Page 9 of 9

Re: Min -65 automat [2011-07-06: ORGINALHJUL MONTERADE]

Posted: Mon Jul 25, 2011 5:26 pm
by brorsan
http://www.matsmattor.se/visadetalj.asp?ARTNR=4269

Där är mattan jag köpte :)

Den är tämligen stel, så det är lite jobb att forma den vid kurvor och vinklar... man får lägga några snitt och använda spraylim på de värsta ställena!

Re: Min -65 automat [2011-07-06: ORGINALHJUL MONTERADE]

Posted: Mon Jul 25, 2011 7:25 pm
by Bettan
brorsan wrote:http://www.matsmattor.se/visadetalj.asp?ARTNR=4269

Där är mattan jag köpte :)

Den är tämligen stel, så det är lite jobb att forma den vid kurvor och vinklar... man får lägga några snitt och använda spraylim på de värsta ställena!
Okej tack! ska försöka hitta den nånstans :) Visst har man bara vanlig isolering under?

Re: Min -65 automat [2011-07-06: ORGINALHJUL MONTERADE]

Posted: Mon Jul 25, 2011 8:05 pm
by brorsan
Jag körde 8mm isolering på rulle från mekonomen... funkar bra!

Re: Min -65 automat [ORGINALHJUL PÅ GÅNG]

Posted: Mon Jul 25, 2011 9:22 pm
by Mats
brorsan wrote:Japp, dom sitter precis som "orginal"-ringar! Och dom sitter som berget... Så vitt jag kan se så är just 15" utgående ur biltemas sortiment, jag tog den sista kartongen i butiken i Borlänge, så det kanske är skynda-fynda som gäller... :)
Fick tag i en uppsättning 15" idag... :D :D :D

/Mats

Re: Min -65 automat [2011-07-06: ORGINALHJUL MONTERADE]

Posted: Tue Jul 26, 2011 3:02 pm
by D Brown
Fanns fyra kartonger på Biltema i Örebro igår, jag har ju alltid trott att det i kartongerna var hjulsidor avsedda för Audi :oops:
http://i56.tinypic.com/25gxnbs.jpg

Re: Min -65 automat [2011-07-06: ORGINALHJUL MONTERADE]

Posted: Wed Jul 27, 2011 11:14 am
by brorsan
Mats: Najs! Monterat dom än?

D Brown: Haha, ja det är lätt att missuppfatta med en sån kartong :)

Re: Min -65 automat [2011-07-06: ORGINALHJUL MONTERADE]

Posted: Wed Jul 27, 2011 9:05 pm
by Mats
brorsan wrote:Mats: Najs! Monterat dom än?
Nej tyvärr inte, för jag vill försöka få tag i andra fälgar först där det inte gör något om man repar lackeringen på fälgen, då mina fälgar som sitter på bilen fortfarande har originallackeringen och den är så himla fin, så den får inte repas sönder.
Har jag tur, så kanske man hittar liknande fälgar som inte gör så mycket att ev. måla om och montera snobbringar därefter.

Mvh Mats

Re: Min -65 automat [2011-07-06: ORGINALHJUL MONTERADE]

Posted: Sat Aug 06, 2011 2:37 pm
by brorsan
Idag bestämde jag mig för att plocka av lamelldiffen med utväxling 4.56 och istället slänga på min penselrenoverade standardaxel med 4.10-utväxling... visade sig att jag tappat nedre länkarms-gummikudde på höger sida, och inte ens märkt det :roll: Aja, blev att improvisera, så jag kapade gummikudden på vänster sida till hälften, så jag fick två (fast tunnare) gummikuddar.... Med lite extra brickor blev det hela bra! :)

Planen är att plocka över en 4.10-utväxling från en annan bakaxel jag har liggandes till lammeldiffade axeln, och sedan återmontera den... men jag känner jag mig själv så kommer det att dröja lång tid innan jag får tummen ur till det ;)

Lite bilder från operationen:

Börjat riva isär:
Image

Växellådslyft är ett måste om man jobbar själv under en lyft:
Image

Bromsarna såg bra ut:
Image

Lamelldiffen nerplockad:
Image

Standardaxel redo att lyftas dit:
Image

Nästan färdig (kom på nu att jag aldrig drog fast bromsrören mot bakaxeln med buntband):
Image

Re: Min -65 automat [2011-08-06: BAKAXEL UTBYTT]

Posted: Sat Aug 06, 2011 2:42 pm
by Mats
Roligt med bilderna ! :D

Hur påverkas motorvarvtalen nu när du bytte utväxling från 44.56 till 4.10 ?
Blir det högre eller lägre motorvarvtal på högsta växel ?
(borde väl bli lägre motorvarvtal, eller har jag fel) ? :shock: :oops:

Re: Min -65 automat [2011-08-06: BAKAXEL UTBYTT]

Posted: Sat Aug 06, 2011 2:46 pm
by brorsan
Det blir lägre varv, därför jag bytte... :)

Re: Min -65 automat [2011-08-06: BAKAXEL UTBYTT]

Posted: Sat Aug 06, 2011 2:51 pm
by Mats
OK, ja då förstår jag... Det hade jag nog också gjort då komforten blir betydligt trevligare och bränsleekonomin påverkas positivt, i och med denna förändring.

Kul som sagt att se bilder, inte bara att läsa om vad som görs... :wink:

Mvh Mats

Re: Min -65 automat [2011-08-06: BAKAXEL UTBYTT]

Posted: Sat Aug 06, 2011 4:44 pm
by brorsan
Visst är det roligare att se bilder, synd bara att jag alltid glömmer min riktiga kamera varenda gång jag ska skruva... men mobilbilder är ju bättre än inget i alla fall :)

Min har dragit precis 1l/mil enligt trippmätaren förra tanken. I själva verket har den alltså dragit lite mer, efterssom trippmätaren visar 10-15% för mycket med 4.56-utväxling på bakaxeln... ska bli intressant att se förbrukningen nu med rätt hjul och bakaxelutväxling! Tankade fullt nyss, så vi får se om en vecka eller nåt hur mycket den drar... Men det blev i alla fall ganska stor skillnad på att ligga på 90-väg, nu varvar den betydligt lägre när man följer trafikrytmen! :)

Re: Min -65 automat [2011-08-06: BAKAXEL UTBYTT]

Posted: Tue Apr 23, 2013 9:26 pm
by brorsan
En liten uppdatering kanske är på sin plats :) Just nu står bilen utan motor och växellåda, har rivit ur dessa för renovering. Dock visade det sig att växellådan är bortom räddning så det blir att köpa en annan BW35:a med moderna funktioner som delgasnedväxling och självjusterande främre bromsband ;) Hade lite planer på att lyfta i en AW72-låda istället, då min fars kollega hade en "ny" utbytes-låda liggandes, men han begärde för mycket pengar så en beggad BW35 får det bli. Och en renovering innan lådan ens lyfts i, delar är billiga från USA ;) Känns som man kan BW35:an utan och innan vid det här laget, så att byta lameller, bromsband och diverse lager känns inte som nån större plåga...

Vad gäller rost så syns det tydligt vid de ställen jag slarvade lite med underarbetet på, men nu har man lärt sig att det inte finns några genvägar vad gäller rostlagning! Blir att fixa till lacken och en helpolering (som jag inte gjort sen omlackeringen) så man kan glida med stil till sommaren! :)