Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtanke
Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtanke
Hej
Har en B20 med r-kam, dubbla weber 42or, planad topp, portade kanaler och 150 uppmätta bakhjulshästar.
Nu har jag börjat fundera på vad man kan göra för att förbättra bränsleekonomin utan att få allt för mycket effektförluster (lite förluster räknar jag såklart med).
Är det vettigt att satsa på en enkelförgasare istället? Vilken isåfall?
Vad jag har förstått så ger iaf en stor enkel weber mer effekt än dubbla su, stämmer det?
Tack på förhand!
Har en B20 med r-kam, dubbla weber 42or, planad topp, portade kanaler och 150 uppmätta bakhjulshästar.
Nu har jag börjat fundera på vad man kan göra för att förbättra bränsleekonomin utan att få allt för mycket effektförluster (lite förluster räknar jag såklart med).
Är det vettigt att satsa på en enkelförgasare istället? Vilken isåfall?
Vad jag har förstått så ger iaf en stor enkel weber mer effekt än dubbla su, stämmer det?
Tack på förhand!
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
En överväxel kanske.
En stor Weber vad är det... en DCD 36/36?
Till R-kam är det nog lättare att få en DCD att funka är dubbla SU.
K/D-kam däremot så hade jag tveklöst valt SU.
En stor Weber vad är det... en DCD 36/36?
Till R-kam är det nog lättare att få en DCD att funka är dubbla SU.
K/D-kam däremot så hade jag tveklöst valt SU.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Överväxel har jag redan. Tja vad en stor weber är... säg det. De enda förgasarna jag har erfarenhet av när det gäller
trimmade motorer är mina dubbla webrar och dubbla su, så jag vet inte vad som kan bli lagom stort när man har enkelförgasare.
trimmade motorer är mina dubbla webrar och dubbla su, så jag vet inte vad som kan bli lagom stort när man har enkelförgasare.
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Om du kan tänka dig gå ifrån förgasarvärlden så får du både effekt och ekonomi samtidigt.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=8465
Sånt som hjälper är att inte ha bredare däck än absolut nödvändigt, en anpassad lugn körstil, inte köra med hög hastighet i onödan, ha motorn i gott skick. Ett friskt tändsystem som ger bra gnista är en fördel.
Hur mycket drar din bil per mil idag?
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=2&t=8465
Sånt som hjälper är att inte ha bredare däck än absolut nödvändigt, en anpassad lugn körstil, inte köra med hög hastighet i onödan, ha motorn i gott skick. Ett friskt tändsystem som ger bra gnista är en fördel.
Hur mycket drar din bil per mil idag?
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Hej och tack för synpunkterna. Jag är ju ganska insnöad på förgasarvärlden, men det är klart en intressant tanke!
Den drar 1 liter milen om jag tuffar på i 90km/h på överväxeln dvs på långkörningar. Tycker att det borde gå att lyckas bättre!
Den drar 1 liter milen om jag tuffar på i 90km/h på överväxeln dvs på långkörningar. Tycker att det borde gå att lyckas bättre!
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
jag skulle nog sikta in mig på nån mildare kam än en r kam på en vanlig "bruksbil" och sen köra den i en rullande landsväg och optimera förgasarna så långt det går.
Känns ganska bakvänt att börja fundera på mindre förgasare samtidigt som man har en ganska så vass kam?
Känns ganska bakvänt att börja fundera på mindre förgasare samtidigt som man har en ganska så vass kam?
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Den är körd på rullande landsväg och inställd så bra det går.
Förstår inte riktigt vad som menas med att r-kammen är så vass som alla säger. Jag tycker den är riktigt snäll att köra
med. Drar fint och jämt från låga varv och har ett trevligt klipp när den varvas. Är det inte bakvänt att sätta i en snällare kam om
jag vill behålla så mycket effekt som möjligt?
Förstår inte riktigt vad som menas med att r-kammen är så vass som alla säger. Jag tycker den är riktigt snäll att köra
med. Drar fint och jämt från låga varv och har ett trevligt klipp när den varvas. Är det inte bakvänt att sätta i en snällare kam om
jag vill behålla så mycket effekt som möjligt?
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Mina gissningar, någon får gärna fylla på om jag tänker fel.
om den är bestyckad till rätt blandning på rullande landsväg handlar det väl mer om hur du hanterar pedalen. Är den trimmad är väl "rätt" bestyckning en kraftig accpumpsfunktion och då är det extra noga hur pedalen trycks.
Jag har hört av en motoringeniör på SAAB att förlusterna i motorn är proportionella mot varvtalet. Alltså är det bra att köra på låga varv. En intressant fråga är hur mycket extraförluster kuggarna i överväxeln ger, kompenserar de vinsten av det lägre varvtalet
Har du dimensionerat ventilfjädrarna för höga varv ger de mer förluster än mjuka fjädrar.
om den är bestyckad till rätt blandning på rullande landsväg handlar det väl mer om hur du hanterar pedalen. Är den trimmad är väl "rätt" bestyckning en kraftig accpumpsfunktion och då är det extra noga hur pedalen trycks.
Jag har hört av en motoringeniör på SAAB att förlusterna i motorn är proportionella mot varvtalet. Alltså är det bra att köra på låga varv. En intressant fråga är hur mycket extraförluster kuggarna i överväxeln ger, kompenserar de vinsten av det lägre varvtalet
Har du dimensionerat ventilfjädrarna för höga varv ger de mer förluster än mjuka fjädrar.
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Visst är det så, men som jag skrev så drar den 1 liter milen vid 90kmh långkörning och då är ju pedaltrycket konstant.
Funderar lite på dcd 36/36... vad jag läst så ska de vara lättinställda och ekonomiska, samt lite vassare än dubbla su... innebär det att iaf runt 130 av hästarna kan vara kvar?
