Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Jo det som skiljer på USA kofångarhörnen är att dom har ett ovalt hål för monteringen av bågen.
Så visst kan man ju bara borra upp hål i ett standard hörn men eftersom man är nördig så vill man ju ha riktiga "US" hörn med fabrikshål.


Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by A-masen »

Kul bild med US-hörn och ett passande måttband i tum! :)
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Tyvärr har den ett fult rosthål i torpeden orsakat av installationen av motorvärmare.
Image

Så då blev det till att plocka fram lite ekonomiplåt till torpeden, tillbaks ner till den gamla 62:an som jag snabbskrotade nere i Småland.
Image
Det här borde väl räcka:
Image

Image

Kan även tipsa om motorn som sitter kvar i bilen, en 75:as B20 med 8 bultad vev och stora toppen
Tommy som har skroten i Hovmantorp kan plocka ur den om någon behöver..
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by A-masen »

Motorvärmare med kupéuttag är ju värdefullt och komfortabelt. Men det finns något otrevligt som heter krypströmmar. Dåligt isolerade delar kan vid olyckliga omständigheter komma ut i godset. Handlar det om en bil eller en båt av metall, så kan det fullständigt bryta ner metaller på stora ytor om det finns t.ex vatten med i sammanhanget. Det blir galvanisk jonvandring (tror jag det heter?) Det hjälper rosten att rosta ännu bättre. :shock:
Så om du skall behålla motorvärmaren med kupéuttaget, kolla igenom installationen mycket noggrant. Helst med en isolationsmätare. Installationselektriker har sådana.
Peter Widell
Posts: 209
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
Location: Upplands väsby

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Peter Widell »

Rasmuss wrote:Tyvärr har den ett fult rosthål i torpeden orsakat av installationen av motorvärmare.
Image

Så då blev det till att plocka fram lite ekonomiplåt till torpeden, tillbaks ner till den gamla 62:an som jag snabbskrotade nere i Småland.
Image
Det här borde väl räcka:
Image

Image

Kan även tipsa om motorn som sitter kvar i bilen, en 75:as B20 med 8 bultad vev och stora toppen
Tommy som har skroten i Hovmantorp kan plocka ur den om någon behöver..
Det var lite rost. Det du har kapat ur från den andra amazon räcker till
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Nu har den fått underredet och alla hjulhusen isblästrade.
Inte många dåliga svetsar på den här Amazonen, himla kul att kunna se all punktsvetsar och få fram den gamla färgen utan att behöva tillbringa veckor i garaget och skrapa..
Bilderna blev lite ljusa men det är faktiskt så att på underrredet är mycket av den svarta färgen kvar eftersom isblästringen inte tar bort någon färg utan bara underredsmassan och all skit. Så man får ett perfekt underlag för att fortsätta med bilen utan att behövt blästra med sand. Så även om den röda grundfärgen lyser igenom här och där och det finns ytor med ytrost så är jag helnöjd med resultatet. Jag skall såklart grundmåla och lacka dom ställen där det är/varit ytrost.



Image

Image

Image
Före
Image
Efter


Image
Och hur det ser ut när det är på gång

Mera bilder på resultatet
Image
Image

Image
Det är i alla fall rent nu för Peter att byta höger framskärmsinfästning :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Före

Image
Efter
Det blev lite skit på golvet!!
Image
Last edited by Rasmuss on Wed Oct 12, 2011 8:25 am, edited 1 time in total.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rolf »

Rasmuss wrote:eftersom man är nördig så vill man ju ha riktiga "US" hörn med fabrikshål
Ja, det var riktigt nördigt, men jag förstår :D

Blästringen blev ju kanon.

Press on...
Peter Widell
Posts: 209
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
Location: Upplands väsby

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Peter Widell »

Här har jag målat en upp sättning fälgar till Rasmuss amazon.

Image

Här ska jag börja att slipa fälgarna.

