Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Hasse63 »

Själva kromet går inte att få blankare, däremot så blir det blankare av att det blir rent, så använd inte maskin... det kan bli repor som aldrig går bort. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Hmm, fast nopprorna minskar ju rätt mycket i storlek när man kör med autosol, men det är klart att man nog macklar sönder lite krom också när man är i farten. Får nog tänka om lite där. :)
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Shift »

Vad jag har fattat det som så är Autosol kromglas till för att få saker att glänsa som krom. Nopprorna får du bort tack vare att medlet slipar bort dom.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Blomquist »

Finns ett medel som heter POL som jag personligen har betydligt bättre erfarenhet av än Autosol,
som är alldeles för slipande. POL är klart långsammare, men ytan blir mycket blankare.
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Ber om ursäkt för min inaktivitet här, men den 12:e mars förändrades världen lite och jag har numer fullt upp med blöjbyten, markservice och gosande med en liten skrikhals. :mrgreen:
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Presley »

Grattis! :mrgreen:
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Uffe »

Grattis :D

Jag gjorde vid mina gamla stötfångare med polerande/slipande medel. De blev helt ok.
Image
Image
Image
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Ragge »

det måste gå åt mycket polermedel ... jag såg 2 stora burkar intill som verkade tomma ... haha !
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Tackar! :)

Uffe: Vilket polermedel använde du? Vet ju att du är nasare åt ett företag, men det klassas väl inte som reklam om du berättar om vilka medel du själv använder? :P (Eller så får du gärna PM:a mig och tipsa om medel och metoder...)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Uffe »

Hehe, jo Mariestads är kanske den viktigaste medlet... för att överhuvudtaget orka polera gamla skitiga metallbitar 8) Loctite har mycket "skit" men dock inga polermedel. Jag har ett grovt och ett fint medel på burk (syns uppe till höger på 2:a bilden) men jag kommer faktiskt inte ihåg märket. Jag tror att Autosol ligger mitt emellan dessa i typ avverkning/slipning. De fina medlet är det samma som jag polerat upp lacken på mina bilar och då både för hand och med maskin.
//Uffe
Amazon 1957
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Så, nu har jag äntligen hittat någon som kan tänka sig att blästra mina gamla original-fälgar. (Stämplade 63, kommer inte ihåg månaden.)

Så frågan är, vad gör man sen? :) Har ju tänkt måla dom i takfärgen på min amazon, pärlvit, men eftersom jag inte har klurat ut hur man målar med lackspruta så får det bli sprayburk. Kan man grunda med hagmans rostskyddsfärg, eller behöver man något annat?

Och om det är en dålig ide med sprayfärg (Multona tror jag den heter?), blir det bättre med hammarlack? Har vit, svart och silver på burk, men jag antar att den vita blir bäst.

Tips, förslag och idéer är ruskigt välkomna, för jag vill inte kränga av däcken i höst bara för att jag gjort ett dåligt jobb med målningen...
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Blomquist »

Sprayburk suger. Blir alldeles för tunt. Mitt första lackprojekt med spruta var just
med fälgar. Monterade dem på en uttjänt kontorsstol så att man kunde snurra medans man lackade.
Det är de stora bitarna som är svårare att få till när man sprutar själv. Min erfarenhet.

Kan vara bra att kolla fälgarna med hänsyns till skevhet på däckverkstad INNAN blästring och lack.
Riktning är i princip omöjligt att utföra helt utan skador i lacken...
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by granfot »

Så, fälgarna blästrades igår eftermiddag och målades första gången igår kväll. Andra gången idag, men jag ska ut och bättra fälgbanorna i eftermiddag tänkte jag.

Det fick bli vit Hammerite eftersom jag har lite ont om tid och behöver kränga på däcken helst igår. :P
Men! I sommar ska jag försöka blästra några fälgar till och ge mig på att måla dom ordentligt, har ju en lackspruta (billig) och en kompressor som kanske klarar jobbet åt mig. Har dessutom 10 extra fälgar i varierande skick, så nåt ska man väl kunna plocka ihop. (2 av den nya modellen, 8 av den gamla fina.) Dessutom har jag ju vinterdäcken som sitter på plåtfälgar till nån Toyota pickup, och dom skulle nog inte må så dåligt av en lackering heller, jäkligt rostiga och skitiga...

Så här ser åbäken ut nu iallafall...
Image

Enkelbild...
Image

Återkommer med bilder när dom sitter på bilen. :)

Förresten, vore det ett hemskt brott mot alla regler om man skulle slipa och måla ett par kapslar i svart hammerite? (Har en hel kartong med kapslar, och dom som är i sämst skick är knappt värda namnet längre.)
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Presley »

Ser fint ut det där! *gilla* :)

Jag tycker absolut du kan slipa och måla ett par kapslar. Är dom ändå i såpass dåligt skick så är det väl bara kul att snygga till dom..
Tycker jag iallafall :roll:
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)

Post by Cpt Tuttle »

Med tanke på att den sortens kapslar mer eller mindre är skrot när de är i dåligt skick pga. dubbelplåt som inte kan riktas m.m. så ger åtminstone jag blanka fasen i vad någon gör med en uppsättning skrotkapslar. :wink:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Post Reply