Eller stämmer inte mitt grundantagande att en dcd 36/36 är mer ekonomisk än dubbla 42or??
Har läst om flera som kört på 0,8 milen med sådana.
Funderar lite på dcd 36/36... vad jag läst så ska de vara lättinställda och ekonomiska, samt lite vassare än dubbla su... innebär det att iaf runt 130 av hästarna kan vara kvar?
Eller stämmer inte mitt grundantagande att en dcd 36/36 är mer ekonomisk än dubbla 42or??
Har läst om flera som kört på 0,8 milen med sådana.
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
De som kört på 0,8 med Weber 36 DCD har inte haft trimmad motor med vass kam.... skulle jag vilja påstå.
Jag är även mycket tveksam till att en Weber 36:a egentligen skulle ge mer effekt än dubbla SU, fast jag har inte provat så jag kan inte "bevisa" något. Dock blir halsringarna i Webern betydligt mindre än vad två dubbla SU HS6 eller HIF6 har så den bör inte kunna flöda lika mycket luft. Insugets design har givetvis påverkan också och det är möjligt att Weberinsuget fungerar bättre.
Förbrukningen kommer inte att minska bara för att du byter till en eller flera mindre förgasare. Dvs förutsatt att dina nuvarande förgasare verkligen är rätt bestyckade så att motorn inte går fett på någon belastning och att halsringarnas storlek låter tomgång-, lågfart- och normalfarts-registret arbeta som det ska. Det enda som sker med mindre spjäll/halsring är att du får sämre flöde och därför lägre toppeffekt. Dock kan det bli "lättare" att snålköra eftersom ett mindre spjäll givetvis gör att ett okänsligt tryck på gasen ger mindre flöde förbi spjället.
Skaffa/låna en bredbandslambda och koppla på den så du kan se blandningen när du verkligen är ute och kör. Att få till bestyckningen bra i hela registret (även lågfart och normalregister) är verkligen inte lätt och kräver mycket jobb. Även om det såg skapligt ut på rullande landsväg kan det vara så att den år onödigt fett i just det register som används vid normal landsvägskörning.
Jag är även mycket tveksam till att en Weber 36:a egentligen skulle ge mer effekt än dubbla SU, fast jag har inte provat så jag kan inte "bevisa" något. Dock blir halsringarna i Webern betydligt mindre än vad två dubbla SU HS6 eller HIF6 har så den bör inte kunna flöda lika mycket luft. Insugets design har givetvis påverkan också och det är möjligt att Weberinsuget fungerar bättre.
Förbrukningen kommer inte att minska bara för att du byter till en eller flera mindre förgasare. Dvs förutsatt att dina nuvarande förgasare verkligen är rätt bestyckade så att motorn inte går fett på någon belastning och att halsringarnas storlek låter tomgång-, lågfart- och normalfarts-registret arbeta som det ska. Det enda som sker med mindre spjäll/halsring är att du får sämre flöde och därför lägre toppeffekt. Dock kan det bli "lättare" att snålköra eftersom ett mindre spjäll givetvis gör att ett okänsligt tryck på gasen ger mindre flöde förbi spjället.
Skaffa/låna en bredbandslambda och koppla på den så du kan se blandningen när du verkligen är ute och kör. Att få till bestyckningen bra i hela registret (även lågfart och normalregister) är verkligen inte lätt och kräver mycket jobb. Även om det såg skapligt ut på rullande landsväg kan det vara så att den år onödigt fett i just det register som används vid normal landsvägskörning.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
R-kammen är väl inte den optimala kammen. Det är en över 40 år gammal modell, i dag finns det betydligt bättre kamaxlar med moderna kamtider som säkert går att få till att gå både bättre och billigare, Kg Trim, Folkraceshopen m,fl. Vad många glömmer att tänka på är tändfördelaren där kan du nog spara någon deciliter.
Förslagsvis en programmeringsbar Ignition 123 fördelare.
Förslagsvis en programmeringsbar Ignition 123 fördelare.
AVG
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Finåker utan problem under litern med min..Men går ju o få den och vilja ha betydligt mer.
Borrad 92mm steg tre topp dubbla 45or och en ganska snäll kam nu..D kam.
Har bytarlöst i en 085 fördelare ..Den gjorde mycket för förbrukningen..
Naturligtvis perfekt synkat o bestyckat..Är ju grunden till framgång
Borrad 92mm steg tre topp dubbla 45or och en ganska snäll kam nu..D kam.
Har bytarlöst i en 085 fördelare ..Den gjorde mycket för förbrukningen..
Naturligtvis perfekt synkat o bestyckat..Är ju grunden till framgång
22134 VF
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Ett tändsystem i bra skick är av mycket stor betydelse på bränsleförbrukningen och man kan börja med att skaffa en transistortändning vilket är den absolut billigaste uppgraderingen från orginaltändsystemet.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
Jag kan rekomendera den här..Kör med den själv..Billigare än Pertronix o funkar minst lika bra. Provat båda.
400:- ink frakt är ju inte fel.
http://www.ebay.com/itm/120692791540
400:- ink frakt är ju inte fel.
http://www.ebay.com/itm/120692791540
22134 VF
Re: Förgasarval till trimmad B20, med bränsleekonomi i åtank
olman wrote:Jag kan rekomendera den här..Kör med den själv..Billigare än Pertronix o funkar minst lika bra. Provat båda.
400:- ink frakt är ju inte fel.
http://www.ebay.com/itm/120692791540
Hm. intressant!
Ser dock att den är till för b20a spelar det någon roll eller är alla deras kit till 4 cylindrar samma trots olika namn?
Annars kanske man skulle testa den till p1800 istället??