Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by QV »

Om det är alu fälgar samt att det är höger bak (borde det bli) finns det risk för att det släpper om du inte använt momentnyckel.
Du bör ju också ha varit på bultarna själv typ någon vecka innan eller så för bromsservice eller däckbyte ....

/Janne

som en gång i mit liv varit med om att vänster fram släppt på min Saab 9k efter byte till sommardäck. Men detta är bara "vanligt" på alufälg.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Höger bak var rätt, men annars stämde inte mycket.

Hjulet har suttit där sen jag klämde på vintedäcken, och det är plåtfälgar. Jag vet inte exakt hur hårt draget det var, för det var svärfar som drog det hjulet, och höger fram. Men med tanke på att han är bilskojare av rang så borde han veta hur mycket man ska dra muttrarna. Dessutom har dom varit orörda (av mig) sen bytet. Alla andra muttrar satt ordentligt, jag lyckades dra dom nån millimeter till, men det var med ganska mycket kraft. Jag hoppas att det inte är någon som hjälpt mig på traven...

Av ren nyfikenhet, varför skulle höger bak göra någon skillnad?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by QV »

Ena sidan draråt sig och den andra "lossnar" men det gäller alltså på den drivande axeln.

Om något hjul lossnar så är det nästan alltid samma hjul på de olika bilarna. Vilken sida det blir bak är jag inte säker på men på framhjulsdrivet blir det vänster.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom

Post by granfot »

Idag försökte jag få ordning på bränslemängden som gasarna får, men jag vet inte om det gick som jag ville. Bytte från ATF till motorolja i kolvarna och justerade munstyckena med skjutmått för att få samma höjd på dom, men jag lyckades inte dra åt muttern som man låser munstyckena med, dom sitter som berget. (Jag lossade dom inte före första justeringen heller, upptäckte i en manual att dom fanns där. :P ) Tändningen är antagligen felställd i vanlig ordning, men jag har inte en susning om hur jag ska få ordning på den. Det känns som om att hur mycket jag än vrider, åt båda hållen, så spottar den fortfarande ut bränsledimma ur trattarna. Kollade även stiften, och dom var från 1:an till 4:an, Brunsvart, svartare, svartare ändå, och riktigt jävla kolsvart. :/ Antagligen så får den vänstra SU:n för mycket soppa. Borstade dom rena och ska kolla igen om några dagar med de nya inställningarna.

Filmade en kort snutt med, men jag vet inte om någon kan säga något vettigt utifrån klippet.

Youtube-klipp på eländet...

Kom gärna med idéer om det här, jag har inte så många i närheten som jag kan fråga, och här är alla experter... :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Hasse63 »

Kul med lite film :D

Du måste börja med att synka dom för vacuumkolvarna är inte i samma höjd/ "inte i linje med varandra"
Gjort grundinställningen? om inte så underlättar det då man sen ska synka. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Hmm, måste ha missat något... Kan man justera ner kolvarna? :) Får kika lite mer imorgon, eller när tid ges, men jag tror dom är identiskt ställda. Fast spjällaxeln på den högra är ju lita glapp, så det kanske är därför som kolven är högre? (Ett "grundvacuum" i.o.m. att det drar igenom lite luft där hela tiden... )

Någon gissning om hur bilen skulle gå med R-Kam, B20topp och enkel Stromberg? Kommer ju behöva åka med något annat medan SU:arna är på service... (Någon gång i framtiden.)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Hasse63 »

Förmodligen så står främre spjällaxel mer öppen och därför vad jag kan se på filmen så är den vakuumkolven högre upp. Se därför till så spjällaxlarna står lika mycket öppna vid tomgång, mät med skjutmått med förgasarna löstagna.

Flottörnivån måste stämma och som du skrev så skall munstycket vara lika långt ner i båda förgasarna, ca 2½ varv.

Spjallaxlarna skall även öppnas samtidigt vid gaspådrag (aktiveras samtidigt) gasa så långt ifrån du kan typ vid torpeden då du kontrollerar. Om du trycker upp vakuumkolvarna helt och släpper de samtidigt så skall de också "falla ner" samtidigt med ett "klonk", om inte så kanske de kärvar eller också är de ihopblandade med varandra.

NU är de grundinställda! och nu kan du/ni synka dom :wink:

Glappa förgasare är typ omöjligt att få till bra. Fråga: är det samma nål i förgasarna?

Det funkar nog med en Stromberg, men den går bättre med fräscha och synkade dubbla SU :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Hmm, tack för det där, nu har jag lite mer saker som jag ska kolla på som jag inte tänkt på. Får försöka få en dag att plocka av dom, rengöra dom och grundinställa dom på framöver.

Nålarna har jag utgått ifrån att dom är lika, dom ser likadana ut i alla fall, men det får nog kollas det med när jag river dom. :) Igår efter justeringarna så gick bilen mycket bättre i alla fall, men det är en del kvar att göra.

