65a andra ägaren totalt nyinköpt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
blåbär
Posts: 15
Joined: Mon Nov 28, 2011 11:28 am

Re: 65a andra ägaren totalt nyinköpt

Post by blåbär »

Image
Filterbyte. såg ut att vara dax.
Image
lättskruvat och härligt
Image
påbörjad demo av skärmar och front
Image
mindre friska infästningar men men
Image
rostlagad front ;-)
Image
mera front
Image
innan
Image
efter.
Liten uppdatering. Nu i veckan ska front och skärmar epoxigrundas. samt att skärminfästningarna ska bytas.
Snart vår och då ska den rulla!
XC70 -08
S40 -05
Amazon -65
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: 65a andra ägaren totalt nyinköpt

Post by Blomquist »

Angående skärminfastningar så tycker jag att de ser rätt så fina ut inne i motorrummet.
Hade det varit min bil, hade jag försokt begränsa mig till att laga övre delen (skärminfästningen)
och därmed behålla själva balken.

En nörddetalj: går höger bromsrör UNDER batteriet på din vagn?
Vilket chassinummer är det på bilen?
210 -64, 223 -68
blåbär
Posts: 15
Joined: Mon Nov 28, 2011 11:28 am

Re: 65a andra ägaren totalt nyinköpt

Post by blåbär »

Det är tanken att bara laga övre delen då det egentligen bara den som är dålig. Jag vill ju behålla så mycket orginalplåt som möjligt. Och bromsröret går under batteriet på min iaf. Ha det
XC70 -08
S40 -05
Amazon -65
blåbär
Posts: 15
Joined: Mon Nov 28, 2011 11:28 am

Re: 65a andra ägaren totalt nyinköpt

Post by blåbär »

Nu är infästningarna lagade enligt konstens alla regler nu ska skärmar och front passas in sen är det dax att lacka!. Har en fundering angående just skärmbalken den är ju orginal helt tät men vatten har ju en förmåga att krypa in. Är det en dum ide att ha ett avluftningshål på lägsta punkt dvs framme vid fronten? Balken kommer ju vara hålrumsbehandlad. Idag slängdes fälgarna iväg på blästring så nu händer det ju en del iaf. Kommer troligt mer bilder till helgen.
XC70 -08
S40 -05
Amazon -65
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: 65a andra ägaren totalt nyinköpt

Post by 122 S 1966 USA »

blåbär wrote:Det är tanken att bara laga övre delen då det egentligen bara den som är dålig. Jag vill ju behålla så mycket orginalplåt som möjligt. Och bromsröret går under batteriet på min iaf. Ha det
Låter bra, ingen ide att byta hela innerskärman om man kan undvika det.
Då forlora man den snygga org presning / samlingen mm.


Korrekt m bromsröret under batteriet när det är en 65a :wink:

Volvo ändrade detta nångång under 65 ? men vett inte närr ? har sett 65a me brömsrör båda under och över batteri.

Dom äldra B18 som har det över batteriet.

Så en artikel på en Dansk (över)renoverat tidig B18,
dom som renoverade bilen, skrev att det ENBART var på en årsmodel att brömsröret gick över batteriet :roll:
inte bra när artiklen publicerades i Danska Amazon bladet :lol:
Last edited by 122 S 1966 USA on Tue Mar 20, 2012 5:18 am, edited 2 times in total.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: 65a andra ägaren totalt nyinköpt

Post by 122 S 1966 USA »

blåbär wrote:
Har en fundering angående just skärmbalken den är ju orginal helt tät men vatten har ju en förmåga att krypa in. Är det en dum ide att ha ett avluftningshål på lägsta punkt dvs framme vid fronten? Balken kommer ju vara hålrumsbehandlad.


Ingen dum ide, eftersom det inte är vatten som kommar in, men vatten som bildas pga kondens,
eftersom det är en innestängt balk, dette bör ochså gjöras i andra innestängde balker runnt bilen, och man ska ju gjöra hål ändå, for att få inn waxoil :wink:
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
blåbär
Posts: 15
Joined: Mon Nov 28, 2011 11:28 am

Re: 65a andra ägaren totalt nyinköpt

Post by blåbär »

Har nu vart ute och kört en sväng på några mil. Känns skönt att bromsarna fram blev lagade i all hast nu bland färgburkar dränering av hus osv osv just det heltidsjobb 9 mån gammal dotter!. Ska nu äntligen få hjälp att lacka upp front skärmar och huv. Den förra som skulle lacka led av samma åkomma som jag själv dvs allt på en gång. Sitter även och funderar hur jag ska kunna klämma in 4st högtalare utan att det syns eller kapas i bilen. Idéer på det jobbe mottages tacksamt. Ha en trevlig nationaldag!
XC70 -08
S40 -05
Amazon -65
Post Reply