kabel genom styrväxel
-
- Posts: 102
- Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am
kabel genom styrväxel
http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47359?type=sc
(bild 15)
Hur 17 får man igenom kabeln till tutan genom styrväxeln? Eller är det två kablar och skarvat i växeln? har inte hittat någon info eller bilder om det. Har fått tummen ur och skall äntligen fixa tutan ordentligt, men fastnat halvvägs.
Hur gör man?
(bild 15)
Hur 17 får man igenom kabeln till tutan genom styrväxeln? Eller är det två kablar och skarvat i växeln? har inte hittat någon info eller bilder om det. Har fått tummen ur och skall äntligen fixa tutan ordentligt, men fastnat halvvägs.
Hur gör man?
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
hgv-68, ökenfärg(kod97)
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: kabel genom styrväxel
Jag har alltid fått en känsla av att hålet genom rattstången är som minst nere vid styrväxeln, ifall du inte har prövat att börja dra igenom kabeln från det hållet hade jag prövat det.
Som plan B kanske man kan pröva att sticka igenom en bit ståltråd först som man har lite bättre styrsel på, och sen dra in en ny kabel med hjälp av den...
Hoppas det hjälper!
// M
Som plan B kanske man kan pröva att sticka igenom en bit ståltråd först som man har lite bättre styrsel på, och sen dra in en ny kabel med hjälp av den...
Hoppas det hjälper!
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
-
- Posts: 251
- Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm
Re: kabel genom styrväxel
Hej!
Gör som Dieseltroll sa, dra först en ståltråd genom styrväxeln och vidare upp mot ratten, gjorde det alldeles här om dagen, men det gick inte att trycka den från cupen utan man måste börja genom styrväxeln. (ta inte någon grov ståltråd, då får inte kabeln och strängen plats igenom styrväxeln, använd det jag kallar för "najtråd"=tunn sträng)
Gör som Dieseltroll sa, dra först en ståltråd genom styrväxeln och vidare upp mot ratten, gjorde det alldeles här om dagen, men det gick inte att trycka den från cupen utan man måste börja genom styrväxeln. (ta inte någon grov ståltråd, då får inte kabeln och strängen plats igenom styrväxeln, använd det jag kallar för "najtråd"=tunn sträng)
//Helmer
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
-
- Posts: 102
- Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am
Re: kabel genom styrväxel
aha, det är alltså ingen sinnrik skarv inne i växeln. Men då måste det vara rätt mycket kabel i den nedre delen av styrstången för att ta upp vridningen, eller hur är det tänkt?
Jag började uppifrån ratten såklart, så nu blir det skarv eller att göra om allt från början nerifrån... typisch...
Jag började uppifrån ratten såklart, så nu blir det skarv eller att göra om allt från början nerifrån... typisch...
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
hgv-68, ökenfärg(kod97)
-
- Posts: 102
- Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am
Re: kabel genom styrväxel
Sorry har fastnat med gamla 62:or...
-
- Posts: 102
- Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am
Re: kabel genom styrväxel
De e lugnt, vet hur det kan vara när man grottar med sina egna grejor. btw, vad skall det vara för olja i styrväxeln? det som rann ut när jag i övermod skruvade isär det som gick, luktade transmissionsolja i alla fall.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Re: kabel genom styrväxel
Ja det sitter ett sugrör i styrväxeln som man inte lär träffa ovanifrån.
Sugröret är där för att inte oljan skall komma ut.
Kabeln går rakt igenom styrväxeln i centrum så det blir ingen vridning där på kabeln, utan den fördelar sig på hela längden.
I mitt fall så hade jag flera "tutkablar" så jag tog en av dessa och monterade underifrån. skalade bort 10mm på isoleringen när den kommit fram vid ratten.
Skalade av 10mm på den kabeln jag skulle ha och trök ihop dessa och försiktigt drog ner kabeln igen. Måste man dra hårt så får man löda lite.
/Janne
Sugröret är där för att inte oljan skall komma ut.
Kabeln går rakt igenom styrväxeln i centrum så det blir ingen vridning där på kabeln, utan den fördelar sig på hela längden.
I mitt fall så hade jag flera "tutkablar" så jag tog en av dessa och monterade underifrån. skalade bort 10mm på isoleringen när den kommit fram vid ratten.
Skalade av 10mm på den kabeln jag skulle ha och trök ihop dessa och försiktigt drog ner kabeln igen. Måste man dra hårt så får man löda lite.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.