Karosspassning tidiga bilar?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Karosspassning tidiga bilar?

Post by Pälle »

Tänkte höra vad ni har för åsikter kring karosspassning på tidiga bilar. Hur var det i början när man byggde amazoner, var det mycket justering, passning och lite si och så med passform tro?

Min 58 har t ex väldigt lättstängd och fin vänster bakdörr. Går lätt igen med fin klang men har väldigt liten spalt mot bakskärmen. Hittar inget som tyder på att den skulle vara baksmälld. På andra sidan är spalten lite större. I överlag när jag tittar på dörröppningar och liknande så känns det som att det är lite mer "handbyggt" än t ex min 63a.

Är min bil konstig eller har ni samma uppfattning som jag om de tidiga bilarnas karosser?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Karosspassning tidiga bilar?

Post by olleholm »

Min 57 och 58an har dålig passform på framdörrarna,och höger nedre kanten på bakluckan.båda bilarna har samma fel,men på 57an är det fixat vid bakluckan.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Karosspassning tidiga bilar?

Post by Amazon »

De tidigaste Amazonerna tillverkades i lundbyfabriken medan de senare i torslandaverken, vet inte om det kan ha någon betydelse?
Volvo P1200VB 1958
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Karosspassning tidiga bilar?

Post by TVR »

Torslandaverken byggde första karossen i augusti 1961 enligt Wikipedia.
Dock tror jag att passningen hade förbättrats tidigare än så. De allra tidigaste bilarna hade ju en hel del problem med läckage och vindbrus. Justeringar gjordes säkert efter hand i produktion.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply