Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Fälgarna ser ju fina o fräscha ut !!!
Finns inget som slår en rejäl blästring för att få bort alla rostporer...
Ett litet påpekande bara: Du skulle ha tagit bort balanseringsvikterna inan blästring o målning.
Dessa måste ju plockas bort när däcken krängs på o skall balanseras.
Blir tråkiga märken där dessa suttit.
Plocka bort dem o bättra dessa områden innan du monterar på däcken igen, så blir
det kanon.
Mvh Thomas
Finns inget som slår en rejäl blästring för att få bort alla rostporer...
Ett litet påpekande bara: Du skulle ha tagit bort balanseringsvikterna inan blästring o målning.
Dessa måste ju plockas bort när däcken krängs på o skall balanseras.
Blir tråkiga märken där dessa suttit.
Plocka bort dem o bättra dessa områden innan du monterar på däcken igen, så blir
det kanon.
Mvh Thomas
Have a nice day !!!
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Haha, tack för tipset, men det är försent... :/ Jag hade fått för mig att balanseringen var för ojämnheter i plåten (jag vet, tänka är tydligen inte min starka sida...) Men eftersom det är målat med hammarlack så är det ju lätt att bättra i efterhand, enda problemet är egentligen att jag inte kan få det helt rent där vikterna suttit, och de nya vikterna sitter bitvis på de omålade områdena...
Hur det än är så har jag fler fälgar, så jag ska blästra en uppsättning till och sen ge mig på att sprutmåla dom bara jag har budget till att köpa in färg, och tid till att lära mig.
Hur det än är så har jag fler fälgar, så jag ska blästra en uppsättning till och sen ge mig på att sprutmåla dom bara jag har budget till att köpa in färg, och tid till att lära mig.
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Nu har jag ett annat bryderi som jag inte blir riktigt klok på, men som någon kanske kan tipsa om lösningar på.
När jag startar bilen så brukar tomgången ligga på 500 - 800 varv, vilket jag tycker är helt ok med en R-Kam. Men när jag kört en stund (strax över milen eftersom det är sträckan till och från jobbet.) så ligger tomgången på nästan 2000 varv. Eftersom jag jobbar lite udda tider så vill jag helst inte väcka hela grannskapet, så när jag kommer hem så kör jag fram till garageporten, slirar på kopplingen tills motorn ligger på 900 - 1000 rpm och sen kastar jag mig ut för att öppna garageporten och sen in i bilen igen för att köra in den, och oftast hinner jag med åtminstone öppningen innan motorn är på 2000 varv igen.
Ibland går det att rucka på kolven i den ena förgasaren så sjunker tomgången, men om den kärvade så borde jag väl ha problemet även när motorn är "kall"? Förgasarna ska bytas eller renoveras inom kort, men jag skulle ändå vilja veta vad som är orsaken till problemet?
P.S: I helgen så blir det nog en tur till Biltema för att inhandla nytt avgassystem, det börjar bli dags.
När jag startar bilen så brukar tomgången ligga på 500 - 800 varv, vilket jag tycker är helt ok med en R-Kam. Men när jag kört en stund (strax över milen eftersom det är sträckan till och från jobbet.) så ligger tomgången på nästan 2000 varv. Eftersom jag jobbar lite udda tider så vill jag helst inte väcka hela grannskapet, så när jag kommer hem så kör jag fram till garageporten, slirar på kopplingen tills motorn ligger på 900 - 1000 rpm och sen kastar jag mig ut för att öppna garageporten och sen in i bilen igen för att köra in den, och oftast hinner jag med åtminstone öppningen innan motorn är på 2000 varv igen.
Ibland går det att rucka på kolven i den ena förgasaren så sjunker tomgången, men om den kärvade så borde jag väl ha problemet även när motorn är "kall"? Förgasarna ska bytas eller renoveras inom kort, men jag skulle ändå vilja veta vad som är orsaken till problemet?
