Page 2 of 4
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Sun Jun 12, 2011 11:10 pm
by Presley
Det är säkert normalt att motorn blir varmare vid tomgång. Men den borde ju inte stiga såpass mycket och på så kort tid som den gör på min, hehe. Och som jag nämnt ligger den inte stadigt på mitten när jag kör heller, utan har jag värmepaketet ikopplat ligger den på 50-60 grader och om det är urkopplat ligger den på ca 70 grader (strax under).. 80 grader = mitten.
64an jag hade förra året hade inte detta problemet, den körde vi på flera cruisingar och den blev inte tokvarm. Men denna stiger ju upp på max efter bara någon minut på tomgång så det känns lite fel
När man slår av motorn så ska den gå upp till max och sedan sjunka igen iallafall tror jag
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Mon Jun 13, 2011 3:28 am
by 940
plocka bort termostaten slå i en flaska kylar rengörning (finns nog på bilreservaffär ) kör några dagar tappa ur vatten o sätt en ny termostat prova duger
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Mon Jun 13, 2011 12:10 pm
by Hasse63
Eftersom givaren sitter där den gör och våra kylare inte är som dom ska alla gånger så låter det fullt normalt. vandrande temp är "normalt"
På min 69 så står tempnålen rakt upp vid kortare landsvägskörning, och har jag kört "en bit" så strax över. frikopplar/rullar jag så stiger tempen direkt upp till max för att sen sjunka och åter stiga osv... så länge den sjunker får man va glad
Skulle va bra att veta hur mycket vatten en REN/NY amazonkylare rymmer
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Mon Jun 13, 2011 5:41 pm
by Presley
Jovisst, den sjunker ju när man kör iväg. Men hur ska det gå på cruisingarna i sommar när den stiger till max på bara någon minut?
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Mon Jun 13, 2011 6:05 pm
by Presley
Sitter inte ens någon termostat i motorn!
Var och köpte en ny idag...
Är det åt detta hållet allt ska sitta, rätt ordning och håll?
Vore tacksam för ett snabbt svar så jag kan gå ut och få ihop det igen innan kvällen är slut
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Mon Jun 13, 2011 6:22 pm
by Ståla
Ja så ska det vara, packningen kränger du på termostaten
MVH
Ståla
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Mon Jun 13, 2011 7:47 pm
by Presley
Tack
Kopplat i värmepaketet igen, fått dit termostaten och hällt i ny kylarvätska igen.
Nu håller motorn något över 80grader istället vid landsvägskörning. (det vita sträcket som är efter att givaren står rakt upp)
Vid tomgång går den fortfarande upp ännu mer, över 100grader på väldigt kort stund och sjunker inte igen. Om jag däremot höjer varvtalet så sjunker värmen... Kommer ju inte funka på cruisingarna i sommar
Måste dock säga att det blir en jävla go värme inne i bilen
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Mon Jun 13, 2011 9:41 pm
by Hasse63
Dålig vattenpump?
igensatt kylare?
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Mon Jun 13, 2011 11:10 pm
by Torbo
Jeg prøvet ut en PC-vifte(blæst) som blåser på eksosmanifolden, det hjelper litt. Må bare finne en løsning som gjør at den går en stund etter start. Ritig tempgiver, Et lysrele som får strøm via en trykkbryter med pluss og stor kondensator som holder releet inn et par minutter? ET trykk rett etter stopp så burde vel vifta gå nopen minutter om jeg bruker er f.eks. 500 - 1000 mikrofarat? Slike store som brukes på store stereoanlegg. Må vel prøve ut dette...
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Tue Jun 14, 2011 2:57 am
by 940
tråkigt att det inte hjälpte
har du kollat att kylaren inte är full med flugor o mygg blås med tryckluft ren den framifrån, om du tar loss grillen kommer du lätt till. kan ju vara vattenpumpen som hasse skriver. låter konstigt att den blev så fort varm när du körde utan termostat
jag förstår att du ska tuffa runt på whells and wings i sommar
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Wed Jun 15, 2011 12:10 pm
by Presley
Okej, får testa att ge mig på att byta vattenpump framöver då, är det krångligt?
Torbo, det där lät för komplicerat för mig, haha...
Japp, men spolade rent med vattenslang, inte så farligt mycket flugor och getingar där inte, dock ser det inte så jätte fräscht ut. Ser ut som någon konstig beläggning på gallret som jag inte får bort.
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Wed Jun 15, 2011 4:13 pm
by 940
min blir också varm nu när sommaren kommit den ligger mellan mitten o full värme
min fråga är om din bil börjar koka om du låter den gå på tomgång ett tag
jag menar pyser o bubblar. kostsamt o jobb att byta vattenpump i onödan
menar du att mätaren går i botten om du låter den gå på tomgång några minuter
kan ju finnas dynga i toppen runt mätaren skulle nog prova att spola toppen med trädgårdsslangen genom rören som går till värmepaketet (lite försiktigt) men då får du ju tömma den på vatten igen med glykol o allt spola även genom hålet till givaren
plocka bort termostaten också
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Thu Jun 16, 2011 4:39 am
by rolwig
Du skriver att du har ny kylare, har du även bytt kylarlocket. Locket har två viktiga funktioner, det ena är att skapa ett övertryck i kylsystemet och på så vis höja kokpunkten, den andra är att släppa in luft när motorn svalnar för att inte slangar och annat ska sugas ihop.
Har en kompis vars far misstänkte toppackningen (han hade själv bytt packning på locket) för den tryckte ur sig vattnet, det han hade gjort var att förändra lockets fungtion, det räckte med att köpa nytt lock.
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Thu Jun 16, 2011 6:34 pm
by Presley
Mja, pyser gör den. Men något bubbel har jag inte märkt av.
Japp, den går i botten. Fast nu kan den stå i ca 30min innan den går i botten.
Rolwing: Ny kylare? Har jag skrivit det?
.. Såfall har jag skrivit fel. Däremot har jag en ny termostat (satt ingen där ens) och bytt till en begagnad tempgivare, ska dock lossa den igen kontrollera i en kastrull att den visar rätt temperatur.
Men ett nytt lock kan jag ju testa
Får väl ta och skölja ur motorn ännu en gång då och byta kylarvätska. Tänkte testa hasses tips att köra med diskmedel i motorn några minuter
Re: Motorn blir varm vid tomgång
Posted: Fri Jun 17, 2011 6:32 am
by rolwig
Om värmen stiger på tomgång kan det vara tät kylare. Ett gammalt tips är att ta loss kylaren lägga den och fylla med ättikssprit och låt ligga ett dygn som då löser skiten som isolerar i cellerna. Har provat det på en SAAB V4 för många år sedan som hade sammma problem.