Fördelaren Ihopsvetsad?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by ErikssonM »

Hallå amazonfolk! Skulle häromdagen ställa tändningen på min amazon då han glödtänder , Men när ja lossat på den "översta" skruven i fördelaren så man kan justera så satt fördelaren fast, Jag tog tag i fördelaren och försökte vri men den satt bom fast. Då kollar jag i den "öppningen" precis under fördelarlocket där den här skruven och mutter sitter och ser att de är ihop längst fram? Lite svårt att förklara. Har ni några tips hur jag ska få upp detta ?
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by Hasse63 »

Mot blocket finns en fot/fäste som sitter fast i blocket med 2 st. skruvar, strax ovan detta är fördelaren inskuten i denna fäste och där finns en skruv med mutter (11mm skalle) lossa denna mutter och du ska kunna vrida fördelaten. Alltså ingen skruv i själva fördelaren som ska lossas :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by ErikssonM »

Hasse63 wrote:Mot blocket finns en fot/fäste som sitter fast i blocket med 2 st. skruvar, strax ovan detta är fördelaren inskuten i denna fäste och där finns en skruv med mutter (11mm skalle) lossa denna mutter och du ska kunna vrida fördelaten. Alltså ingen skruv i själva fördelaren som ska lossas :wink:
Ja men de är ju den skruven jag menar :P lite dåligt förklarat kanske haha :) Men de är den jag har lossat på iallafall.
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by Hasse63 »

Ta i lite om muttern är lös.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by kwimmm »

Lyft annars ur hela med fot och inspektera nogrannare. Kanske nån som har varit riktigt nöjd med sin tändning och loppat fast den. sitter den bara hårt och man inte får den till att släppa så kan du ju värma med mild gasol/butanbrännare!!
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by granfot »

Jag droppade på ATF och Aceton i springa på min, sen satte jag fast foten (försiktigt) i skruvstädet och körde in en skurvmejsel genom hålet som kondensatorn sitter i och bände lite försiktigt framåt och bakåt (ta stöd mot axeln i mitten) tills den rörde sig lätt och gick att ta loss. :)
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by ErikssonM »

okej okej :) tack för alla tips :) Ska ändå ta ur motorn ur bilen här inom närmsta månad , måla upp motorn + måla motorrum. Vet ej dock vilken färg jag ska måla bilen i ännu, orginal pärlvit 79 eller någon annan färg ? Jag har ljusblå metallic som jag kan lacka bilen med om jag vill för det blev över när far min lackade sin Buick.
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by kwimmm »

original är ju häftigt om bilen ska va original i övrigt. men det ser ju väldigt fräscht ut med en fin (välgjord!!) lack som inte finns på amazoner i övrigt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by Hasse63 »

Ljusblå metallic eller vilken blå som helst är inte snyggt på en Amazon om du frågar mig, mörkblå nästan svart kan gå :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by ErikssonM »

Jag har funderingar på att lacka amazonen i samma färg som på pappas cadillac , men jag vet inte :/ Vad tycker ni ??
Image
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by granfot »

Tror inte det blir så jäkla snyggt... Men det är vad jag tror/tycker. Känns som om en sån färg behöver mycket chrome och extra grejjer för att se bra ut. (Reservhjul, osv.) Amazon gör sig bäst i mörka färger, men det är ju bara vad jag anser. :)
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by Gunnar S »

Detta med färgsättning är egentligen en omöjlig fråga. Smaken avgör naturligtvis. Men jag har sett oräkneliga Amazoner och andra volvovbilar också, som lackats i nån färg på modet. Ser oftast för jävligt ut och skämmer en annars fin bil. En originalfärg på en 142 Gl ser t om. konstig ut på en PV eller Amazon. Vad detta beror på skulle vi kunna debattera hela natten. Kanske det handlar om färg och form som synnerv och hjärna lärt sig känna igen och uppskatta. Kanske det handlar om att designers och andra inblandade hade den goda smaken att färgsätta bilarna på ett sätt som faller de flesta i smaken och som helt enkelt stämde i den tidsanda som bilarna presenterades.

Om TS vill lacka sin bil i samma kulör som pappas Cadillac så lär han få göra det. men diskussioner om det är rätt eller fel kulör blir bara meningslösa.
Min smak är kanske inte din smak och vi kan tramsa om detta till döddagar utan att nån av oss har ensamrätt på sanningen.
Personligen har jag aldrig sett en ful eller fel originallackering på en Amazon. Californiavit är ju helt rätt och likaså en röd, mörkblå eller isblå. Fast då är vi ju nere på specifika årsmodeller. Det kan vi diskutera.

Ett tips till trådstartare blir alltså: Fråga inte om råd när det handlar om färgval. Det är att bjuda upp till en diskussion som kan sträcka sig hur långt som helst. Tycke och smak är svåra saker. Lägg energin på annat istället. T ex. att köpa färg och lacka bilen.

Fast denna tråd handlade visst om fördelaren...
Edit: (vem f*n är Edit?) TS kanske skulle hålla sig i en tråd istället för att dra igång flera stycken om diverse. Men det är ju vad jag tycker då. På tal om smak... :wink:
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by A-masen »

Mycket bra inlägg, Gunnar S! Kloka ord. Utan att för den skull nedvärdera trådskaparen, men Gunnars åsikt väger tungt.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by QV »

Vill man blanda alla typer av frågor i en tråd så skapar man en under original eller custom. Där blandar jag allt, det är ju inte säkerat att alla läser i den tråden men valfriheten finns där.

Förövrigt så är det bättre med en Amazon som rullar än en som står i ett garage.
Är det ont om pengar, lackera i bilen i det som finns och kom ut och kör....... det är i slutändan i dina ögon den skall vara fin, vad "vi" tycker är underordnat.

/Janne

eftersom jag är originalnörd så ropar jag originalfärg
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Fördelaren Ihopsvetsad?

Post by Torbo »

Hva med å bruke Volvo 86 farge lys grøn blå som er en ekte farge i nærheten av dine tanker men samtidig en Volvofarge?

Men glem metallic! jalla-farger er uekte og hører ikke hjemme i vår verden!
Post Reply