Slipgrund på hela bilen?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Ursus87
Posts: 5
Joined: Sun Sep 25, 2011 2:04 pm

Slipgrund på hela bilen?

Post by Ursus87 »

Jag är grön på området lackering och håller nu på med att slipa ner min amazon för lack. Jag har "ruggat upp" lacken där den var rak o fin i plåten och sedan spacklat och sedan slipat områden där den har varit lite bulig.

Nu till frågan: Behöver jag spruta slipgrund över hela bilen eller räcker det att spruta slipgrund på dem delar av bilen där jag har spacklade och slipade områden?
Är som sagt päron på lackering så lite tips vore kanon! =D

/Björn
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Slipgrund på hela bilen?

Post by QV »

slipgrund skall läggas på hela bilen (allt beroende på önskat slutresultat)
slipgrunden skall användas att ta bort de sista ojämnheterna för att få en yta utan vågigheter.
Skall du ha användning för slipgrund så bör du använda slippapper av god kvalite och bara använda dom när "bettet finns där" börjar du trycka för att pappret inte tar längre så blir det vågigt. Papper köper man i hela förpackningar för de gödslar man med.....

Skall du bara "fnysa över bilen" så behövs inga stora mängder slipgrund.

Har du bullat upp med långskorpa (5x40cm slipverktyg) kolpulver (för att se vart slipningen inte tar) bra belysning och tänkt att spendera en 100-200 timmar i spackling/slipning så skall du lägga slipgrund på hela bilen efter att först ha spacklat bilen klar.

/Janne

Man slipar ALDRIG utan mellanlägg mellan slipmaterialet och fingrarna.
Träkloss, gummiduk, vadsomhelst med ALDRIG bara fingrar
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ursus87
Posts: 5
Joined: Sun Sep 25, 2011 2:04 pm

Re: Slipgrund på hela bilen?

Post by Ursus87 »

Ok! Nu blev det lite klarare! då lägger jag slipgrund på hela bilen =)
Vad ska han efter slipgrunden slipa med för grovlek?

mvh Björn
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Slipgrund på hela bilen?

Post by sotarn »

Det bästa är att du går till en lackerare o hör med dom,då kan man kanske få bättre klarhet o man kan diskutera lite :D . Hade gärna svarat på din fråga ang kornstorlek men det va ett tag sen man gick sin lackutbildning så jag är lite osäker på att ge råd :? .
Post Reply