Blomquist wrote:Trevlig tråd det här. Mycket bilder. Mycket flit.
Tycker du skall köra med originalringarna (överst) och om det skall
vara vit sida så den smala varianten som satt på 64:orna.
Har förstått det som at ALLA sedaner va denna årgång hade dessa från fabrik.
Har du hittat dina lock förresten?
tackar så mycket
helt rätt vad jag vet att det är enbart 64orna som har smal vit linje dock så är jag inne på bredare vit sida då jag personligen tycker det är helt klart snyggare
får se hur jag gör
MVH/DAVID
Hugger69 wrote:..å jag tycker att du skall köra med ekersnobbringarna!!
Titta vad snyggt det kan bli:
De ger ett ovanligare och lite lyxigare intryck, som passar dina ovanliga vagn, än de vanliga standardringarna, särskilt ihop med de smala vita däcksidorna!
...sedan är det ju lättare att testa med ekerringarna först än tvärtom, då de vanliga snobbringarna ger kraftiga och permanenta avtryck i dina nylackade fälgar!
sant väldigt svårt att välja vilka man skall polera upp:P
kannse får polera upp en uppsättning av båda .
som jag skrev innan är jag inne på att ta däck med bred vit sida .
mvh/david
idag har jag blästrat trummorna fram samt grundat dessa . dom skall lackas imorgon och då har jag alla delar till framvagnen klara så det blir att montera ihop den på lördag samt slipa och spackla lite på dörrarna
mvh/David
då har jag lackat bromstrummorna samt polerat låskolven till bakluckehandtaget samt en bild på hjullager samt nya plåtkapslade packboxar istället för filtringarna
//David
Idag började jag spackla lite på alla lösa karossdelar samt monterade ihop framvagnen,gick kalasbra tills jag märkte att bromsbackarna jag hade inte stämde
så nu har jag beställt nya , blir att sätta dit bromsarna samt trummorna nästa helg eller i veckan .
har även gjort ordning ett grillemblem samt emblemet till bakluckan
//David
Mycket trevligt att följa din renovering. En fråga, hur pressade du ihop fjädern när du monterade ihop framvagnen när den inte sitter fast på bilen?
Ska själv snart göra det.
/Roland/
rolwig wrote:Mycket trevligt att följa din renovering. En fråga, hur pressade du ihop fjädern när du monterade ihop framvagnen när den inte sitter fast på bilen?
Ska själv snart göra det.
/Roland/
Tackar så mycket
Jag monterade dit dämparen i övre fästet sen drog jag ut den helt , trädde i fjädern och höll den på plats . Sen använde jag ett spännband runt spindelleden och över fjädertornet sen vare bara att spänna
Med vänlig hälsning, David
Hej,
Ett tips, titta på hur Peter Widell löste det. Han använde en gängstång genom hålen till stötdämparen. Jag testade detta och det funkade suveränt när jag demonterade min framvagn. Fördelen är att man inte skaver sönder lack på fjädern med spännare.
Eftersom jag gillar detaljer och inte kan se på bilderna så får man väll fråga istället.
De allra flesta som renoverar dessa vagnar sätter dit nylock bultar i framvagnen. Detta är inte fel och vart gjort på verkstad vid eventuel reparation. Skiftet från huglock till nylock kom i nov 64 så din vagn borde ha haft huglock vid leverans. (det här är nördigt jag vet)
Själv valde jag att ytbehandla mina huglock muttrar men för att man skulle få "låsfunktion" i dom så monterade jag dessa med locktite.
Om man monterar nylock så rekomenderar VOLVO att man använder längre bultar eftersom nylockmuttern är högre.
Själv tycker jag att hugglock är snyggare
/Janne
bild på framvagnen finns i min tråd... någonstans
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
AmazonB20A wrote:Hej,
Ett tips, titta på hur Peter Widell löste det. Han använde en gängstång genom hålen till stötdämparen. Jag testade detta och det funkade suveränt när jag demonterade min framvagn. Fördelen är att man inte skaver sönder lack på fjädern med spännare.
det var inte dumt alls bra att veta tills nästa gång
//David
QV wrote:Eftersom jag gillar detaljer och inte kan se på bilderna så får man väll fråga istället.
De allra flesta som renoverar dessa vagnar sätter dit nylock bultar i framvagnen. Detta är inte fel och vart gjort på verkstad vid eventuel reparation. Skiftet från huglock till nylock kom i nov 64 så din vagn borde ha haft huglock vid leverans. (det här är nördigt jag vet)
Själv valde jag att ytbehandla mina huglock muttrar men för att man skulle få "låsfunktion" i dom så monterade jag dessa med locktite.
Om man monterar nylock så rekomenderar VOLVO att man använder längre bultar eftersom nylockmuttern är högre.
Själv tycker jag att hugglock är snyggare
/Janne
bild på framvagnen finns i min tråd... någonstans
ursäktar om bilderna inte var i bästa laget
lägger upp bättre bilder i helgen när jag fått dit bromsarna.
jag valde nylock på det mesta dock så behöll jag huglocken på bultarna till nedre länkarmen.
absolut är dom snyggare men valde nylock då vi hade stort tumsortiment på jobbet som innehöll nylock.
mvh/david