Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by ErikssonM »

Hej! håller på att greja med min motor(B18) som jag har tagit ur min amazon. När jag tog loss ventilkåpan förut ser jag dehär:
Image
Image

Det ni ser i burken de låg under ventilbryggan, det är allstå 3 sådana som är väck och ja tror dom heter ventiltätningar?

Nu till saken: Jag ska ju köpa nya men ska man byta allihopa och är det ett svårt arbete?

Med vänliga hälsningar Mattias
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by A-masen »

Ja, köp alla nya. Det är inget att hålla på. Dom som sitter kvar nu är ju jämnåriga med dom trasiga så dom kommer också att gå sönder inom en (obestämd) tid.
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by ErikssonM »

A-masen wrote:Ja, köp alla nya. Det är inget att hålla på. Dom som sitter kvar nu är ju jämnåriga med dom trasiga så dom kommer också att gå sönder inom en (obestämd) tid.
Okej tack :) Jag misstänker att de kanske har varit någon gasglad för då kan man väl skjuta dom väl?
Men är det mycket jobb att göra detta ?(Byta tätningar)
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by 121 »

Kan någon förklara för en oinvigd vilken funktion dessa "gummibitar" har? Vad händer utan ventiltätningar?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by Blomquist »

Dessa gummibitar funkar som små paraplyer, så att oljan inte rinner ner för ventilskaftet och ut i förbränningsrummet.
När dom ger upp, som exemplet ovan visar upphör detta, vilket leder till förhöjd oljeförbrukning.
Att påstå att det är "farligt" att köra utan vore väl att ta i, men dom fyller ju en viss funktion.
Man lossar bryggan för att komma åt att byta. När man sätter dit bryggan igen är det viktigt att dra bultarna
med momentnyckel. Vridmomentet finns angivet i verkstadshandboken, och den kan man hitta i länksamlingen
om man inte ligger inne med den.
210 -64, 223 -68
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by Gunnar S »

Det var en bra beskrivning. Problemet är att de så snabbt går från att vara smidiga "paraplyer" till att bli tråkiga bakelitpuckar, som ramlar i bitar.
Har själv bytt på min B18 och efter en tid upptäcktes att 2-3 torkat och spruckit. Är nån kombo mellan material och het olja som gör det.
Här finns plats för innovationer...
:P
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by ErikssonM »

Tackar så mycket för hjälpen! Ska nu se hur detta går med att byta detta hära.

EDIT: Såg nu i en annan tråd att man måste ha ventilspännare?? Stämmer detta ?
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by Torbo »

Nr du skrur av og på ventilbryggan: Løsen jevnt på feltebukkene slik at ikke akslingen bøyer seg.... Samme sak når dem skal på....
Ingen justreing etterpå - enkelt og greit, men det kan jo være smart å sjekke ventilklaringen samtidig?
Jeg skal sette på B20-tettinger som sitter lengre ned når jeg får tid...
Disse her ha liten effekt....
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by OddSverre »

Smør inn tettningene med dette fettet: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... tt-361826/
Og la det trekke inn/tørke i romtemperatur over natta. Da holder gummin seg myk lenger. Tørk av overflødig fett før montering.
Om man får tak i Alfa Lavals monteringsfett for o-ringer, som brukes på o-ringer i smøreolje- og tungoljeseparatorer, så er det suverent (men noe vanskelig å få tak i).
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by luddig kaninfot »

Det är ju lättare att bara ställa upp ventilspelet en cylinder itaget,då slipper du ju ta bort bryggan
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by Blomquist »

ErikssonM wrote:Tackar så mycket för hjälpen! Ska nu se hur detta går med att byta detta hära.

EDIT: Såg nu i en annan tråd att man måste ha ventilspännare?? Stämmer detta ?
Nej, inte i ditt fall. Detta gäller dock om det handlar om B20.
210 -64, 223 -68
ErikssonM
Posts: 102
Joined: Wed Apr 06, 2011 7:54 pm
Location: Lysekil

Re: Ventiltätningar(?) har gått sönder! Farligt??

Post by ErikssonM »

Okej tackar för hjälpen :) Dock har ja lite svårt att förstå norskan men tack för att ni skrev :)
Kolla gärna in min Amazon från 67 och lägg en kommentar!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 18&t=10946
Post Reply