Knackar från växellådan
Knackar från växellådan
Det knackar/tickar från min växellåda när jag kör. ( amazon kombi -64:a)
Vad kan det va och varför? Vad behövs bytas?
Tacksam för svar.
Mvh
Vad kan det va och varför? Vad behövs bytas?
Tacksam för svar.
Mvh
Re: Knackar från växellådan
Låter det hela tiden eller vid något speciellt driftförhållande, t ex acceleration eller motorbroms?
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: Knackar från växellådan
det låter på alla växlar men vid högre varv
Re: Knackar från växellådan
Det som brukar vara dåligt i en M40 är lager på in och utgående axel.
När man river lådan så byter man samtidigt alla rullar. 48 små i bottenstocken samt 7 i ingående axel. (ta nummerna med en liten nypa salt)
har du flyt så är inte lagerbanorna i bottenstocken slut och då är det "bara" att plocka ihop den ifall allt övrigt ser OK ut.
Det är alltså bottenstocken som är den svåraste delen i lådan men den är inte på något sätt omöjlig att komma över.
/Janne
Riv lådan i tid, de är inte outslitliga samt kräver frekventa oljebyten
När man river lådan så byter man samtidigt alla rullar. 48 små i bottenstocken samt 7 i ingående axel. (ta nummerna med en liten nypa salt)
har du flyt så är inte lagerbanorna i bottenstocken slut och då är det "bara" att plocka ihop den ifall allt övrigt ser OK ut.
Det är alltså bottenstocken som är den svåraste delen i lådan men den är inte på något sätt omöjlig att komma över.
/Janne
Riv lådan i tid, de är inte outslitliga samt kräver frekventa oljebyten
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Knackar från växellådan
Ok, behöver man plocka isär hela lådan då när man byter dom? Å är det väldigt krångligt?
Re: Knackar från växellådan
Ja man måste riva hela lådan och frågar man om det är krångligt att byta lager i en låda så skulle jag inte rekomendera försöket...... Det är inte det lättaste jobbet även om det inte är svårt efter 5-10 lådor.
Kräver desutom lite specialverktyg eller mycket svära så det är inte för var man att utföra detta jobb.
/Janne
Kräver desutom lite specialverktyg eller mycket svära så det är inte för var man att utföra detta jobb.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Knackar från växellådan
Om jag nu blir sugen på att byta låda istället. Va passar det då för lådor? Jag har en b20 motor. Det finns ju både M40, m41, m45 å m47 vad jag har hittat.
Re: Knackar från växellådan
Låter det på alla växlarna så är fel på bottensktocken uteslutet eftersom 4:an går rakt igenom utan att vridmomentet går igenom bottenstocken. Däremot kan det vara nåt lager i huvudaxeln som är dåligt.
Växellådor som passar är förutom M40 är M41 om du byter mellanaxeln eftersom den främre delen är kortare då du har M41. M45, M46 och M47 passar men då behöver du ha en annan sprängkåpa från en 240 -76: års modell, eller en modifierad sprängkåpa. Dessutom måste du ta upp kardantunneln så du rymmer länkaget till den kortare växelspaken. Helt klart är det enklare att hålla sig till en M40 eller M41.
Växellådor som passar är förutom M40 är M41 om du byter mellanaxeln eftersom den främre delen är kortare då du har M41. M45, M46 och M47 passar men då behöver du ha en annan sprängkåpa från en 240 -76: års modell, eller en modifierad sprängkåpa. Dessutom måste du ta upp kardantunneln så du rymmer länkaget till den kortare växelspaken. Helt klart är det enklare att hålla sig till en M40 eller M41.
AVG
Re: Knackar från växellådan
Det blev så att ja köpte en ny m40 låda istället men ja vill måla den innan den ska sättas dit. Va ska man använda för färg? Behöver det va färg dom klarar av värme eller kan det vara va som helst?
Re: Knackar från växellådan
Hej
Röd motorfärg funkar utmärkt, den tål både värme och oljespill. Den går att köpa på massor av olika ställen inkl välsorterade bensinmackar. Det går även bra med så kallad mekanlack, viktigast är att den tål både värme och olja. Det är inga jättehöga temperaturer vi pratar om när det gäller växellådan men jag vet faktiskt inte hur varm växellådan blir när man kör. Motorn blir åtminstone varmare.
Röd motorfärg funkar utmärkt, den tål både värme och oljespill. Den går att köpa på massor av olika ställen inkl välsorterade bensinmackar. Det går även bra med så kallad mekanlack, viktigast är att den tål både värme och olja. Det är inga jättehöga temperaturer vi pratar om när det gäller växellådan men jag vet faktiskt inte hur varm växellådan blir när man kör. Motorn blir åtminstone varmare.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!