Lite bilder som var Utlovat........

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by horgalaten »

Verkar som att jag även har fått för mig att behålla alla originalskruvar !!!!!! :shock: :shock: :shock:

Slipar ner och gängar om ALLA skruvar innan dem sen åker på igen ????? SANSLÖST !!!!
Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by QV »

du måste ju ytbehandla dom innan montering.

Passa dig för kostnadsbilden bara..... att vara nörd kan bli dyrt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by horgalaten »

Jag dränker dem i kopparpasta (Weeee....Bosse Bildoktorn) och sen klarlackar jag den synliga delen. Vet inte om det gör nån skillnad men...... Det blir nog bra.
Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by horgalaten »

UPPDATERING !!!!

Nu har vi opererat lite på Guldpärlan.......... Så här blev resultetet;:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nu väntar bara lite målning med underredsfärg och sen kör vi med lite Svart Hammarlack. Så ska det nog bli bra. Får ju lacka motorrummet i originalfärg sen ju.(Färgkod 91).......


Nu blir det dock att ställa undan till mitt garage e färdigt.Så hon ska packas in i pressening för att överleva vintern.
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by LABBE »

se till att den får ventilation , om du ska ha den under en pressening. annars kommer den mögla
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by horgalaten »

AJ AJ AJ DÅ !!!

Ja.....Det blir väl att den hänger över den som ett skydd för regn med fritt blås under. Kan jag misstänka.......

Packar inte in "hela" bilen. Kanske dumt att jag skrev det..... Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by horgalaten »

Har idag sett snön falla igen........

Lite tråkigt bara eftersom i Söndags drog jag av presseningen för att palla upp lilla Welma. Hade ju tänkt o ge mig på Bromsarna.... Däremot så har jag tagit lite info på henne.......

Historien om Volvo Amazon AZD 570.

Den första ägaren, en herre vid namn Frans Johan Christoffer Ahrling, beställde dagen då han gick i pension en styck Amazon 1966 med registreringsnummer MB 3360. Beställningen skedde på Aktiebolaget VOLVO i Göteborg, alltså direkt från fabriken. Ungefär två månader senare, den 14 Mars så var hans bil klar för leverans. Den första skatten betalades på 269 kronor. Färgen han valde var ljusgrön 91. Frans är född 1906-01-12 Vilket innebar att han gick i pension på sin 60 årsdag. Vilken trevlig pensionspresent han skaffade sig. Bilen blev pedantskött av Frans, enl hans dotter Eva, och inte ens Hans fru och barn fick lov att köra bilen. När den inte brukades för sköna sommarturer till och från Golfbanan så förvarades den i ett värmegarage.

Den 1 Mars 1982 över tog Dottern Eva Larsson bilen. Född 1942. Fru till storbonde Bo Larsson på Björknäsgård utanför Eslöv. Eva bekräftar uppgiften att bilen inte har gått speciellt långt när hon tog över bilen efter sin far. Eva själv använder bilen för att köra fram och tillbaka till Eslöv för att ta sig till sitt arbete, men berättar att avställningen av bilen skedde för att det ansåg dem inte behövde en andrahandsbil. Eftersom bilen hade ett sentimentalt värde för henne så behöll hon bilen ett tag. Avställningen skedde den 1 April 1986 och har alltså varit avställd sen dess. Bilen stod då i ett av gårdens förråd. Inomhus.

På Björknäsgård hade Eva och Bo Larsson en del anställda som hjälpte till med verksamheten på gården. Som delbetalning av lönen så fick senare En man vid namn Pertti Nyman, Född 1961-04-17, ta över bilen. Ägarbytet skedde den 13 januari 1989 och bilen försvann till Östra Asmundtorp utanför Eslöv. Den blev dock inte långvarig hos Pertti. Ca tre månader senare, den 28 Mars 1989 så såldes bilen till VVS Montör Sune Larsson i Stehag.

Sune Larsson har som sagt ett eget VVS företag med tillhörande verkstad. Här sattes bilen in för att göras vid en dag. Här förblev den ståendes i 18 År. 2007-01-22 Såldes bilen vidare till Johan Pantorp från Munkgårda i Svalöv. Och i Svalöv fick hon stå, inomhus, till dess att jag slog upp porten till garaget för att dra upp henne på släpet.

Nu står hon hos mig och har fått nya Framskärmsinfästningar samt torpedplåtar nere vid golvet. Motorn är ju startad och nu väntar en omfattande Bromsrenovering. Sen ska hon plockas ihop för att besiktigas och sen ger vi oss på Lackeringen.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by Whitesand »

Vad roligt att se dina framsteg. Kul vad man kan göra med små medel. Det behöver inte kosta en förmögenhet.

Grattis!!!

MVH
Carnis
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Lite bilder som var Utlovat........ Uppdaterad 27 Feb

Post by horgalaten »

Gett mig på Motorrenovering.......

Kommer lite bilder på blocket och Toppen efter det att jag varit framme med Färgen (hehe).......

Image

Image

Image

Image

Ventilerna är inslipade med Grov och sen Fin pasta. Rengjorda med Avfettningsmedel och sen Motortvätt. Nerslipad och uppruggad för att lacken sen ska fastna....... Tyckte det blev bra med tanke på min Amatörnivå.........

Nu ska jag börja rengöring på Kolvarna samt att hena cylinderloppen....... More to Come !!!

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by horgalaten »

Hmmmmm.......

Visst ser Toppen ut som om den va ROSA !!!!.............. HAHAHA
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by horgalaten »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Montering påbörjad......... Helt otroligt vad priserna har gått upp nu sen sist. Då kunde man köpa Ram o Vevlagersatser för omkr 800 kronor. Nu är det uppe i nästan 1200 kronor..... USCH !!

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by ammakillen »

såg att bilen var till salu på blocket,varför sälja?,snart amazonsommar igen :)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
kentapenta
Posts: 1
Joined: Tue Apr 05, 2011 11:16 pm

Re: Lite bilder som var Utlovat........

Post by kentapenta »

horgalaten wrote:UPPDATERING !!!!

Nu har vi opererat lite på Guldpärlan.......... Så här blev resultetet;:

Nu väntar bara lite målning med underredsfärg och sen kör vi med lite Svart Hammarlack. Så ska det nog bli bra. Får ju lacka motorrummet i originalfärg sen ju.(Färgkod 91).......

Nu blir det dock att ställa undan till mitt garage e färdigt.Så hon ska packas in i pressening för att överleva vintern.
Ny på forumet, men måste ändå påpeka att Hammarlack är absolut no no på en bil, innehåller Silikon.
Är dessutom så otroligt lättflyktigt så om det står andra bilar i samma garage som du målar med Hammarlack så blir dom också silikoninfekterade.
Post Reply