P.S: I helgen så blir det nog en tur till Biltema för att inhandla nytt avgassystem, det börjar bli dags.
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Så, en kort uppdatering, har inte haft nån tid i garaget egentligen, men i fredags när jag åkte hem från jobbet så såg jag att laddlampan lysten. :/ Första tanken var att nån kabel gett sig, men jag hittade ingen. Andra tanken var laddningsreläet, men när jag fick tiden till att mäta så laddade generatorn ~1,5 volt som mest, så jag uteslöt det med. Kolen då? Mjo, jag var på väg dit, hade plockat ur generatorn och började försöka få loss skruvarna på sidan (vilka jag gissar döljer kolen), men jag gick bet på dom. (Måste nog skaffa en slagskruvmejsel när jag ändå är i spenderartagen.)
Däremot såg jag att på baksidan av generatorn så sitter det en skruv med en kabel fastklämd, och kabeln var lös. Så jag macklade dit den efter bästa förmåga och monterade generatorn igen. Nu lyser inte laddlampan längre, och jag verkar ha ström till allt i bilen, så något lyckades jag nog lösa.
Sen får man väl se hur länge det håller, men antagligen får jag väl börja jaga en ny(are) generator i sommar. Kör med original likströmmare, och en bekant till mig sa att den skulle jag inte byta i första taget. -"Det finns inget som laddar som en likströmmare när dom väl laddar". Så eftersom jag aldrig haft problem med ström i bilen så får den vara tills den är slut.
I veckan ska jag försöka byta till strombergaren igen, misstänker att jag gav upp för fort förra gången, och skulle det skita sig så kan man ju cykla till jobbet nu när vädret tillåter!
Däremot såg jag att på baksidan av generatorn så sitter det en skruv med en kabel fastklämd, och kabeln var lös. Så jag macklade dit den efter bästa förmåga och monterade generatorn igen. Nu lyser inte laddlampan längre, och jag verkar ha ström till allt i bilen, så något lyckades jag nog lösa.
Sen får man väl se hur länge det håller, men antagligen får jag väl börja jaga en ny(are) generator i sommar. Kör med original likströmmare, och en bekant till mig sa att den skulle jag inte byta i första taget. -"Det finns inget som laddar som en likströmmare när dom väl laddar". Så eftersom jag aldrig haft problem med ström i bilen så får den vara tills den är slut.
I veckan ska jag försöka byta till strombergaren igen, misstänker att jag gav upp för fort förra gången, och skulle det skita sig så kan man ju cykla till jobbet nu när vädret tillåter!
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
"Det finns inget som laddar som en likströmmare när dom väl laddar".
Det är möjligt, men det finns dom som alltid laddar bättre än likströmmare. Dom heter växelströmmare, eller om man skall vara noga med språket, växelströmsgenrator.
Det enklaste man kan göra är att kolla på Amperestyrkan på dom olika alternativen och jämföra. Sedan kan fundera på varför det infördes växelströmsgeneratorer i alla bilar så småningom.
Det är möjligt, men det finns dom som alltid laddar bättre än likströmmare. Dom heter växelströmmare, eller om man skall vara noga med språket, växelströmsgenrator.
Det enklaste man kan göra är att kolla på Amperestyrkan på dom olika alternativen och jämföra. Sedan kan fundera på varför det infördes växelströmsgeneratorer i alla bilar så småningom.
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Mjo, jag misstänkte väl att så var fallet, men som sagt, så länge jag inte har problem med generatorn så får den sitta. När den rasar så blir det nog en växelströmsgenerator, men den dagen, den sorgen.
Jag minns faktiskt inte faktiskt vad argumenten för likströmsgeneratorn var, men jag har för mig att han mumlade om att den börjar ladda vid mycket lägre varvtal. Inget som jag funderat på, och inget som jag kommer att fundera på förrän bilen en vacker dag inte startar.
