Amazon Nybörjarprojekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by sunkmaster »

om man tittar på bilderna på golvet inne i bilen så ser det ju väldigt fräscht ut. iaf om man ska jämföra med hur min skrutt såg ut innan jag satte vinkelslipen i den :)

ett tips jag kan ge e att inte skruva bort för mycket som man kanske egentligen inte behövde skruva på. det kan resultera i att man tröttnar eller att man nästan förstör mer än gör nytta och sen blir allt ståendes, men det visste du nog redan :P hoppas du får bilen som du vill ha den men fastna inte för mycket i dina visioner för det kan leda till att man aldrig blir klar istället

tycker det e ett bra objekt du har fått tag i och det ska bli kul att se hur det blir när det e färdigt
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej!

Tack för synpunkterna. kul att du nämde golvet, började skrapa/hugga bort asfalts plattorna idag, såg ganska ok ut dock kom det fram några hål :cry: . Hypokondriker som man är så slog mig tanken om det kan vara asbets i dessa asfalts plattor? skulle uppskatta om någon kunde svara på detta, ska ta bort resten imorgon, så det skulle vara bra att veta. är ju inte så kul om det skulle vara asbest.

Återkommer med bilder imorgon.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by A-masen »

Utan att veta exakt säger jag så här: Om det vore asbest, så skulle det ha funnits hårda restriktioner för att röra dom här bitumenplattorna. (Bitumen = asfalt, utan grus). Det krävs ju särskilld utrustning och utbildad personal för att sanera asbest. Och det får då inte heller deponeras (slängas) var som helst.
Så jag tycker du kan vara lugn. Vore det något hälsovådligt så skulle det ha varit vida känt även utanför hobbybilmekarnas sfärer.
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej.

Tänkte precis som du. :D Men man skulle vilja ha det bekräftat till 100% så man kan släppa det helt, obehagligt med asbets tycker jag. någon som är helt säker?
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej igen !! :D

Nu har jag tagit bort alla bitumenplattor i bilen :D blev en hel del skrapande, men mot slutet fick jag till en lite annan teknik så det blev lite större bitar. Typiskt att man kom på det på slutet :(
Jag passade även på att göra rent lite snabbt på golvet så det blev lite fräschare, roligare att jobba nästa gång då :D

Så här såg det ut innan:

Image

Image

Image

Och så här såg det ut när det var klart :

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

NU när ni sett mitt golv, vad tycker ni att jag ska göra mer än att laga hålen ? behöver jag slipa allt plåtrent ? ser ju riktigt fint ut på sina ställen, räcker det att bara rugga upp ytan på färgen och måla över ett lager till eller hur gör man ?

Mvh
Johan
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Ingen som har några tips ?? :roll:
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Pälle »

Nej, där färgen sittter kvar bra behöver du inte slipa plåtrent. Tvätta och rugga upp ytan, där du har svetsat eller slipat plåtrent målar du med grundfärg först. Gärna 2-komp epoxiprimer. Skarvar (rostfria) kan du täta med karosserikitt innan du målar, då minskar du risken att fukt står kvar i springor och orsakar ny rost.

Vad du än gör, använd INTE hammarlack :evil:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by sunkmaster »

jag måste säga att jag tycker golvet ser väldigt bra ut med tanke på bilens ålder. det som såg värst verkar vara i bagaget. på min fick jag byta både golvet och bagaget och lite till
Vad du än gör, använd INTE hammarlack :evil:
varför inte?
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Pälle »

sunkmaster wrote:jag måste säga att jag tycker golvet ser väldigt bra ut med tanke på bilens ålder. det som såg värst verkar vara i bagaget. på min fick jag byta både golvet och bagaget och lite till
Vad du än gör, använd INTE hammarlack :evil:
varför inte?
Hammarlack är roten till allt ont!! Nämen skämt åsido, mina erfarenheter av Hammarlack är att det är ett elände att få bort om man ångrar sig. Finns andra bra färger man kan använda istället. Sen tycker jag att hammarlack ger en sån konstig finish, det blir så blank och fett på nåt mysko vis. :roll:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by sunkmaster »

jag har hört många som inte gillar hammarlack men själv måste jag säga att jag gillar det. det e säkert som du säger att det e svårt att få bort men varför skulle man vilja ta bort det? det som jag gillar me just hammarlack e att det täcker väldigt bra eftersom det e rätt så fett plus att det står emot en del stryk. men det e iaf min åsikt :)

förlåt till TS om det blev lite för mycket Off Topic
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Blomquist »

Hammarlack har det talats om förr här på forumet:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =9&t=10664

För att ta bort färg rekommenderas stålborste (axiell) på vinkelslip och ansiktsskärm,
dock endast i kombination(!). Det räcker med EN liten stålborst som kommer farande...
Det som är bra med detta hjälpmedel är att den inte avverkar plåt nämnvärdigt.
210 -64, 223 -68
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej igen !

Skulle vilja börja med att tacka för alla synpunkter och tips från alla här på forumet ! :D

Nu har det blivet några fler timmar i garaget på temat rivning. Nu är det snart dags att lyfta ur motor och låda :)

Reflekterade över hur mycket el det egentligen är i en bil :? Tror nog att elen är en av de delar som jag nog inte kommer att
kunna fixa själv utan lär kalla in någon kunnig på ämnet.

Får även tacka brorsan,farsan och "hultan" för hjälpen med el och instrumentbrädan som strulade :D

Här kommer lite bilder:

Ungefär all elkabel som finns i en amazon :)

Image

Inte mycket kvar att plocka ner invändigt.

Image

Det var dessa två "skruvar" som ställde till det, innan jag fick veta att man inte kunde få bort dem utan att göra lite special. Jag tog
en mini kapskiva och kapade ett spår i dem och skruvade ur med skruvmejsel.

Image

Hittade ett larm bland alla kablar också,, ska inte ha det kvar själv, går det att sälja tro ?

Image

Har även plockat ner en hel del i motorutrymmet så det bara ska vara att lyfta ur motorn när det är dags.

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by A-masen »

Tycker du att det var mycket el i din bil? Kopplingsschemat får plats på en A5-sida i instruktionsboken. Ungefär samma för Volvo 140, men där går gränsen. Jag som har kommit så långt att "jag har för korta armar" måste använda förstoringsglas.
När vi sedan kommer uppåt Volvo 240 så börjar dom på 1 och ½ A4-sida på 70-talsmodellerna. Dom senaste schemorna jag har sett för 240 var 1986. Dom krävde 4 A4-sidor. Vi kan jämföra med antalet säkringar också. Amazon har 4. 140 har 12. 240 har ett 20-tal, på slutet var det mer. Min V70 -08 har plats för 124 säkringar! Nu används inte alla beroende på modellvarianter och utrustning, men flertalet av dom sitter där i alla fall. Jag har inte sett kopplingsschemat för den bilen. Det upptar förmodligen en hel A4-pärm?

Larmet som du visar upp borde väl ha ett visst värde om du vet att det fungerar.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Cpt Tuttle »

Ja jag redde ut elsystemet själv på min PV, gick ungefär på en pisskvart och jag förvånades snarare över hur simpelt det var..... Ser mer ut när det hänger kablar i hela bilen som man inte har en aning om var de skall gå. :lol:
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Tuna
Posts: 32
Joined: Tue Feb 28, 2012 11:08 pm

Re: Amazon Nybörjarprojekt

Post by Tuna »

Hej igen !

Det var ett tag sedan jag skrev något i tråden. Har haft mycket att göra med flera andra projekt så tiden har inte räckt till.
Tyvärr så har jag beslutat att jag ska göra mig av med detta projekt till förmån för andra projekt som jag har, Hinner helt
enkelt inte lägga den tiden som jag vill.

Så om någon här är intresserad av att köpa hela projektet eller delar av det så är det bara att höra av sig.

Mvh
Johan
Post Reply