Mellanblå 69:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Antoan
Posts: 30
Joined: Sun Jul 24, 2011 11:24 pm

Mellanblå 69:a

Post by Antoan »

Hej! Kände att det va dags att lägga upp lite bilder på min nyinförskaffade!
Bilen är en tidig 69:a, bra bruksskick och näst intill orörd.
Jag är 3:e ägaren och ägaren innan mig har haft den i 25 år. Ägaren hade tråkigt nog gått bort i våras så hans son sålde den och mena på att det var hans pappas ögonsten som han använde regelbundet. När jag sedan kollade noggrannare i besiktningspappren såg jag att han hade kört 6 mil dom senaste 2 åren. Det var lite tråkigt..
Men på plus sidan så har den bara gått knappt 13000 mil!
Jag visste när jag köpte den att den hade problem med kylaren. Kylarvattnet var genomrostat och den "spydde" ut vatten från och till när den kände för det, plus att vänster frambroms kärvade från och till alla 35 mil hem, men den höll ihop hela vägen.
Efter mycket om och men blev tillslut kylaren och vänster bromsok renoverat och efter det va det mesta löst.
Har även fått byta bränslepump. Utöver det har den rullat på bra!

Nyhemkommen!
Image

Började med att göra lite små pill. Bytte några dåliga lister, innerbelysningen, backspegeln, stänklappar m.m.
Image

Rostläckage
Image

Kylaren efter renovering och en skymt av bränslepumpen
Image

Målet är inte en utställningsbil men den ska bli bra mycket finare än den redan är! Kommer inte vara bruksbil heller men jag vill ju kunna använda den utan att känna att jag försakar den på något sätt, så det känns som en rimlig nivå..
Tänker fixa till stötfångarna, inte riktigt bestämt hur än (främre är skadad på 2 ställen), byta baksätets ryggklädsel då den är sprucken på 3 ställen, byta instrumentstoppningen, blästra och lacka fälgarna(kanske vit däcksida?), sätta på 2 st bosch extraljus så fort stötfångarna är klara och kanske det viktigaste, laga lite rostskador som jag hittade när jag skulle byta golvmattan! :cry:
Och sen bara putsa, putsa, putsa, putsa! :)
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Mellanblå 69:a

Post by Jugge-1960 »

Grattis till en fin bil!
Ta det lugnt och tänk igenom vad du skall göra, jag besiktigade just min och det är härligt att köra. Ta lite då och då och köra mellan varven.
Lycka till!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Mellanblå 69:a

Post by 123GT »

Ett grattis ifrån mig också ! Bilen ser ju "färdig" ut på bilderna och jag instämmer med Jörgen...skynda långsamt och njut av bilen samtidigt som du förbättrar den !
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Mellanblå 69:a

Post by Mats »

Grattis till en fin bil ! :D

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Mellanblå 69:a

Post by pvfreak »

Ryys...en -69 som bara gått 13000 är inte var dag man ser. :D Mkt fin bil.
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Antoan
Posts: 30
Joined: Sun Jul 24, 2011 11:24 pm

Re: Mellanblå 69:a

Post by Antoan »

Tack för dom fina orden!
Ja 13000 mil va verkligen ett plus, speciellt eftersom han som sålde den menade att den hade gått 29000, men han läste av mätaren fel, mätaren stog ju på 29000 km :lol: Så det var en glad överraskning när man kom hem och gick igenom berget av papper som följde med! :D

Jodå jag kommer ta det lungt och jag har redan kört en hel del med den! Man vill ju gärna göra allt på en gång men både tiden och plånboken räcker inte riktigt till för det tyvärr! Som du säger 123GT så ser bilen "färdig ut" och jag vet att bilen har ett väldigt fint helhetsintryck men om man går närmare in på detaljerna finns det ganska mycket småfix att ta hand om innan skadorna blir värre. Den kanske tråkigaste är på främre kofångaren som behöver bytas ut..

Är på väg att bli likadant på högra hörnet också men inte riktigt lika illa..
Image

Nu till lite tråkigare saker..
Har köpt ny golvmatta som verkligen behövdes. Naiv som man alltid är så räknade jag med att bara slita ur den gamla och svischa in den nya, inte riktigt så lätt nej.
Isolerfilten satt totalt fast (kanske inget nytt för er som hållt på med detta ett tag)
Plus att jag hitta rost i baksätet plus ett rosthål :( Ytrost kan jag ta men jag vill gärna slippa svetsa då jag inte har möjlighet och göra det själv..

Rost fram vid passagerarsidan och massa isolerfilt
Image

Här framför baksätet hittade jag den värsta rosten och strax bakom handbromsen är rosthålet. Syns inte här men det gick hål först när jag gick lös med stålborsten, det var lövtunt.
Image

Hålet, ungefär samtidigt som jag upptäckte hålet så började det regna, då blev jag ledsen och gick hem :) Sen har jag jobbat hela helgen och inte hunnit ut och fortsätta längre.
Image

Någon som vet vad dom två bultarna som man ser strax under mitten av bilden på varsin sida är till för?
Image

Förarsidan fram verkar vara den som klarat sig bäst, trodde den skulle vara den värsta?!
Image

Efter lite hårda tag med stålborste är nästan all isolerfilt och annat skit som satt fast borta, dock är det fortfarande rostigt och missfärgat.
Nu kanske jag dumförklarar mig själv lite men dom här hårda gummimattorna med små hål i sig överallt som sitter fast i karossen, vad är dom till för? (Vad kallas dom?) Isolering? Borde jag ta bort dom för det känns ju som att det kan vara rost under dom också? Dom sitter som berget..
Image

Har för övrigt fått tag i en fin (hoppas) instrument stoppning som ska va på väg med posten idag!
Antoan
Posts: 30
Joined: Sun Jul 24, 2011 11:24 pm

Re: Mellanblå 69:a

Post by Antoan »

Glömde ju en bild, här är den gamla gummimattan, nån som önskar sig en orginalmatta i 4 delar i julklapp? :)
Image
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Mellanblå 69:a

Post by Amazonsport »

De där mattorna med små hål i är ljudisolering som är självhäftande. Sitter fast bra och det brukar inte bli nån nämnvärd rost under dom, skulle det vara det så sitter dom löst där rosten är. Ta inte bort i onödan tycker jag.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Antoan
Posts: 30
Joined: Sun Jul 24, 2011 11:24 pm

Re: Mellanblå 69:a

Post by Antoan »

Okej, det va det jag tänkte! Men det är lite sprickor i dom så det känns som att det kan ha runnit vatten in under dom, plus att det är rost precis längs med kanten på den.
Vill också helst låta dom sitta kvar, jag ska känna om dom sitter löst på nåt ställe, det va ett bra tips!
Tack för svaret!
Amazon_Sleper
Posts: 124
Joined: Mon Jul 23, 2007 6:11 pm
Location: Sollefteå(Krokån)

Re: Mellanblå 69:a

Post by Amazon_Sleper »

De är lika på alla volvos modeller fattar inte att dom gjort så dumt :shock: Under dom mattorna är de bara vanlig grundfärg = stor risk för rost om mattan spruckit å de har krupe ner, Jag skulle skrapa bort dom direkt. Måla med riktigt färg å sen sätta dit nya asfaltsmattor.

Riktigt fin bil :wink:
Hellre lyssna till den kolv som sprack än att allri ha trimma....
Post Reply