Jag minns faktiskt inte faktiskt vad argumenten för likströmsgeneratorn var, men jag har för mig att han mumlade om att den börjar ladda vid mycket lägre varvtal. Inget som jag funderat på, och inget som jag kommer att fundera på förrän bilen en vacker dag inte startar.
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Jo, så är det. (Fast du vände på benämningarna) En växelströmmare laddar redan på tomgång, förutsatt att den är i god kondition. Sedan har den mycket högre effekt. När växelströmmarna kom i Volvo, var dom på 35 resp 55 Ampere. Likströmmarna låg på i storleksordningen 25 Ampere som bäst.
I dag, 40 år senare, har många bilar 70 - 80 Ampere, och så kallade högstatusbilar har över 100 Ampere.
Lite överkurs:
För dom som gillar kronologiska tabeller etc. etc. kan jag påpeka att Volvo inte var föregångare med växelströmmare. Dom var lite konservativa i några år, men fick ge med sig av konkurrensskäl. Teknikens Värld som var en stor biltidning redan då, hade nästan som ett återkommande mantra i sina nummer att Volvo måste ha växelströmsgenerator och klocka som standard.
I dag, 40 år senare, har många bilar 70 - 80 Ampere, och så kallade högstatusbilar har över 100 Ampere.
Lite överkurs:
För dom som gillar kronologiska tabeller etc. etc. kan jag påpeka att Volvo inte var föregångare med växelströmmare. Dom var lite konservativa i några år, men fick ge med sig av konkurrensskäl. Teknikens Värld som var en stor biltidning redan då, hade nästan som ett återkommande mantra i sina nummer att Volvo måste ha växelströmsgenerator och klocka som standard.
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Så, idag fick jag äntligen tillgång till en brygga och en polare med lite tid över, så nu sitter extractor-grenröret på plats, och ett helt nytt 2" system är monterat. Allt byggdes av Biltema-delar (utom klämmorna till röret, där hade jag tänkt fel och fick byta lite med killen som ägde garaget.) Längst bak vid tanken sitter det en fullflödes ljuddämpare, så tyvärr låter den nog lite mer än vad jag trodde den skulle göra, men det är ju inget större projekt att dela på grejjerna och klämma dit en ljuddämpare till nu när det är riktigt byggt.
Dessutom passade jag på att spruta på underredsmassa på alla bara områden under bilen när jag ändå hade den i luften, plus att jag passade på att kolla lite generellt under den. En balk (tvärgående fram, vänster sida) är rätt rutten, men det är nog lätt att laga bara jag har tillgång till brygga igen. Dessutom såg jag att en av skruvarna på kardanen var lös. Märkte att det satt fel mutter på den, någon har försökt vålda dit en m-gängad mutter. Hittade även en till skruv som var lös på samma fäste, men den var bara att dra åt. Oljedroppar under bakaxeln så den får jag nog fylla på och sätta på en o-ring på pluggen till, annars såg den rätt frisk ut faktiskt.
Nu är det bara förgasarna kvar, ska hänga på strombergaren igen nu när den troligen passar (det gamla grenröret ville inte alls gå ihop med insuget till strombergaren.) och renovera mina SU. Sen är jag nog på banan igen!
That's it for today!
Dessutom passade jag på att spruta på underredsmassa på alla bara områden under bilen när jag ändå hade den i luften, plus att jag passade på att kolla lite generellt under den. En balk (tvärgående fram, vänster sida) är rätt rutten, men det är nog lätt att laga bara jag har tillgång till brygga igen. Dessutom såg jag att en av skruvarna på kardanen var lös. Märkte att det satt fel mutter på den, någon har försökt vålda dit en m-gängad mutter. Hittade även en till skruv som var lös på samma fäste, men den var bara att dra åt. Oljedroppar under bakaxeln så den får jag nog fylla på och sätta på en o-ring på pluggen till, annars såg den rätt frisk ut faktiskt.
Nu är det bara förgasarna kvar, ska hänga på strombergaren igen nu när den troligen passar (det gamla grenröret ville inte alls gå ihop med insuget till strombergaren.) och renovera mina SU. Sen är jag nog på banan igen!
