Trimning av B20

Moderatorer
whazzer
Posts: 13
Joined: Wed Aug 03, 2011 9:49 pm

Re: Trimning av B20

Post by whazzer »

Så det finns 2 olika längder på kardanaxlar?
Är dubbla SU bra?
Går de att jämföra med weber 45?
Vad skulle det trimmet kosta som jag nämde tidigare?
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Trimning av B20

Post by Hasse63 »

En OD-låda (M41) 5 växlad är längre än en M40 som är 4 växlad så det är olika längd.
Bra och bra... hur då menar du... En rätt inställd 45 är kanske "bättre" effekt mesigt?
Beror på hur du handlar.... leta på blocket efter delar eller köp nytt... Går att jämföra med lite letade.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
whazzer
Posts: 13
Joined: Wed Aug 03, 2011 9:49 pm

Re: Trimning av B20

Post by whazzer »

Men går det att säga ungefär vart jag hamnar i kostnad?
User avatar
granfot
Posts: 807
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Trimning av B20

Post by granfot »

Svårt att säga, mycket beror på vad du hittar och vad du bestämmer dig för. Ett par halvschyssta SU kan du få för 400 och uppåt, är dom glappa renoveras dom för runt tusenlappen (renoveringssats, jobbet får du göra själv.) Ett par Weber 45:or kan du med lite tur hitta för runt 3000 men troligen får du betala 5000, M41 kanske kan hittas för runt tusenlappen, men den kortare kardanen är lite jäkligare och kostar nog betydligt mer. Extraktor från 500 och uppåt, en trimtopp kan du nog hitta begagnad och hemtrimmad för 500, men om du ska ha en riktigt portad och planad topp med blyfrikonvertering så finns dom hos KG för runt 9000 tror jag. Allt handlar om vad du hittar och vad du kan tänka dig att ge. Ibland har man tur och fyndar, ibland ägnar man månader och år att hitta en bra grej till ett hyffsat pris och ibland får man bara bita i det sura äpplet och hysta upp tusenlapparna som det kostar.

Antingen gör du det på rätt sätt och bestämmer i förväg vad du ska ha och sparar ihop till riktiga grejjor, eller så gör du som jag och köper vad du hittar och byter upp dig tills garaget svämmar över av överblivna grejjer. :)

EDIT: Glömde kammen. 850 som du skrev eller lite mer på andra ställen. Inget ont om folkraceshoppen, men jag har fått för mig att dom säljer delar till just folkraceåkare. Billigt och körs till det rasar. KG har standardkammar för runt 1100, plus att du bör köpa 8 nya lyftare á 65kr/st. VP Autoparts har satser för ~1500:-
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Trimning av B20

Post by Hasse63 »

Vet inte hur du har det nu men man bör ha en stadig inkomst, bara studiebidrag rekommenderas inte.

65:- för lyftare är billigt och går nog bra till ovan nämnda "fritidssysselsättning"
Var sånna jag hade "billiga" till en motor och dom gick ner sig. Ne över 100 får man räkna med om man ska få nån kvalitet.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
whazzer
Posts: 13
Joined: Wed Aug 03, 2011 9:49 pm

Re: Trimning av B20

Post by whazzer »

Ok. Om man bara byter till dubbla SU, extraktor och skelettsvänghjul. Vart hamnar man i effekt då?

Är dubbla SU bra?
Hur mycket skulle bilen dra med detta trim?
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Trimning av B20

Post by Hasse63 »

Till vilka förgasare? hur som helst så blir det omkring 5hk+på en originalmotor.

Om SU är bra... jag tycker dom är bra (föredrar HIF6) och gör sitt jobb där dom sitter på min motor.
Det ska enligt Skinner Union klara 170hk men ännu har ingen lyckats nå dit vad jag vet, några säger att "gamla rallyrävar" hade 160 hk med SU? Så är dom bra för dig???
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
whazzer
Posts: 13
Joined: Wed Aug 03, 2011 9:49 pm

Re: Trimning av B20

Post by whazzer »

Då är det ju verkligen inte värt det om man bara får 5hk av det!
User avatar
granfot
Posts: 807
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Trimning av B20

Post by granfot »

Det enklaste och snabbaste trimmet med lite effekt i som du kan göra (enligt mig) är att byta kam och lyftare, och klämma dit ett par dubbla su. Det kommer du en bit på. Jag vet inte hur många HK du får av det, men bilen blir helt klart roligare att åka med. Ska du ha den så åkbar som möjligt så är nog D eller K bra alternativ, eller så letar du lite här på forumet, för kammar diskuterades någonstans för någon månad sen. Du kan ju också börja med att bara byta kammen, en Stromberg hänger ju med en bit på vägen. Zenith vågar jag inte alls uttala mig om, har aldrig haft någon monterad i bilen. Extraktor är inte så viktigt på den här nivån, och lättat eller skelettsvänghjul har jag aldrig haft något så jag vågar inte uttala mig om det heller. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Trimning av B20

Post by Hasse63 »

Värt och värt... Som granfot skrev så... En annan kam än original behövs också.

Så Kam, förgasare och en fin topp i den prisklass du vill är en början :wink:

Skelettsvänghjul eller lättat svänghjul ger inga fler hk.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
whazzer
Posts: 13
Joined: Wed Aug 03, 2011 9:49 pm

Re: Trimning av B20

Post by whazzer »

En K-kam
Dubbla SU
Och en planad och portad topp.

Kostnad? Effekt?
Är det stor skillnad mellan dubbla SU och weber 36?
Är det stor prisskillnad?
Last edited by whazzer on Wed Aug 10, 2011 10:01 am, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Trimning av B20

Post by Hasse63 »

Effekt... Se mitt första svar på sid 1.

Kostnaden har vi väl också pratat om. :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
whazzer
Posts: 13
Joined: Wed Aug 03, 2011 9:49 pm

Re: Trimning av B20

Post by whazzer »

Det har vi! Nu när jag tittar tillbaka på forumet! Tack för all info!
whazzer
Posts: 13
Joined: Wed Aug 03, 2011 9:49 pm

Re: Trimning av B20

Post by whazzer »

Är det överliggande kam på B20? Eller ligger den i motorblocket? Är den "lätt" att byta?
User avatar
Hasse63
Posts: 6297
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Trimning av B20

Post by Hasse63 »

Tycker du ska söka och läsa lite på forumet. för dina frågor är ställda och besvarade om och om igen i denna tråd och i andras.

Går hur bra som helst att jämföra priser på internet nytt som begagnat.

EDIT: Titta gärna i länken nedan så ser du hur en volvomotor är uppbyggd
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply