Nej , det är ingen tävling men det tog inte timmar eller dagar att hitta ett svar .
Ofta förekommande frågor skulle ligga i någon sorts Faq-del , liknande de som finns på en del andra forum , lättare att hitta och så "försvinner" inte en del intressanta och väldigt informativa trådar i mängden .
En del intressanta trådar letar jag upp igen för dom är så roliga att läsa , en del har jag tom skrivit ut , flera trådar om kamaxlar , portning av toppar , M400-lådan , b20 porrmotortråden mfl. Många gånger är det J.Lundin som delar med sig av sin enorma kunskap , och det ska vi vara tacksamma för .
Hoppas att trådskaparen hittar svaret på sin fråga , och om jag deltagit i att förstöra denna tråd eller på något annat sätt förarga någon så ber jag om ursäkt .
Lättat svänghjul
Re: Lättat svänghjul
Tyvärr hjälper inte det, har skrivit detta forums EL FAQ men folk ställer ändock frågor som står beskrivet i FAQ. Det är tyvärr den bistra sanningen.jonny wrote: skulle ligga i någon sorts Faq-del
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 127
- Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am
Re: Lättat svänghjul
Jag tycker inte att det gör något att man frågar på sådant som varit uppe innan. som någon svarade så hjälper det till att göra forumet levande.
Hur mycket nya frågor kommer det egentligen om så här gamla bilar? Det är inte säkert att det blir samma svar heller.
Förhoppningsvis så utvecklas vi alla allteftersom tiden går.
Lättat svänghjul är bra för accelerationen men kan kräva lite högre varv från stillastående. Svänghjulet ska alltid balanseras.
Vevaxellättning är inte så bra eftersom den 4 viktade veven redan är för lätt. Fungerar bra till dragracing men inte till bana.
Göra vevaxeln mer aerodynamisk på sidan som går mot luften i tråget genom att runda den är en god ide' och kräver balansering efteråt.
Vill man lätta veven så ska det helst göras på vevstakssidan på en högvarvig motor. Ju mer man varvar desto tyngre motvikter krävs det.
Strokar man veven så blir den klen vid utfräsningarna som finns vid 1:a och 4:e vevtappen.
Jag löste det genom att slipa ner veven där men funderar på andra sätt som svetsning, se bilderna som ligger i den här tråden:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 03&start=0
Erland.
Hur mycket nya frågor kommer det egentligen om så här gamla bilar? Det är inte säkert att det blir samma svar heller.
Förhoppningsvis så utvecklas vi alla allteftersom tiden går.
Lättat svänghjul är bra för accelerationen men kan kräva lite högre varv från stillastående. Svänghjulet ska alltid balanseras.
Vevaxellättning är inte så bra eftersom den 4 viktade veven redan är för lätt. Fungerar bra till dragracing men inte till bana.
Göra vevaxeln mer aerodynamisk på sidan som går mot luften i tråget genom att runda den är en god ide' och kräver balansering efteråt.
Vill man lätta veven så ska det helst göras på vevstakssidan på en högvarvig motor. Ju mer man varvar desto tyngre motvikter krävs det.
Strokar man veven så blir den klen vid utfräsningarna som finns vid 1:a och 4:e vevtappen.
Jag löste det genom att slipa ner veven där men funderar på andra sätt som svetsning, se bilderna som ligger i den här tråden:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 03&start=0
Erland.