b18 som inte går bra!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
amazonkombi_68
Posts: 5
Joined: Mon Feb 14, 2011 1:16 pm
Location: dalarna
Contact:

b18 som inte går bra!

Post by amazonkombi_68 »

kan någon hjälpa mig med svaret på mitt problem? har ju en amazon med b18 som jag inte får å gå bra...
har åkt amazon hela sommaren och i slutet på sommaren så började den svartryka och lukta illa och när den blev varm så blev den svårstartad, nu går den inte över huvudtaget och vet inte riktigt vart jag ska börja. Har gjort ren förgasaren som är en zenith, bytt tändkablar, stift, fördelarlock och rotor men blir inte bättre för de... alla svar är bra för mig för snart blire motorbyte om jag int får till det.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: b18 som inte går bra!

Post by Amazonsport »

Har du tagit ett kompressionsprov så du vet att inte en kolvring eller ventil i toppen eller något annat har havererat?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
amazonkombi_68
Posts: 5
Joined: Mon Feb 14, 2011 1:16 pm
Location: dalarna
Contact:

Re: b18 som inte går bra!

Post by amazonkombi_68 »

nope ja har ju inte det...
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: b18 som inte går bra!

Post by horgalaten »

Fixa en kompressionsprovare. Finns att köpa på bilfirmor. Om innget annat har dem även på Biltema som funkar OK..........

Vet du hur man gör ???

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
amazonkombi_68
Posts: 5
Joined: Mon Feb 14, 2011 1:16 pm
Location: dalarna
Contact:

Re: b18 som inte går bra!

Post by amazonkombi_68 »

har aldrig gjort det förut, kanske har nån som kan hjälpa mej men du kan ju gärna få förklara också :D
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: b18 som inte går bra!

Post by cruisingphill »

Du mäter kompet genom att ansluta mätare i tändstiftets hål, därefter så rycker du kabeln från tändspolen till fördelaren och kör motorn ett par sekunder på startmotorn, därefter så ser du hur högt tryck det är i cylindern, gör detta på alla cylindrar och kolla i någon tabell (finns säkert i länksamlingen) hur högt tryck det ska vara samt vilka differanser som tillåts, även ev. skillnad mellan två olika cylindrar. Verktyg för detta finns att köpa i de flesta tillbehörsfirmorna och kostar inte så mycket, en enkel mätare med släng till tändstiftsgängan kostar omkring 150kr på biltema. lycka till
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: b18 som inte går bra!

Post by Hasse63 »

Varmkör och ta ur alla tändstift och håll fullgas så motorn får luft, kör runt motorn 4-5 varv det räcker för att få "rätt svar" Helst så ska det vara 4 lika tal typ 4x10 inte mer är 1 kg skillnad mellan cylindrarna (HÄLST) men är någon cylinder låg typ 2-5 så man man pumpa in med en oljekanna in lite olja i tändstiftshålet, OM kompprovet stiget till typ 8 så är det nån kolvring som är kass, OM inget händer eller väldigt liten ökning så är det en ventil som är kass.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply