Montera orginal B18 topplock på B20 block?

Moderatorer
Post Reply
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Montera orginal B18 topplock på B20 block?

Post by volvo1968 »

Hejsan!

Jag håller på att renovera upp en B20(suttit i en Amazon -70), som planen är att köra ett gammalt beprövat koncept med en K-kam istället, och dubbla SU/en Weber 36/36. Men då jag inte är sugen på att kasta ut flera tusen på att bygga en seriös lite vassare topp, och en orginal B20 topp gör ju ingen mer effekt på just B20 så tänkte jag det; Orginal B18 topp(från -68) på en B20 borde ju ge lite mer effekt än orginal?

Är det någon som vet hur stora förbränningsrummen är på de olika topparna, eller har någon provat? Efterssom det blir högre komp och lite vassare kanter mot rummen är man ju rädd för bieffekter, såsom spikningar o allt annat som kan uppstå..

Ja, jag vet redan att man kan ju köpa en färdig trimtopp istället, men de växer inte på träd för en rimlig peng, och sedan finns det ju ingen garanti på skick och att de kommer ge en lugn gång på bilen, så det förslaget undansparas gärna :) (Anledningen till B18 toppen är att jag har en tidigare renoverad liggande, vilket sparar både tid och energi, detta motorbygget är inget jag gör för skojs skull, utan för att jag måste)

Har ni erfarenheter av detta, eller tips, eller ja, vad som helst som rör frågan så säg det gärna här :)

MVH
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Montera orginal B18 topplock på B20 block?

Post by Hasse63 »

Har en gammal B18 "rallytopp" med 44/35 ventiler (original 40/35) som är portad, planad och med mod. förbränningsrum för att minska spikningsrisken och den har funkat riktigt bra då jag testade den tillsammans med D-kam och dubbla Hif6.

Är ide att modda dina med på längden och runda av de vassa kanterna.

Flyttar denna till trimmad motor :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply