Bakaxelbyte, hur identifiera?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Bakaxelbyte, hur identifiera?

Post by Sture Swedberg »

Bakaxelfunderingar.
Min är utan tvekan den som monterades en gång i tiden, Speicer om jag förstår det rätt. Märkbricka 4,56/1. Den har ett ingjutet nr (27) på både främre och bakre del.
Verkar ha delnr 664924 alt 661294, anmärkningarna1,2) resp1,3) kan jag inte finna i katalogen.

Jag vill byta den mot en 4,10/1 för att få lite komfortablare gång på bilen, det lär skall gå utan problem. Har fått tag på en sådan (märkplåten finns på plats) som lär vara i gott skick. Men ....vad är det för axel? En Speicer är det helt klart men så är det det här med katalogen. Där finns fem (5) varianter plus en Anti-Spin differential.

På en variant, den första i katalogen för P 120,130,220, skall märkena (30) på framsidan och (27) på baksidan synas (ingjutna siffror ?).
På min finns dessa märkningar inte. En del siffror finns på mittflänsen men det verkar vara patent nr eller liknande.

För att krångla till det ytterligare finns det förståsigpåare som säger att axeln kan vara \"diffad\". Vad är det och hur reda ut om det är så?

Snälla, kan nån klara ut det här eller visa mig vidare?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

diff broms

Post by QV »

Det är lätt att kolla

Om du har 27 gjutet i klumpen så borde det vara en M27 axel.
då skall röret som som går ut åt vart håll vara 57 mm i diameter.

Om axeln är en M30 så ser den lika ut, fast rören är 63,5 mm.

Om du har en axel som är utrustad med diffbroms ser du på följande sätt.
Rotera hjulet eller bromstrumman åt valfritt håll.
Kolla på det andra hjulet eller trumma.
Om det hjullet roterar åt samma håll = diffbroms
Roterar åt motsatt håll = ingen diffbroms


janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Vad är diff broms?

Post by QV »

Glömde en fråga.

Diffbomsen ser till att bägge bakhjulen roterar med samma fart.
ex. bil utan diffbroms på halt underlag så spinner bara ett hjul.
med diffbroms så kommer båda hjulen att spinna.

Det är kul tills man parkerar i en trång parkeringsficka som lutar åt sidan. När man sedan försöker komma loss (på vintern) och bägge bakhjulen spinner loss och Amazonen glider in i bilen brevid.....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakaxelbyte, hur identifiera?

Post by Lars Bd »

Sture Swedberg wrote: delnr 664924 alt 661294, anmärkningarna1,2) resp1,3) kan jag inte finna i katalogen.
Där finns fem (5) varianter plus en Anti-Spin differential.

axeln kan vara "diffad". Vad är det och hur reda ut om det är så?
Vilken årsmodell har du och i vilken katalog har du hittat delnummren?
4,1:1 och 4,56:1 62-66 och 67-68 samt kombi = 5 st bakaxlar.
Diffad är ett slarvigt uttryck för någon form av diffbroms(antispinn) eller diffspärr.
För att kontrollera om en axel har diffbroms ska det ena hjulet blockeras och det andra ska vridas (med växellådan i friläge).
Hjulet ska gå att rotera men det ska gå tungt jag är inte säker på värdet men någonstans mellan 5 och 10 kpm, då har man diffbroms.
Går hjulet inte att rotera har man diffspärr troligen en sk agadiff dvs någon har svetsat ihop diffrentialen så att ingen varvtalsskillnad mellan hjulen tillåts.
Går hjulet att rotera utan minsta motstånd har man en vanlig standardaxel eller lite skrot.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Re: Bakaxelbyte, hur identifiera?

Post by Sture Swedberg »

(Till QV och Lars Bd, tack för att ni tog er tid)

Delnummren avser min gamla orginal bakaxel på B 16/61:an. Tittade i GCP:s katalog för 120, sid 62. Rören har mycket riktigt 57 mm:s diam, dvs M27.

Men sen kommer problemet att identifiera den 4,10/1 axel jag fått tag i. Tittade då i katalogen för \"P120,P130 P220(B18)\" och blir inte särskilt mycket klokare för det! Rören är 63-64 mm med rost och allt. M30 således?
Har dock dragit slutsatsen att det \"måste\" vara den som finns avbildad på sid 97. Det är den enda som har rätt medbringare (rund) och som finns i 4.1o/1. Att den också fanns i 4:56/1 har jag noterat. Men hur fastställa årsmodell/variant?
De andra varianterna har \"fel\" medbringare eller fel utväxling. Nån diffbroms är det inte fråga om, axlarna roterar i motsatt riktning.
Att sedan ritningarna på axelrören inte stämmer med verkligheten har kanske inte så stor betydelse.
Min axel har de rätta fästena för stötdämpare,länkarmar och panhardstag, dvs samma som på B16 varianten.Frånsett att stöden för de yttre armarnas gummibussningar är bortrostade men det borde vara ganska lätt att ersätta med lite kraftigare plåt som formas till halvcirklar och svetsas fast där de gamla rörformade resterna sitter. De ursprungliga har förmodligen trätts på axelröret och svetsats fast innan de yttre fästena för bromssköldarna svetsads fast.
Kardanstång till den här axeln? Lite synd att sabba den som hör till B16. Borde kanske skaffa en till B18 som har rätt anslutning? Vid växellådan vill jag minnas att de är lika.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Bakaxelbyte, hur identifiera?

Post by Lars Bd »

Sture Swedberg wrote: identifiera den 4,10/1 axel jag fått tag i.

Men hur fastställa årsmodell

Att sedan ritningarna på axelrören inte stämmer med verkligheten har kanske inte så stor betydelse.

Kardanstång till den här axeln?
Det ska finnas en idbricka på axeln och där ska artikelnummret stå.
En gissning på årsmodell är 66 men årsmodellen saknar betydelse när du vet att det är en M30 axel av tidigt utförande (upphängningen).
Pos 2 sidan 97 bör stämma med din originalaxel.
Byt bakre medbringaren på originalkardanen eller bakre halvan av kardan (från stödlagret och bakåt) eller hela kardanen.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

ID-brickan finns där men där står det endast vilken utväxling det är dvs \"4.10/1\". Nästa rad innehåller samma uppgift men uttryckt på annat sätt.
I dag har jag i all rosten också hittat \"30\" ingjutet på den högra delen av differentialklumpens mittförstärkning, sett framifrån.

Nån som har försökt ersätta de bortrostade flänsarna för de yttre bärarmarna?

---------05 02 07----------- Nu har jag lite mera uppgifter om 4,1 axeln.

Tog bort kåpan och sköljde ur all gammal olja, den doftade inte blommor, men det kom fram en massa siffror på kronhjulet:
1 15 66 DANA 32919 A3R27 41-10. Ovanför den första 1:an finns ett \"N\" instansat.
På annat ställe på hjulet, på en slipad yta är det ingraverat för hand \" T 41 \".

På själva kardanhusets kant, den yta locket tätar mot, finns stansat
\" 0 052 B \".
På höger resp vänster sida finns ett \"S\", det högra rättvänt det vänstra liggande.
På överfallen kan man läsa siffrorna \"36C-31317 ^\"

På kardanhusets högra mittfläns, uppsidan, finns ingjutet C.32808 (möjligen 32806)

Kronhjulet går \"trögt\" men med viss teknik går det att rulla för hand utan att få fingrarna i kläm. Det verkar gå mjukt och utan hugg eller ojämnhet.
Diffhjulen däremot går väldigt lätt, de går att sätt snurr på något eller några varv. Då hörs ett tydligt men mjukt kugghjulsljud. De är lite \"glappiga\" men det kanske är normalt? Spelet förfaller inte vara särsklit stort. De hjulen rör sig väl inte med någon stor hastighet normalt? Hela paketet snurrar väl med vid normal framfart eller...?
Jag kan inte se annat än att kuggarna är blanka och fina, finns inga slitmärken vare sig på ena eller andra sidan, inte i botten och inte på topparna.

Vad säger ni som begriper det här med bakaxlar?
Post Reply