Så mycket jobb, så lite tid. :/
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Hasse63 »

Varsågod!!!

Jag skrev typ samma och lite till på sid 5, jag har misstänkt att du inte grundinställt efter det inlägget, och då jag såg filmen så blev jag övertygad :D Läs det inlägget igen och sen läser du i verkstadshandboken hur man synkar. Detta är inget man lär sig på en gång då det är ganska så klurigt att få till :roll: jag vill också säga att jag inte är nån expert bara för att jag skriver detta. :wink:

Nålarna är märkta och man kan inte med ögat se om de är samma. Eftersom en är mer glapp så fick jag känslan av att de inte är ett riktigt par, men med nya spjällaxlar och munstycken så ska det väl gå att få dom att bli som nya... Så vida vakuumkolvarna följer varandra, faller lika snabbt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Gah!

Idag åkte jag 13 mil med Amazonen. 6,5 enkel resa. På vägen dit så gick den helt ok, eller lika illa som vanligt om man så vill. På vägen hem så kändes den trött och grinig, lite ryckig och ojämn, så när jag kom hem gick jag ut i garaget och plockade bort insuget och SU:arna, för att sätta dit Strombergaren jag åkte på i våras medan jag renoverar dom "riktiga". Efter att ha ägnat nån timme åt att leta efter det försvunna gasreglaget (den lilla biten mellan förgasaren och insuget) så gav jag upp och skruvade ihop det jag haft till SU:arna istället. Sen var det dags för uppstarten. Tänkte att man får nog gnugga en liten stund för att soppan ska komma fram osv, men efter tio minuters gnuggande utan att den överhuvudtaget tände till så gav jag upp. Så nu behöver jag som vanligt hjälp, vad kan det vara som gör att den inte tänder alls? Soppa pumpar den fram till gasaren iaf, och som sagt, i våras fungerade den. Jag har inte hunnit kolla om det är något underligt med förgasaren, men bilen borde väl åtminstone hosta till? Ska kolla stiften imorgon, fördelaren såg helt ok ut i mina ögon, men jag har aldrig sett en defekt... :P Tänkte kolla gnistan, men kom på att eftersom jag inte har nån som kan vrida på nyckeln åt mig så blir det sportsligt. :/

Tips, idéer och förslag mottages precis lika tacksamt som vanligt!
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Rekordabilly »

kolla in dessa videos på youtube http://www.youtube.com/watch?v=7GRAcqDySog
kanon för att ställa in dina SU gasare :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Hasse63 »

Förstår din frustration :|

Strombergn borde funka... Prova att hälla i en "kork" bensin rätt in i förgasaren och vrid "omedelbart" på nyckeln så bör den hosta till/gå några sekunder, du kan få upprepa nån gång till sen bör den gå... om inte så har nog flottörventilen hängt sig.

Håller tummarna...HÅRT :!:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Hasse63 wrote:Förstår din frustration :|
...
Håller tummarna...HÅRT :!:
Tack! Jag ska testa det ikväll när jag kommer hem.

Idag fick jag åka Opel till jobbet, snacka nerköp. :P
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Så, jag rev av Strombergaren igen och påbörjade en besiktning av den, allt verkade lira som det ska och flottörerna rörde sig lätt. Ventilen fungerade (jag kunde blåsa igen den när den var öppen, men stängd var det stopp. :) ) Passade på att rengöra lite och skruvade sen tillbaka den. Samma resultat som igår. Motorn tänder inte ens till den bara snurrar på startmotorn. :/ Men det var fullt med soppa i flottörhuset i alla fall, så jag gav upp och plockade bort insuget igen. Plockade isär och fixade lite med SU:arna istället, och i det första flottörhuset på dom så såg det ut som olöst brunfarin på botten. :/ Ska nog investera i ett bränslefilter. :P

Men jag rengjorde båda husen, kollade nålarna (Båda är KD, bör nog kanske bytas för att passa till R-Kammen), putsade lite på det mesta jag kunde hitta och ställde spjällen med skjutmått. :) Kollade även hur kolvarna rörde sig, och från början så gick den högra inte lika långt upp som den vänstra, plus att den sjönk långsammare. Efter puts och fejning så faller båda lika snabbt både med och utan olja, så det får man väl vara nöjd med.

En fråga om "locken" på SU, ska båda två vara likadan, eller borde dom vara spegelvända? Det sitter ju en liten utbuktning på toppen på dom (luftkanal tror jag), och på den högra gasaren så pekar den rakt från motorn, medan det på den vänstra pekar mot kupén på bilen. Vet inte om det spelar någon roll.

Ikväll ska jag fixa färdigt det sista med monteringen och sen provstarta med snikrenoverade SU. (Spjällaxeln kan jag inte göra nåt åt just nu, och jag behöver bilen.)

Startar den inte nu heller så har jag antagligen förstört något när jag plockade av insuget i förrgår, hur man nu lyckas med det.

Wish me luck! :P
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by sotarn »

Good luck :mrgreen:
Post Reply