repor i cylinder.

Moderatorer
Post Reply
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

repor i cylinder.

Post by milehead »

Hej. Har haft en B18 stånas i garaget i ett antal år som jag tänkte få fart på och stoppa i min amazon kombi. Ska bli en weber 36/36 och R-kami motorn och lite planad topp. Idag började jag hona ur cylinderloppen och upptäckte ett par fula repor i ettans cylinder. Vad tror ni om dom? det känns som jag kommer behöva borra upp lite för att bli av med dom, men jag vet inte hur "pjåskig" man behöver vara. Vad tror ni?
Image
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: repor i cylinder.

Post by 940 »

jag har ingen erfarenhet av detta, men tror inte att det ska ha någon (större) betydelse angående komp eller oljeförbrukning, tror inte att dessa repor kan fördärva ringar eller så gasa på
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: repor i cylinder.

Post by J.Lundin_ »

Repor i cylinderväggen ger gasläckage under drift, man får alltså inte lika bra energiutbyte från just den cylindern. Ser man till bilden så verkar det även vara en vändkant i denna cylinder vilket visar på slitage, så i detta fall lär nog inte enstaka repor märkas speciellt mycket. Det kanske skulle vara idé att borra blocket och i med nya fräscha kolvar och ringar :?:
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Re: repor i cylinder.

Post by milehead »

Jo, det bästa vore ju att borra ur det och stoppa i allt nytt men det är ju säkert 6000 kr för ett sånt ingrepp. Det bör tilläggas att cylindern inte är helt färdighonad pga att honingsverktyget slets ner. Vill försöka hålla ner kostnaderna i den mån det går eftersom resten av bilen också kräver en del pengar. Bara jag inte råkar ut för ras så skulle man ju kanske kunna köra med det där en säsong iaf och sen borra och byta kolvar osv, eller är jag dum som tänker så?
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
J.Lundin_
Posts: 308
Joined: Wed Mar 23, 2011 11:31 am

Re: repor i cylinder.

Post by J.Lundin_ »

Ras får man inte av slitna cylindrar, dom orsakar sämre effekt och mer skrammel från motorn,sedan får du räkna med högre oljekonsumtion. Bränsle ekonomin brukar också bli lidande på sikt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: repor i cylinder.

Post by Hasse63 »

OM du inte promp vill ha kvar denna motor för att det kanske är originalmotorn så kan det vara ide att leta nåt annat.

Jag satte ut en annons och finns napp. köpte en helt komplett så när som på startmotorn och dessutom fabriksny motor från 76, av samma farbro en kompett B18 marinmotor, (med startmotor). och av annan kille så bytte jag in lite grejer och fick en 0,15 borrad b20 visseligen helt rensad och med def. k-kam men loppen var i kanonskick. dom 3 motorerna fick jag för under 6000:- så man kan ha tur att hitta... bara man inte har för brotom. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: repor i cylinder.

Post by luddig kaninfot »

Hej inte behöver du bry dig om dom små reporna,jag har kört med betydligt värre repor genom åren,där emot kan du byta plats på två kolvar så att den kolv som har orsakat reporna inte sätts i samma cylinder och var noga med att göra rent och mäta upp kolvring spåren så är mycket vunnet
pelle
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Re: repor i cylinder.

Post by milehead »

Okej. Tackar för alla tips och erfarenheter! Då plockar jag ihop den och kör en säsong åtminstone då :)
Amazon Kombi '66
http://profile.imageshack.us/user/milehead" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply