Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
-
- Posts: 125
- Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm
Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
registret säger 1961
chassinummret säger 1962
Bilen är uttagen (enligt transportstyrelsen) 1961-01-01
Sitter en B18 i den.
Kan det ens vara möjligt att en 1962 års modell tas i trafik 1961-01-01? då måste den ha byggts 1960...
Eller är det vanligt att datumet då bilen togs i bruk är felaktigt? kan det vara 1962-01-01?
man blir lätt fundersam.. någon som har bra teorier?
chassinummret säger 1962
Bilen är uttagen (enligt transportstyrelsen) 1961-01-01
Sitter en B18 i den.
Kan det ens vara möjligt att en 1962 års modell tas i trafik 1961-01-01? då måste den ha byggts 1960...
Eller är det vanligt att datumet då bilen togs i bruk är felaktigt? kan det vara 1962-01-01?
man blir lätt fundersam.. någon som har bra teorier?
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Re: Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
Jämför ditt chassinr med vad som står här
http://www.nvak.no/amazon/chassis/chassis.html
Det har aldrig tillverkats några amazoner av tidigare årsmodell än 62 med B18 motor, däremot är det många 62 modeller som är felaktigt registrerade som 61 i bilregistret. Troligen är datumet då bilen togs i bruk varken 1961-01-01 eller 1962-01-01 utan något helt annat.
Min 58a hade tagits i bruk 1958-01-01 stod det men i själva verket var det 1958-07-18 vilket jag kunde styrka genom att jag hade bilens interimslicens liggandes. Den stod dessutom registrerad som högerstyrd (P1200HB). Mailade transporstyrelsen och fick uppgifterna ändrade.
http://www.nvak.no/amazon/chassis/chassis.html
Det har aldrig tillverkats några amazoner av tidigare årsmodell än 62 med B18 motor, däremot är det många 62 modeller som är felaktigt registrerade som 61 i bilregistret. Troligen är datumet då bilen togs i bruk varken 1961-01-01 eller 1962-01-01 utan något helt annat.
Min 58a hade tagits i bruk 1958-01-01 stod det men i själva verket var det 1958-07-18 vilket jag kunde styrka genom att jag hade bilens interimslicens liggandes. Den stod dessutom registrerad som högerstyrd (P1200HB). Mailade transporstyrelsen och fick uppgifterna ändrade.
Volvo P1200VB 1958
-
- Posts: 125
- Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm
Re: Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
Att det är en -62á är det nog inget tvivel om. Men man undrar hur det kan bli så fel i papperna med både årsmodell och första registrering. Listan med chassinummer som finns på norska klubbens sida är den som gäller när man har tvivel om årsmodeller och vad som står i papperna.
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Re: Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
Ja det är allmänt känt att en massa tidiga 62:or blev registrerade som 61:or, samma sak var det visst med en del 63:or som är registrerade som 62:or
Tex en av mina 62:or har precis samma fordonsår
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: LGRÅ
Fordonsår: 1961
Chassinummer: 93997
I trafik första gången i Sverige: 1961-01-01
Magnus sida nämner detta också
http://hem.passagen.se/emkava/
"Årsmodellerna (är lite svävande från 61-62, men nedanstående stämmer. En 62:a kan vara en 61:a egentligen, hänger lite på registreringen kontra Bilregistret)"
Tex en av mina 62:or har precis samma fordonsår
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: LGRÅ
Fordonsår: 1961
Chassinummer: 93997
I trafik första gången i Sverige: 1961-01-01
Magnus sida nämner detta också
http://hem.passagen.se/emkava/
"Årsmodellerna (är lite svävande från 61-62, men nedanstående stämmer. En 62:a kan vara en 61:a egentligen, hänger lite på registreringen kontra Bilregistret)"
Re: Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
Fast jag är lite osäker på efter vilket chassienummer dom blev registrerade som 62:or eller om det egentligen är 63:or som är registrerade som 62..
Här är ett annat exempel det skiljer rätt mycket mellan chassienummren på två av mina gamla 62:or som båda var registrerade som 61:or (båda fyrdörrars)
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: MBLÅ
Fordonsår: 1961
Chassinummer: 108407
I trafik första gången i Sverige: 1961-01-01
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: LGRÖN
Fordonsår: 1961
Chassinummer: 93204
I trafik första gången i Sverige: 1961-01-01
Här är ett annat exempel det skiljer rätt mycket mellan chassienummren på två av mina gamla 62:or som båda var registrerade som 61:or (båda fyrdörrars)
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: MBLÅ
Fordonsår: 1961
Chassinummer: 108407
I trafik första gången i Sverige: 1961-01-01
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: LGRÖN
Fordonsår: 1961
Chassinummer: 93204
I trafik första gången i Sverige: 1961-01-01
Re: Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
Fast regeln verkar inte stämma alltid..då en annan av mina 62:or faktiskt är registrerad som en 62:a även då chassienummret inte är så värst högt (om man nu jämför med dom andra) Och den är verkligen inte en 63:a..
