En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Under marknaden i fredags hittade jag bland annat en renverad generator passande till Mercedes från 85... inte direkt vad man kallar "bolt on" men ett pris på 600 kr gjorde mig intresserad. Nu är ju renoveringen mera av typen byta lager och måla sedan montera en ny laddregulator för släpringarna är inte svarvade.... Men det må duga
Som mått mall har jag likströmsfäste, rostfritt konverteringsfäste till B18 och ett generatorfäste till SABB9000. Med dessa tre kan det inte gå fel Allt liggandes på ett 64 reservblock framsläppat från sitt hörn där det stått en 5-10 eller 15 år....
/Janne
Som mått mall har jag likströmsfäste, rostfritt konverteringsfäste till B18 och ett generatorfäste till SABB9000. Med dessa tre kan det inte gå fel Allt liggandes på ett 64 reservblock framsläppat från sitt hörn där det stått en 5-10 eller 15 år....
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 326
- Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
- Location: Norrköping östergötland
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
generatorn såg som ny ut =)QV wrote:Under marknaden i fredags hittade jag bland annat en renverad generator passande till Mercedes från 85... inte direkt vad man kallar "bolt on" men ett pris på 600 kr gjorde mig intresserad. Nu är ju renoveringen mera av typen byta lager och måla sedan montera en ny laddregulator för släpringarna är inte svarvade.... Men det må duga
Som mått mall har jag likströmsfäste, rostfritt konverteringsfäste till B18 och ett generatorfäste till SABB9000. Med dessa tre kan det inte gå fel Allt liggandes på ett 64 reservblock framsläppat från sitt hörn där det stått en 5-10 eller 15 år....
/Janne
//david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
På lite håll ser den fin ut! Låg i en Boschkartong desutom.
Har bytt till remskiva istället för multirem (eller var det nu kallas).
Ritning fixad på fästet, skall förbi den mekaniska verkstaden i morgon.
/Janne
Har bytt till remskiva istället för multirem (eller var det nu kallas).
Ritning fixad på fästet, skall förbi den mekaniska verkstaden i morgon.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 326
- Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
- Location: Norrköping östergötland
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
okej =) men räcker det sen att byta laddningsregulatorn för att köra växelströmsgenerator ?QV wrote:På lite håll ser den fin ut! Låg i en Boschkartong desutom.
Har bytt till remskiva istället för multirem (eller var det nu kallas).
Ritning fixad på fästet, skall förbi den mekaniska verkstaden i morgon.
/Janne
/David
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Laddningsregulator:
Eftersom det sitter en inbyggd på de "moderna" generatorerna så behövs ingen på innerskärmen. Utan man skarvar de två tamparna vidare ner till växelströmsgeneratorn. Laddlampa behöver man inte byta eftersom man har använt 2watts laddlampa i alla tider så den passar utmärkt till en växelströmmare också.
Vi får se om jag skarvar kabel mot kabel eller om jag fejkar skarven via en regulator på innerskärmen.
/Janne
Jag har ju dolt montage på Biltemas blå tändspole så det är inte omöjligt att jag gör något liknande här.
Eftersom det sitter en inbyggd på de "moderna" generatorerna så behövs ingen på innerskärmen. Utan man skarvar de två tamparna vidare ner till växelströmsgeneratorn. Laddlampa behöver man inte byta eftersom man har använt 2watts laddlampa i alla tider så den passar utmärkt till en växelströmmare också.
Vi får se om jag skarvar kabel mot kabel eller om jag fejkar skarven via en regulator på innerskärmen.
/Janne
Jag har ju dolt montage på Biltemas blå tändspole så det är inte omöjligt att jag gör något liknande här.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
I dag vart växelströmsfästet omgjort, bara några dagar efter födelsen
Före
Efter
Det är skönt att ha ett testblock
/Janne
Före
Efter
Det är skönt att ha ett testblock
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Kanske är bilden som luras, men det ser ut som att remskivan på generatorn inte kommer ligga i linje med remskivan på vattenpumpen? Eller bygger remskivan så mycket inåt?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Trevligt att följa dina arbeten.
Tyckte också att det såg skumt ut med avseende på att remmen skall "linjera" mot vattenpumpen, men det är kanske bara en illusion ?
Underlättar med ett löst motorblock när man gör sådana här arbeten !
Själva fästet som du har svetsat till, är det från början ett originalfäste som du förändrat, eller är det helt nygjort ?
Tyckte också att det såg skumt ut med avseende på att remmen skall "linjera" mot vattenpumpen, men det är kanske bara en illusion ?
Underlättar med ett löst motorblock när man gör sådana här arbeten !
