Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Aj då!
Bakaxeln hade jag koll på oljesorten men tyvärr inte styrväxeln.
Kanske en dum fråga men bakaxeln är det ett jäkla snurrande av kugghjul så där blir belastningen självklart hög. Men styrväxeln? Visst att man kan va snabb in i en kurva :)
Okej hur som helst måste jag byta oljan och hur får jag då ut den "gamla"?

Sedan måste jag fråga om någon har ett tips på hur jag ska få på luftfiltret (håller på att bli tokig).
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by az123gt »

Styrsnäckan klarar sej säkert tror jag eftersom det inte blir så stor belastning, att få ur oljan utan att vända den upp och ner så är väll lösningen att stoppa ned en slang och suga upp oljan.
När jag monterar luftfiltren av den här typen så brukar jag smörja in burken med glidmedel/silikonfett där förgasargummit ska in/sitta.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Vill du byta oljan så är ju en sådan här pump rätt behändig: http://www.clasohlson.com/se/Oljel" onclick="window.open(this.href);return false;änspump/35-1166

Jag ser att länken inte fungerar, men Clas Ohlsons katalognummer är i alla fall 35-1166.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För övrig användning av pumpar med sådana här slangar kan jag ge ett litet tips. (Det finns andra modeller)
Jag har varit båtägare och då är man tvungen att ha någon form av sugpump till oljebyte i motorn. Man skall ju varmköra motorn för att oljan med dom flesta föroreningarna skall följa med ur bättre. När man då stoppar ner en plastslang i oljestickhålet kan det lätt hända att slangen, med den varma oljans hjälp böjer sig i en U-form inne i tråget och man får inte ut oljan i värsta fall. Därför skaffade jag ett tunt och smalt mässingsrör. Det stog garanterat rakt ner i botten på tråget och den mesta oljan gick att pumpa ur. För att röret inte skall "täta" mot botten kan man fila det lite snett i ändan, eller ett litet V-spår. Då blir det genomströmning där hela tiden. Ytterdiametern på röret anpassar man så nära oljestickhålet man kan komma utan att det fastnar.

Samma pump, om den är ren, går också att använda när man skall fylla olja i växellådan eller bakaxeln.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för responsen!
Kanske att vaselin funkar till luftfiltret.
Jag chansar att oljan funkar. Bilen kommer kanske rulla 200 mil per år så slitaget kan väl inte vara så förödande. En sån pump verkar annars bra.
Idag slängde jag på däcken och förarstolen, justerade kopplingen och körde ut bilen för egen maskin. Körde ett varv i området och passade på att testa bromsarna och dom tar långt ner på första trycket och sedan normalt efter det.
Bytte båda blinkerslamporna fram men ingen förbättring (trodde väl inte det heller men man måste börja nånstans). Vänster fram lyser inte alls, vänster bak lyser konstant, höger sida lyser både fram och bak konstant.
En annan sak jag upptäckte var att bilen rusar i temperatur. Kylaren känns kall men temperaturmätaren går upp rejält. Har jag luft i systemet eller vad beror det på?
Bilen fick sig en behövlig tvätt och då passade jag på att kolla läckage vilket jag har innanför höger torpedpapp, får kolla vad det kan komma ifrån. Stora delar av dagen gick annars till att städa garaget ordentligt, skurade bort hela höst/vinter/vår skräp och damm.

Kändes skönt att ställa in en ren bil i ett rent garage. Redan inspirerad att fortsätta med det som är kvar :D
Image
Image
Image

Lite roligare att titta under huven nu! Redan efter tvätten är nyansskillnaden minimal. Blir nog riktig bra när jag polerat upp den 8)
Image
Last edited by peoa on Sun Apr 27, 2014 8:54 am, edited 1 time in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Det är mycket möjligt att din styrsnäcka klarar sig med den oljan. Men man kan fundera lite på detta med Hypoidolja. Det är ett ord med lite speciell innebörd.
Om man tittar på pinjongen och kronhjulet i bakaxeln så ser man att kuggarna på dreven är inte rakt skurna. Dom är vridna samtidigt i sin kuggfunktion. Detta innebär att ytorna på kuggarna glider på varandra med en skruvande rörelse. Det heter att kuggdreven är hypoidskurna. Samma ord! Därför behövs hypoidolja i bakaxlar. Den är lite speciell för att hålla för påfrestningen när kuggarna glider på varandra. Oljefilmen får inte brista där. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hypoid_gear.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Rakskurna kugghjul behöver ingen hypoidolja för dom utsätts inte för den sortens påfrestning.

Nu kommer vi till "Pudelns kärna". Styrsnäckan i din bil har också hypoidskurna drev. Därför förordas hypoidolja i styrsnäckan.
Hade det varit en "modernare" bil med kuggstångsstyrning så hade den haft rakskurna drev. Där sitter ju ett kugghjul i främre ändan på rattstången. En del av parallellstaget har motsvarande kuggar och rör sig höger-vänster efter rattrörelserna. Där behövs ingen hypoidolja.

