En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Under marknaden i fredags hittade jag bland annat en renverad generator passande till Mercedes från 85... inte direkt vad man kallar "bolt on" men ett pris på 600 kr gjorde mig intresserad. Nu är ju renoveringen mera av typen byta lager och måla sedan montera en ny laddregulator för släpringarna är inte svarvade.... Men det må duga

Image

Som mått mall har jag likströmsfäste, rostfritt konverteringsfäste till B18 och ett generatorfäste till SABB9000. Med dessa tre kan det inte gå fel :mrgreen: Allt liggandes på ett 64 reservblock framsläppat från sitt hörn där det stått en 5-10 eller 15 år....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Dave_norrkoping »

QV wrote:Under marknaden i fredags hittade jag bland annat en renverad generator passande till Mercedes från 85... inte direkt vad man kallar "bolt on" men ett pris på 600 kr gjorde mig intresserad. Nu är ju renoveringen mera av typen byta lager och måla sedan montera en ny laddregulator för släpringarna är inte svarvade.... Men det må duga

Image

Som mått mall har jag likströmsfäste, rostfritt konverteringsfäste till B18 och ett generatorfäste till SABB9000. Med dessa tre kan det inte gå fel :mrgreen: Allt liggandes på ett 64 reservblock framsläppat från sitt hörn där det stått en 5-10 eller 15 år....

/Janne
generatorn såg som ny ut =)

//david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

På lite håll ser den fin ut! Låg i en Boschkartong desutom.
Har bytt till remskiva istället för multirem (eller var det nu kallas).

Ritning fixad på fästet, skall förbi den mekaniska verkstaden i morgon.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Dave_norrkoping »

QV wrote:På lite håll ser den fin ut! Låg i en Boschkartong desutom.
Har bytt till remskiva istället för multirem (eller var det nu kallas).

Ritning fixad på fästet, skall förbi den mekaniska verkstaden i morgon.

/Janne
okej =) men räcker det sen att byta laddningsregulatorn för att köra växelströmsgenerator ?

/David
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Laddningsregulator:
Eftersom det sitter en inbyggd på de "moderna" generatorerna så behövs ingen på innerskärmen. Utan man skarvar de två tamparna vidare ner till växelströmsgeneratorn. Laddlampa behöver man inte byta eftersom man har använt 2watts laddlampa i alla tider så den passar utmärkt till en växelströmmare också.

Vi får se om jag skarvar kabel mot kabel eller om jag fejkar skarven via en regulator på innerskärmen.

/Janne

Jag har ju dolt montage på Biltemas blå tändspole så det är inte omöjligt att jag gör något liknande här.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

I dag vart växelströmsfästet omgjort, bara några dagar efter födelsen
Image
Före
Image
Efter

Image
Image
Det är skönt att ha ett testblock


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by brorsan »

Kanske är bilden som luras, men det ser ut som att remskivan på generatorn inte kommer ligga i linje med remskivan på vattenpumpen? Eller bygger remskivan så mycket inåt?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Mats »

Trevligt att följa dina arbeten.
Tyckte också att det såg skumt ut med avseende på att remmen skall "linjera" mot vattenpumpen, men det är kanske bara en illusion ?
Underlättar med ett löst motorblock när man gör sådana här arbeten ! :wink:

Själva fästet som du har svetsat till, är det från början ett originalfäste som du förändrat, eller är det helt nygjort ?
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by ammakillen »

remskivan till vattenpumpen bygger innåt när den är monterad,så de är nog rätt uträknat :)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by benge57 »

Jag är helt hundra på att qv vet vad han gör.Där finns det kunskap.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by A-masen »

QV: Du har lyckats fånga en bild med både en växelströmsgenerator och en likströmsgenerator i samma exponering.

Spara den bilden. För oss som har "varit med" är det inga märkvärdiheter att skilja dom båda typerna åt, men då och då ser man frågor på forum från dom som inte vet hur dom två olika generatorerna ser ut. Eller hur man skiljer dom åt. Jag menar inget nedvärderande i det, för alla är nybörjare i början.
Ingen människa är född med all kunskap, men dom flesta av oss människor är födda med förmågan att lära sig.

Så spara bilden i något arkiv. Den kan komma till användning.
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Mats wrote:Själva fästet som du har svetsat till, är det från början ett originalfäste som du förändrat, eller är det helt nygjort ?
Det är (var) nygjord enligt min första ritning men generatorn kom inte "tillräckligt rakt upp" för att jag skulle känna mig nöjd med varianten.
benge57 wrote:Jag är helt hundra på att qv vet vad han gör.Där finns det kunskap.
eller som ett av mina standarduttryck "fortfarande förvirrad, fast på en högre nivå..." :) Det är inte provat i verkligheten ännu men det borde inte vara många mm fel om allt stämmer.

Var uppe till Barakby och kollade på spillrorna av träffen, bilen gick som en påse skit både på upp och nedresan. Rycker sanslöst på mellanfart och saknar 20 hk på fullgas. Från Södertälje och hem var det full gas hela vägen och bilen toppade någonstans mellan 90-105 beroende på vägens lutning!

Så nu blir det:
Rivning av kylare
leak down test av motorn (skall avgöra om jag byter vattenpumpen via demontering av A/C eller demontering av topp)
rengörning av förgasare
montering av bakelitplatta mellan insug och förgasare
byte av vattenpump (från en ny till en annan ny)

så nu är veckan räddad.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4989
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Så nu har det regnat på mig också eftersom jag meckar under bar himmel.....

Som vanligt så fick vrålapan kapa ner en blocknyckel så att man kom åt ordentligt, denna gång en 5/8, tur att biltemanycklar är billiga.

Efter att ha strippat motorn från en del "svulster" så ser den ut så här.
Image

Provmonterade generatorn och linjeringen är OK
Image

Fann en spricka i fästet till A/Ckompressorn som skall svetsas
Image

Man kanske skall byta tändstift när man ändock har monterat bort dom
Image
De borde ha suttit där en 2000 mil eller så

Jag skall utföra ett "leak down test" i morgon för att se om jag skall lyfta toppen eller inte. Det är något som gör att motorn inte går stabilt på tomgång vet bara inte vad....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Mats »

Håller tummarna Janne att det inte är något allvarligt.
Intressant när du lägger upp bilder till dina inlägg, verkligen föredömligt... :wink:

Håll oss underrättade...
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by LABBE »

så där gick min låga förut. det var då jag slet ur b18 å la i b21an. när jag hade den ur så upptäckte jag att skruven vid kondingen satt löst. = motorbyte för en lös skruv...
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Post Reply