Själva fästet som du har svetsat till, är det från början ett originalfäste som du förändrat, eller är det helt nygjort ?
Mvh Mats
Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
-
- Posts: 228
- Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
remskivan till vattenpumpen bygger innåt när den är monterad,så de är nog rätt uträknat
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Jag är helt hundra på att qv vet vad han gör.Där finns det kunskap.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
QV: Du har lyckats fånga en bild med både en växelströmsgenerator och en likströmsgenerator i samma exponering.
Spara den bilden. För oss som har "varit med" är det inga märkvärdiheter att skilja dom båda typerna åt, men då och då ser man frågor på forum från dom som inte vet hur dom två olika generatorerna ser ut. Eller hur man skiljer dom åt. Jag menar inget nedvärderande i det, för alla är nybörjare i början.
Ingen människa är född med all kunskap, men dom flesta av oss människor är födda med förmågan att lära sig.
Så spara bilden i något arkiv. Den kan komma till användning.
Spara den bilden. För oss som har "varit med" är det inga märkvärdiheter att skilja dom båda typerna åt, men då och då ser man frågor på forum från dom som inte vet hur dom två olika generatorerna ser ut. Eller hur man skiljer dom åt. Jag menar inget nedvärderande i det, för alla är nybörjare i början.
Ingen människa är född med all kunskap, men dom flesta av oss människor är födda med förmågan att lära sig.
Så spara bilden i något arkiv. Den kan komma till användning.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Det är (var) nygjord enligt min första ritning men generatorn kom inte "tillräckligt rakt upp" för att jag skulle känna mig nöjd med varianten.Mats wrote:Själva fästet som du har svetsat till, är det från början ett originalfäste som du förändrat, eller är det helt nygjort ?
eller som ett av mina standarduttryck "fortfarande förvirrad, fast på en högre nivå..." Det är inte provat i verkligheten ännu men det borde inte vara många mm fel om allt stämmer.benge57 wrote:Jag är helt hundra på att qv vet vad han gör.Där finns det kunskap.
Var uppe till Barakby och kollade på spillrorna av träffen, bilen gick som en påse skit både på upp och nedresan. Rycker sanslöst på mellanfart och saknar 20 hk på fullgas. Från Södertälje och hem var det full gas hela vägen och bilen toppade någonstans mellan 90-105 beroende på vägens lutning!
Så nu blir det:
Rivning av kylare
leak down test av motorn (skall avgöra om jag byter vattenpumpen via demontering av A/C eller demontering av topp)
rengörning av förgasare
montering av bakelitplatta mellan insug och förgasare
byte av vattenpump (från en ny till en annan ny)
så nu är veckan räddad.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Så nu har det regnat på mig också eftersom jag meckar under bar himmel.....
Som vanligt så fick vrålapan kapa ner en blocknyckel så att man kom åt ordentligt, denna gång en 5/8, tur att biltemanycklar är billiga.
Efter att ha strippat motorn från en del "svulster" så ser den ut så här.
Provmonterade generatorn och linjeringen är OK
Fann en spricka i fästet till A/Ckompressorn som skall svetsas
Man kanske skall byta tändstift när man ändock har monterat bort dom
De borde ha suttit där en 2000 mil eller så
Jag skall utföra ett "leak down test" i morgon för att se om jag skall lyfta toppen eller inte. Det är något som gör att motorn inte går stabilt på tomgång vet bara inte vad....
/Janne
Som vanligt så fick vrålapan kapa ner en blocknyckel så att man kom åt ordentligt, denna gång en 5/8, tur att biltemanycklar är billiga.
Efter att ha strippat motorn från en del "svulster" så ser den ut så här.
Provmonterade generatorn och linjeringen är OK
Fann en spricka i fästet till A/Ckompressorn som skall svetsas
Man kanske skall byta tändstift när man ändock har monterat bort dom
De borde ha suttit där en 2000 mil eller så
Jag skall utföra ett "leak down test" i morgon för att se om jag skall lyfta toppen eller inte. Det är något som gör att motorn inte går stabilt på tomgång vet bara inte vad....
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Håller tummarna Janne att det inte är något allvarligt.
Intressant när du lägger upp bilder till dina inlägg, verkligen föredömligt...
Håll oss underrättade...
Intressant när du lägger upp bilder till dina inlägg, verkligen föredömligt...
Håll oss underrättade...
Mvh Mats
Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
så där gick min låga förut. det var då jag slet ur b18 å la i b21an. när jag hade den ur så upptäckte jag att skruven vid kondingen satt löst. = motorbyte för en lös skruv...
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
amazon limousine 60 (brick bay)