Som sagt, det kanske håller inom framtiden, men jag vill citera en klok bondgubbe som jag kände för många år sedan. Han sa en gång när han höll på att smörja upp en jordbruksmaskin inför något arbete, och det hade uppstått en sådan luftficka som det kan bli vid fettsmörjning. Han pumpade några extra tag med fettsprutan. Då kom det en handflatestor "blaffa" med fett och föll till marken. Vi tittade båda på det där i några sekunder, så sa han "Den dyraste smörjan är den som aldrig kom till användning".

Om vi omsätter detta till ditt fall så blir det ungefär så här: Om du tycker hypoidolja är dyrt, så är det ännu dyrare att behöva renovera en styrsnäcka!
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Du har självklart rätt A-masen!
Klok bondgubbe det där :)
Tack för förklaring av hypoid!
Det är inte oljan jag tänker på utan att jag måste inhandla en pump/sug och göra själva jobbet.
Men det är väl Lika bra. Det får bli i sommar för just nu är det långt ner på priolistan.
Förutom el-felet har jag värmeproblemet, luftfiltret, bälten bak, inredningen, slipa huven invändigt och lacka den + kylarplåten, montera gummilister bagage, huv. Sedan är den mer eller mindre klar för besiktningen 27/5.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

peoa wrote: Körde ett varv i området och passade på att testa bromsarna och dom tar långt ner på första trycket och sedan normalt efter det.
Om du grundjusterar bromsarna bak så löser det bekymret.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by rolwig »

Du har väl inte justerat parkeringsbromsen före grundjusteringen av backarna. Lossa parkeringsbromsen, justera bromsbackarna med den fyrkantiga skruven nertill tills det inte går att snurra hjulet, lossa så mycket så hjulet snurrar därefter justerar du parkeringsbromsen.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Jag har inte justerat bromsarna. Tidigare ägare hade justerat bromsarna efter att han bytt cylindrar, ok och belägg. Men det kanske blir ogjort efter att jag tömt den på vätska.
Kollade i handboken och där skall man använda ett specialverktyg. Har nämligen aldrig justerat bromsar.
Om nån har tips på varför tempmätaren visar oroväckande hög temp men att vattnet känns svalt så hör gärna av er :wink:
Har bokat tid till verkstad 22/5 för att ställ in tändningen. Det som jag inte fixar själv får dom åtgärda. Som det ser ut nu så behövs hjälp med el-felet, värmen (motortempen), bromsjustering och det förbaskade luftfiltret. Smorde in skiten med vaselin men inte då. Var sjukt nära att göra den än mer lik en stekpanna :evil:

För övrigt har jag börjat med motorhuven. Slipade ner och lackade under fästena så att jag kunde montera upp allt på en lastpall. Hoppas att jag lyckas få bort så mycket rost det bara går utan att förstöra lacken på ovansidan.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Att justera bromsar betyder att man hissar upp bakändan, sänker ner bilen på pallbockar (viktigt) och sedan justerar bromsarna medans man roterar hjulet för hand.
Bör göras var 500 mil så det är bara att lära sig :-)

Äldre justeras med skruvmejsel ("svårare") och nya justeras med verktyg ("lättare")
Verktyget köpte jag på biltema.

Man drar år tills man inte kan rotera hjulet och sedan släpper efter så att man precis kan rotera hjulet.
Är det "mycket" fel så får man göra det i omgångar.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för förklaringen Jan!
Själva tillvägagångssättet har jag nog koll på nu men förstår inte riktigt hur verktyget fungerar eller hur det ser ut. Kollade på Biltema men hittar inget som verkar rätt.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Om du har en "modern" Amazon (hur nu det går till) så är det en "fyrkantstapp"

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Lars Bd »

Tappen är1/4". I brist på specialverktyget kan man använda en lämplig hylsa ur sin 1/4" hylsnyckelsats. Ta sedan en insexnyckel i hylsan och dra med.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Roligt att du svarar Lars för jag hittade just ditt tips på en norsk sida som jag tror var skrivet 2007.
Jag gör så att jag överlåter justering till meckarn. Jag är lite nojjig över sånt som rör säkerheten. Eftersom jag kommer ha med mig familjen i bilen vill jag att bromsarna är optimalt inställda.
Men det kan vara bra att veta hur man gör och vad som behövs, tack för det!
Är det någon av er kunniga som har en idé om varför tempen går upp? Vart ska jag börja felsöka?
Det som är gjort är att jag spolat igenom kylaren, ny vattenpump + slangar. Även blinkersen skulle jag uppskatta tips och Idér på möjliga fel.

Jag är verkligen tacksam för ert engagemang och svarar på mina frågor!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Arne »

Har du spolat genom kylsystemet med maskindiskmedel och med värmen på max? Gör så och skölj rikligt med vatten efteråt. Är termostaten bytt?
AVG
Post Reply