Page 2 of 2

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Posted: Wed Jan 26, 2011 11:22 pm
by Rekordabilly
Du Erland skulle du inte kunna lägga upp en skiss på hur flödet ser ut om ventilerna sitter för långt ut hade varit intressant och se skillnaderna på ex B18 och B20 med olika borr och se vad det gör? :oops:

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Posted: Thu Jan 27, 2011 1:41 am
by Erland Cox
En kompis har gjort ett Excel beräkningsprogram för frilagd area efter formler jag letade upp. Den frilagda arean stämmer ganska bra mot flödesresultatet.
En 44mm:s insugningsventil i en nyare B20 topp kommer så nära cylinderväggen på 89mm:s borr att den inte flödar bättre än vad en 42mm:s ventil gör.
Helst ska man ha 12% av ventilens diameter till väggen och under 8% i avstånd förlorar man bara flöde. Med 44mm:s ventil blir det 3,5mm minimum till cylindern.
Det är inte särskilt bra att ha förbränningsrum som hänger utanför cylindern som toppen med 92mm:s förbränningsrum gör.
Volvo måste haft planer på större borr men så blev det en modernare B21 som vidare utveckling istället. Här står mer och här finns Excelberäkningen:
http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html . Fyll bara i de gula fälten. cc mått på B20 är 20mm och för B18 19mm på insug.

Erland.