Akut b18 problem!
Akut b18 problem!
Tjenixen!!
Har lite akut problem med amazonen då jag använder den till och från jobbet.
Till saken.
Bilen gick strålande igårkväll (lördag) mrn idag när jag skulle ta en sväng till affären så började den hacka och gå som en påse skit. Trodde först den misstände men så såg jag att mitt bensinfilter inte fylls med bensin samt att tändstiften är genomsura.
Plockade isär förgasaren och blåste ur alla kanaler och munstycken men problemet kvartstod.
Bytta till en ny bränslepump men ingen skillnad.
Vad kan det va som så plötsligt hände efter 500 meters körning?
Med vänlig hälsning,
Max
Har lite akut problem med amazonen då jag använder den till och från jobbet.
Till saken.
Bilen gick strålande igårkväll (lördag) mrn idag när jag skulle ta en sväng till affären så började den hacka och gå som en påse skit. Trodde först den misstände men så såg jag att mitt bensinfilter inte fylls med bensin samt att tändstiften är genomsura.
Plockade isär förgasaren och blåste ur alla kanaler och munstycken men problemet kvartstod.
Bytta till en ny bränslepump men ingen skillnad.
Vad kan det va som så plötsligt hände efter 500 meters körning?
Med vänlig hälsning,
Max
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"
/Johannes döparen
/Johannes döparen
Re: Akut b18 problem!
Hej, vilken förgasare har du ?
/ sven
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: Akut b18 problem!
Zenith 36 fallfögge:)
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"
/Johannes döparen
/Johannes döparen
Re: Akut b18 problem!
Hej!
Har du kollat att du har gnista, kör man många korta sträckor utan att motorn når normal temperatur kan stiften lägga av, dom kommer inte upp till självreningstemperatur och då isolerar sotet så att gnistan inte hoppar. Kan även blivit kortis i kondensatorn.
/Roland/
Har du kollat att du har gnista, kör man många korta sträckor utan att motorn når normal temperatur kan stiften lägga av, dom kommer inte upp till självreningstemperatur och då isolerar sotet så att gnistan inte hoppar. Kan även blivit kortis i kondensatorn.
/Roland/
Re: Akut b18 problem!
Motorn går men bensinfiltret som ska vara 3/4 fyllt fylls inte alls. Soppan pumpas sakta igenom.
Det konstiga är att bränsletrycket är lågt men motorn går fett :s
Det konstiga är att bränsletrycket är lågt men motorn går fett :s
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"
/Johannes döparen
/Johannes döparen
Re: Akut b18 problem!
Om stiften är sura så har du ju tillräckligt med soppa i motorn oavsett hur mycket det är i bränslefiltret.
Betvivlar att felet sitter mellan tank och förgasare.
Om nocken på brytaren slits ner (på grund av att man inte har fettat in axeln) så kommer tändningen att ställa om sig mycket och fort. Har man halvtaskiga brytare (efter en dryga 1000 mil så kan de bli "heltaskiga" på 500 meter (har hänt mig).
/Janne
Betvivlar att felet sitter mellan tank och förgasare.
Om nocken på brytaren slits ner (på grund av att man inte har fettat in axeln) så kommer tändningen att ställa om sig mycket och fort. Har man halvtaskiga brytare (efter en dryga 1000 mil så kan de bli "heltaskiga" på 500 meter (har hänt mig).
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Akut b18 problem!
Jag springer ut och kollar!
Andra förslag?
Med vänlig hälsning,
Max
Andra förslag?
Med vänlig hälsning,
Max
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"
/Johannes döparen
/Johannes döparen
Re: Akut b18 problem!
Tror det är tändningsbekymmer du har. Fukt i fördelarlock med spricka i, tändkablarna ger överslag eller den lilla kabeln från brytarspetsarna till tändspolen sitter löst i sitt stift. Kolla dessa saker.
AVG
Re: Akut b18 problem!
Bytt tändstift, rotor, fördelarlock, spetsar och kondensator nu. Liiite bättre. Nu vill den iallafall inte dö över 3000 rpm:)
MEN!
Den hackar och har sig från tomgång upp till ungefär 4000 rpm.
Fördelaraxeln är inte glapp.
Förslag?
MEN!
Den hackar och har sig från tomgång upp till ungefär 4000 rpm.
Fördelaraxeln är inte glapp.
Förslag?
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"
/Johannes döparen
/Johannes döparen
Re: Akut b18 problem!
Startade bilen på natten och såg inget fel på kablarna i mörkret iallafall. Bytt kablar för 2 veckor sen.
Med vänlig hälsning,
Max
Med vänlig hälsning,
Max
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"
/Johannes döparen
/Johannes döparen
Re: Akut b18 problem!
Hackiga gången måste ha någonting med bränslefiltret som inte fylls upp ihuvudtaget. Gick bra lördag men igår börja den gå skit. Satte på ny bränslepump men fortfarande tomt i filtret under tomgång likväl som fullgas.
Hasse, du brukar ju ha förslag på allt;)
Help me!
Hasse, du brukar ju ha förslag på allt;)
Help me!
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"
/Johannes döparen
/Johannes döparen
Re: Akut b18 problem!
Har kollat bränsleledningen från tanken? Lossa ledningen vid pumpen och blås med tryckluft bak till tanken. Skulle kunna vara nån skit som stryper flödet.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Akut b18 problem!
Blåste med luft och fick fram lite skit till filtret.
Frågan är, kan flödet sabbas av luftlekage i ledningen eller funkar inte motorn alls då?
Frågan är, kan flödet sabbas av luftlekage i ledningen eller funkar inte motorn alls då?
"En motor startar inte då ventilerna alltid är öppna"
/Johannes döparen
/Johannes döparen
Re: Akut b18 problem!
Luft är lättare än vätska. Har du ett hål på ledningen så suger pumpen hellre luft som väger mindre. Dessutom hjälper luftens atmosfärtryck till.
Re: Akut b18 problem!
Hej, jag har liknande problem som du, samma motor/förgasare också. Jag eliminerade bränsleteorin
med hjälp av att ansluta en flaska direkt till filtret, därmed ligger eventuellt kvarvarande bränsleproblem i förgasaren.
Har dock fortfarande problem, det värsta är att det är periodiskt, fast riktigt
klockrent går den aldrig. Den uppför sig ungefär som om den ej får bränsle.
Nu idag började bränslenålen att studsa upp och ner också, för att till sist visa fullt (vilket det inte är).
Nåt skit med elen alltså. Fast det kanske bara är halva sanningen. Man får hålla på.
Även om man håller på att bli vansinnig ibland känns det som.
med hjälp av att ansluta en flaska direkt till filtret, därmed ligger eventuellt kvarvarande bränsleproblem i förgasaren.
Har dock fortfarande problem, det värsta är att det är periodiskt, fast riktigt
klockrent går den aldrig. Den uppför sig ungefär som om den ej får bränsle.
Nu idag började bränslenålen att studsa upp och ner också, för att till sist visa fullt (vilket det inte är).
Nåt skit med elen alltså. Fast det kanske bara är halva sanningen. Man får hålla på.
Även om man håller på att bli vansinnig ibland känns det som.
210 -64, 223 -68