10 eller 23 grader?

Moderatorer
Post Reply
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

10 eller 23 grader?

Post by Gunnar »

Jag har en Amazon med ett B18A block och B20 topp (köpt på SVIS i våras, med härdade ventilsäten). Jag gissar att det är en B20B topp; den har i alla fall 44mm ventiler. Dessutom har motorn en K-kam och en lågtryckskompressor. Jag kommer att montera en JFUR4 fördelare om ett par dar och funderar över tändinställningen. 23 grader för B18A, eller 10 grader för B20B?

Motorn har dessutom en knackningshämmare, så den skall tåla en rejält tidig tändning utan att ta stryk.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Kompressormatad B20??Tufft =D
Lust att berätta mer?

/Micke
röd67
Posts: 20
Joined: Mon Apr 05, 2004 9:39 am
Location: Bengtsfors i dalsland
Contact:

Post by röd67 »

är den överladdad kan du nog utesluta 23grader!! börja med 10 och provkör, hör du den minsta antydan till knackning så sänker du. när du inte hör några knackningar längre sänker du ytterligare 5 grader för att ha en säkerhetsmarginal.
Röd 67:a med trimmad B20, och en Cheva caprice med V8
babs
Posts: 22
Joined: Sat Mar 27, 2004 9:29 am
Contact:

Re:

Post by babs »

röd67 wrote:är den överladdad kan du nog utesluta 23grader!! börja med 10 och provkör, hör du den minsta antydan till knackning så sänker du. när du inte hör några knackningar längre sänker du ytterligare 5 grader för att ha en säkerhetsmarginal.
vaddå glömma??!!!jag kör med 24grader på min överladdade b20turbo,laddar 1,3bar..7,5:1 ikompförhållande

kör med 26grader på min förgasarturbomatade b21,laddar 1,2bar,7,4:1i kompförhållande..

beror nog lite på hur påkostat tändsystem man har...
babs
Posts: 22
Joined: Sat Mar 27, 2004 9:29 am
Contact:

Re:

Post by babs »

babs wrote:
röd67 wrote:är den överladdad kan du nog utesluta 23grader!! börja med 10 och provkör, hör du den minsta antydan till knackning så sänker du. när du inte hör några knackningar längre sänker du ytterligare 5 grader för att ha en säkerhetsmarginal.
vaddå utesluta??!!!i min 142 kör jag med 22grader på min överladdade b20turbo,laddar 1,3bar..7,5:1 ikompförhållande,stummad -75 fördelare..

i min 244-75 kör jag med 26grader på min förgasarturbomatade b21,laddar 1,2bar,7,4:1i kompförhållande..brytalrös tändning med tändmodul,stummad..


beror nog lite på hur påkostat tändsystem man har...
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Tändning

Post by jonny »

Sen beror det på om man låst fördelaren eller ej , 24 grader på tomgång utan låst fördelare , nej knappast .
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

10 eller 23 grader?

Post by Gunnar »

Hej och tack för alla goda råd!

Frågan borde egentligen vara akademisk nu; jag har just bytt blocket till B20 och har en ren B20 motor, vilket borde innebära 10 grader. Men, jag kör vidare med 23 och det går förträffligt. Eftersom jag har monterat en knackningshämmare, är knackningar inget problem.

För att svara på Mickes fråga: Det är egentligen inget konstigt med den här bilen. Det är en Amazon 66'a som gått i familjen sen '67. Jag ärvde den från min farsa i mitten av 80'talet och har kört den till vardags sen dess. Motorn är uppgraderad med K-kam, brytarlös tändning (CraneCam), knakckningshämmare, extraktorgrenrör och, sen fem år, en Judsonkompressor. I samband med kompressorinstallationen tvingades jag nedgradera från SU, förgasarnas Rolls Royce, till Weber, men det går rätt hyfsat det också, men inte lika roligt.
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Re: 10 eller 23 grader?

Post by Lindgren »

Gunnar wrote:Hej och tack för alla goda råd!

Frågan borde egentligen vara akademisk nu; jag har just bytt blocket till B20 och har en ren B20 motor, vilket borde innebära 10 grader. Men, jag kör vidare med 23 och det går förträffligt. Eftersom jag har monterat en knackningshämmare, är knackningar inget problem.
Knackningshämmare? berätta mer!
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
MrGasser
Posts: 15
Joined: Fri Jul 02, 2004 1:08 pm
Location: Kungsör

Post by MrGasser »

Låter som en trevlig kombination det där! :)

Var fann du den kompressorn? Har funderat på att bygga ngt överladdat till amazonen, men de kompressorerna jag har tittat på passar ej min prisklass. :?
Brukis/rullande renovering: Amazon -66, sportmotor (snart med enkelförgasare). Svart.

Projekt: Chevrolet Nova -63. 283cui, TH350, Chrysler 8 3/4\". Guld/brun metallic.
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

10 eller 23 grader?

Post by Gunnar »

Knackningshämmaren finns i USA: http://www.jandssafeguard.com/ och består av en Bosch sensor som bultas på motorblocket och en dator som sitter inne i bilen. Datorn känner av varje cylinder, varje varv. Om en cylinder knackar en gång, ställs tändningen för den cylindern 5 grader senare ända tills knackningen upphör helt, o.s.v.

Kompressorn hittade jag också i USA. Den tillverkades på det glada sextiotalet i USA som ett trimmningstillbehör till bl.a. Volvo, VW och MG. Nuför tiden är de rätt sällsynta och följaktligen rätt dyra.
Post Reply