That's it for today!
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Så, nu sitter strombergaren där och tar upp plats, och jag har gjort upp med "Carbs" om spjällaxelbyte m.m. Så imorgon förmiddag skickas SU:arna iväg på lite semester och omvårdnad.
Pärlan känns väldigt trött nu sen förknasaren monterades, men jag orkar inte laborera med den då den bara är vikarie i en vecka eller så. Ska bli roligare att få åka med SU när dom är täta och fina igen...
Däremot märkte jag att vevhusventilationen fungerar som ett avgasrör när jag hade bilen upphissad, så troligen läcker det någonstans. Någon som kan komma med en teori om var det bör läcka? Ska komptesta motorn så fort jag får tillfälle, och mest troligt så är det väl någon av kolvringarna som inte är med riktigt. Har lite andra tankar med, men vi får se vad det blir av det hela.
Återkommer med bilder och motorvideo när gasarna sitter på plats igen.
Pärlan känns väldigt trött nu sen förknasaren monterades, men jag orkar inte laborera med den då den bara är vikarie i en vecka eller så. Ska bli roligare att få åka med SU när dom är täta och fina igen...
Däremot märkte jag att vevhusventilationen fungerar som ett avgasrör när jag hade bilen upphissad, så troligen läcker det någonstans. Någon som kan komma med en teori om var det bör läcka? Ska komptesta motorn så fort jag får tillfälle, och mest troligt så är det väl någon av kolvringarna som inte är med riktigt. Har lite andra tankar med, men vi får se vad det blir av det hela.
Återkommer med bilder och motorvideo när gasarna sitter på plats igen.
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Idag fick jag gå till ICA och hämta ut förgasarhusen som Carbs har bytt spjällaxlar på åt mig, så nu ska det bara putsas till, monteras ihop och placeras i bilen, sen är jag klar för att åka med fräscha SU. Med lite flyt så lyckas jag få till det i helgen, men man vet aldrig med en liten i familjen.
Bilen går som en påse nötter med enkel Stromberg, och jag måste ha choken utdragen 1/4 för att den inte ska dö. Men det inser jag är en enkel justering som inte kommer att göras eftersom jag ska ur med skiten igen så snart som möjligt. Ser verkligen fram emot att få åka med riktiga gasare igen!
Märkte också efter dagens regnande att jag nog misslyckats med att täta rutan, eller så läcker det någon annanstans. Golvmattan var blöt och jag kunde känna fukt under instrumentpanelen. Får se när jag får tid till att fixa det också.
Bilen går som en påse nötter med enkel Stromberg, och jag måste ha choken utdragen 1/4 för att den inte ska dö. Men det inser jag är en enkel justering som inte kommer att göras eftersom jag ska ur med skiten igen så snart som möjligt. Ser verkligen fram emot att få åka med riktiga gasare igen!
Märkte också efter dagens regnande att jag nog misslyckats med att täta rutan, eller så läcker det någon annanstans. Golvmattan var blöt och jag kunde känna fukt under instrumentpanelen. Får se när jag får tid till att fixa det också.
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Fukt är ett elände...
Kan krypa i tunna spalter på långa avstånd.
Hade själv en svårfunnen läcka på min 140, men efter ett riktigt detektivarbete
hittades läckan.
Hoppas du hittar din läcka snabbt !!
/ Thomas
Kan krypa i tunna spalter på långa avstånd.
Hade själv en svårfunnen läcka på min 140, men efter ett riktigt detektivarbete
hittades läckan.
Hoppas du hittar din läcka snabbt !!
/ Thomas
Have a nice day !!!
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Nu är förgasarna renoverade och monterade, men nu går den sämre än någonsin... Med mätverktyget för synkronisering så går den i botten på den ena gasaren och stannar i mitten på den andra, även om jag stänger spjället helt på den ena och öppnar mer på den andra, tror det är nåt svaj med kolvarna, men jag ska kika på det imorgon.
