejor?Verkar vara jävligt effektivt hur som helst.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

benge57 wrote:Vad slipar du med för grejor?Verkar vara jävligt effektivt hur som helst.
Det är nog lättare att säga vad jag INTE använder... men framförallt alla typer av roterande Stålborste och Grovrengörare, som jag både sätter på Vinkelslip och Borrmaskin.
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Morgonens jobb. Jag kan tänka mig att ni är ett antal som tycker jag uppdaterar FÖR ofta. Jag kunde inte bry mig mindre. Älskar själv att se era uppdateringar PLUS att jag gör det mest för min egen del som typ en dagbok. Det är skitkul att se tillbaka och se att det faktiskt går framåt.

Som jag sagt innan, före/efter är alltid kul :)
Image

Image

Kvar den böjda plåten uppe till A-stolpen. Sen skall Bottensvällare på baksidan sättas dit, torpedvägg osv osv......
Image
Amazon 1957
Henkus
Posts: 31
Joined: Sat Sep 06, 2008 12:01 pm
Location: Nykvarn
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Henkus »

du uppdaterar inte för ofta:D. alltid kul att kolla den här tråden
Post Reply