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: LGRÅ
Fordonsår: 1962
Chassinummer: 98393
I trafik första gången i Sverige: 1962-01-01
Så det var nog lite hur som helst..men i vilket fall är det inget ovanligt att en 62:a är registrerad som en 61:a
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: LGRÅ
Fordonsår: 1962
Chassinummer: 98393
I trafik första gången i Sverige: 1962-01-01
Så det var nog lite hur som helst..men i vilket fall är det inget ovanligt att en 62:a är registrerad som en 61:a
-
- Posts: 125
- Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm
Re: Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
Man kanske kan summera det hela med att bilprovningen som har ansvaret för att registrera bilarna på den tiden inte var så värst kompetenta? mao de sög brutalt för att tala svenska=)
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)
En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
-
- Posts: 528
- Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
Jätteintressant diskussion! En förklaring, säkert bland flera andra, kan vara att Volvo vid denna tid inte fäste fullt så stor vikt vid vad som idag anses vara årsmodeller. T.ex. infördes många förändringar vid vissa chassinummer snarare än mellan två årsmodeller. Se t.ex. volvoamazonpictures.se. Volvo använde också halva årsmodeller, dvs. årsmodell 1961 följdes av årsmodell 1961/1962 som följdes av årsmodell 1962 osv. När registren sedan datoriserades i början på 1970-talet och fältet i databasen för årsmodell innehöll fyra positioner är det klart att den som registrerade uppgifterna var tvungen att välja. Överhuvudtaget när man ser registreringsdatum 1:a januari så börjar man ana efterhandskonstruktion (hur troligt är det att en svensk myndighet har/hade öppet på Nyårsdagen?). Ursprunglig dokumentation, både från Volvo (som NVAK, volvoamazonpictures.se, m.fl. återger) och sådan som följde med bilen, stämmer därför med stor sannolikhet bättre överens med verkligheten än vad myndighetsregister gör. Sedan kan ibland fler saker än chassinumret vara till hjälp vid bestämning av årsmodellen som t.ex. färgkoden, klädseln, typbeteckningen vilka endast fanns vissa årsmodeller (t.ex. fanns inte färgen 72 Dovhjortsbrun 1961 men väl 1962).
Mvh,
Fredrik
Edit: typos
Mvh,
Fredrik
Edit: typos
Last edited by Fredrik Lofter on Wed May 11, 2011 1:32 pm, edited 1 time in total.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Re: Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
Jo det har nog en hel del med att göra hur dessa hackades in (överfördes) i datorsystemen.
Bara för att ytterligare visa på dom opålitliga uppgifterna på dessa 62:or så kommer här uppgifter på en precis nyinköpt 62:a som jag och en kompis skall hämta hem nu i dagarna.
Den är reggad som en 61:a (med rätt sent chassienummer) men i trafik först i Mars 62.
Dessutom så skall det på denna finnas inköpskvittens som överensstämmer med den 15 mars så här har man tydligen gått på det verkliga datumet då den kom i trafik medans fordonsåret är fortfarande 61..
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: GRÖN
Fordonsår: 1961
Chassinummer: 101358
I trafik första gången i Sverige: 1962-03-15
Bara för att ytterligare visa på dom opålitliga uppgifterna på dessa 62:or så kommer här uppgifter på en precis nyinköpt 62:a som jag och en kompis skall hämta hem nu i dagarna.
Den är reggad som en 61:a (med rätt sent chassienummer) men i trafik först i Mars 62.
Dessutom så skall det på denna finnas inköpskvittens som överensstämmer med den 15 mars så här har man tydligen gått på det verkliga datumet då den kom i trafik medans fordonsåret är fortfarande 61..
Fabrikat: VOLVO P 120-12134 VE
Färg: GRÖN
Fordonsår: 1961
Chassinummer: 101358
I trafik första gången i Sverige: 1962-03-15
Re: Ännu en förvirrande årsmodell/chassinummer/papper
Det är ju som sagt väldigt diffust med just 61-62, och just första registrering är det som oftast ställer till det, och det kan vara å alla bilar fram till omläggningen av registret 1972-73.
Och som sagts, är det första regdatum 1 Januari, då är det för att det inte fanns något datum när registret datoriserades, då fylldes detta i för att det inte skulle bli tomt.
Så man ska gå efter Chassienummer och typbeteckning, då vet man säkert (säkrare). Registreringsbeviset kan vara fel på olika sätt.
(såg att min sida nämndes, har inte haft tid/ork att uppdatera den på 10 år Så det finns en del fel och brister där. Men det var en av dom första sidorna på Internet om Amazon, gjorde första versionen redan 1996)
Och som sagts, är det första regdatum 1 Januari, då är det för att det inte fanns något datum när registret datoriserades, då fylldes detta i för att det inte skulle bli tomt.
Så man ska gå efter Chassienummer och typbeteckning, då vet man säkert (säkrare). Registreringsbeviset kan vara fel på olika sätt.
(såg att min sida nämndes, har inte haft tid/ork att uppdatera den på 10 år Så det finns en del fel och brister där. Men det var en av dom första sidorna på Internet om Amazon, gjorde första versionen redan 1996)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88