Här kommer ett par bilder i alla fall...
Före putsningen...
Och efter...
Bonusbilder på det nya avgassystemet också, tyvärr inte i sin helhet eftersom jag glömde plåta det när bilen var i luften. :/
Nederdelen på extractorn och flexrör.
Från flex och bakåt...
Sista biten vid bakaxel, har som sagt inga bilder på resten än, men jag ska hissa upp den snart igen för att efterdra allt.
Här kommer ett par bilder i alla fall...
Före putsningen...
Och efter...
Bonusbilder på det nya avgassystemet också, tyvärr inte i sin helhet eftersom jag glömde plåta det när bilen var i luften. :/
Nederdelen på extractorn och flexrör.
Från flex och bakåt...
Sista biten vid bakaxel, har som sagt inga bilder på resten än, men jag ska hissa upp den snart igen för att efterdra allt.
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Dagens gärning: Grundinställde och synkroniserade förgasarna igen, justerade tändningen litegrann och efterdrog toppen som jag inte gjort sen den monterades. :/ Lärde mig att den tydligen ska dras när den är varm vilket inte gjordes första gången. Gick att dra ganska mycket till nu, och även om jag saknar momentnyckel så utgår jag från att den kan dras tills man tycker det är lite besvärligt att dra mer.
Dagens fråga:
När jag kör med strob-lampa för att ställa tändningen så märker jag att den missar jäkligt mycket på alla cylindrar. Vad är troligast, att min biltema-lampa är usel (fast den fungerar ganska bra när man varvar lite) eller att tändkablar och stift är på upphällningen? Har aldrig bytt någondera, så det är väl dags egentligen, men jag är ändå nyfiken.
Och när det gäller stift och kablar, vad heter stiften man ska ha? Det finns ju rätt många alternativ, och det enda jag är någorlunda säker på är att man ska ge fan i dom som heter "Beru" (Biltema?) Att hitta ersättningsstift borde väl inte vara nåt problem, men det finns antagligen bättre och sämre stift att tillgå?
Dagens fråga:
När jag kör med strob-lampa för att ställa tändningen så märker jag att den missar jäkligt mycket på alla cylindrar. Vad är troligast, att min biltema-lampa är usel (fast den fungerar ganska bra när man varvar lite) eller att tändkablar och stift är på upphällningen? Har aldrig bytt någondera, så det är väl dags egentligen, men jag är ändå nyfiken.
Och när det gäller stift och kablar, vad heter stiften man ska ha? Det finns ju rätt många alternativ, och det enda jag är någorlunda säker på är att man ska ge fan i dom som heter "Beru" (Biltema?) Att hitta ersättningsstift borde väl inte vara nåt problem, men det finns antagligen bättre och sämre stift att tillgå?
Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7)
Om tändstift och kablar vore dåliga så skulle du ju ha märkt det utan stroboskoplampa. Den skulle ha missat tändning och gått allmänt ojämnt.
Du vet väl hur du enkelt testar tändkablar?
Tag en duschflaska. Häll i rent vatten. Kör till en mörk plats utan gatlyktor eller annan belysning. (Kan bli svårt nu på sommaren) OBS! Stäng inte in dig i ett mörkt garage, för du skall ha motorn igång. Öppna huven och spreja på tändkablarna och tändstifthattarna. Om det blir gnistor = överslag, så är det dags för nya tänddelar. Kablar, fördelarlock, rotor m.m.
Du vet väl hur du enkelt testar tändkablar?
Tag en duschflaska. Häll i rent vatten. Kör till en mörk plats utan gatlyktor eller annan belysning. (Kan bli svårt nu på sommaren) OBS! Stäng inte in dig i ett mörkt garage, för du skall ha motorn igång. Öppna huven och spreja på tändkablarna och tändstifthattarna. Om det blir gnistor = överslag, så är det dags för nya tänddelar. Kablar, fördelarlock, rotor m.m.