Image

Då var de slipade.

Image

Här har jag lackt på epoxy en rost grund.

Image

jag har lackt på ett lager grundfärg men jag glömde att ta kort på när grundfärg sen färg 19.

Image

Image

Här har jag lackt på klarlack

Här är de klara.

Image
Last edited by Peter Widell on Tue Oct 11, 2011 7:20 pm, edited 1 time in total.
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by gudu »

Isblästring ser ju fantastiskt ut. Tvätta och damma med stålborstar är ju inte direkt det roligaste. Var får man tag på en sådan? Är den dyr?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Tack Peter för bilderna och allt jobb med att få fälgarna så fina.
Skall beställa däcken nu i veckan och det blir likadana som vi monterade på dina blå fälgar dvs BFG Silverstone från Coker tires.

Ja isblästring eller torr-is blästring är en torr, skonsam och miljövänlig rengöring metod. Den yta som skall rengöras, blästras med små pellets av kolsyreis, som är koldioxid i fast form. När torr-isen slår mot ytan, blir det en termisk chock vilket gör att ”smutsen” bryts ner till partiklar som enkelt kan städas eller dammsugas upp.
Det krävs en rätt dyr utrustning för att torr-is blästra och trycket som krävs är högre än vanlig blästring.
Torris är producerat av koldioxid, denna koldioxid tas om hand av vid tex förbränning av avfall eller vid kemikalie tillverkning.
Detta gör att torr-is blästring ej tillför något mer koldioxid i naturen, utan den befintliga koldioxiden används till ytterligare en process. Koldioxiden frys till små cylindriska pellets med en diameter på ca 1-3 mm och en temperatur på -78, när torr-isen träffar en yta går de från pellets form till gas form på en bråkdel av en millisekund, utan att gå igenom vatten/ång fasen som vanlig is gör.
Vilket gör metoden är helt torr. Förenklat kan man väl säga att man ”blästrar” med en gas som ej ger restprodukter.
Men det är än så länge rätt så dyrt så man får räkna med mellan 5-9000 för att ta hela underredet inklusive alla hjulhusen.
Det som kostar är torr-isen.. men efteråt har man ett helt suveränt utgångsläge.
Det finns flera firmor runt om i Sverige som har utrustningen och som gör detta på bilar.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Nu är pallen på väg :)

Image
Amazingzon
Posts: 67
Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
Location: Borås

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Amazingzon »

Jösses vilket bra resultat det blir av isblästring :shock:
Har hört talats om det men aldrig sett ett resultat sådär... Nu har du verkligen ett bra utgångsläge att jobba på :D

Lycka till med projektet, det kommer bli fint detta!

// Fredrik (OD-spak) :wink:
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Ja det har inte hänt så mycket, jag har fått hem pallen med prylar från USA så nu har jag två original 62-64 frontar som behöver lite fix och en främre USA kofångare med alla dom svårhittade monteringsdetaljerna kvar.
Image
Image
Image

Bromsarna fram är nu bytta till skivor (62-64 typ) med ett nyrenoverat hjälpsservo och huvudbromscylinder.
Ser kanske lite tråkigt ut med ytrostiga bärarmar osv men jag skall nu i vinter bygga ihop en komplett framvagn som på min gråa.
Jag skall även byta bromsarna bak så dom lirar med skivorna fram och inte låser sig först.
Men det är lite knepigt med att få fram vad som krävs för detta skall lira på rätt sätt får i värsta fall sätta dit en bromsreducering.
Image
Image
Image

Rev även bort det gamla avgassystemet och ersatte med standardsystem eftersom allt fanns liggande utom sista slutböjen.
Blir väl rostfritt någon gång.
Image

Bytte grenrör/insuget då det gamla var riktigt dåligt.
Notera den tillfälliga bromsservo vakumanslutningen som får sitta där tills jag sätter i en renoverad B18B motor med dubbla SU.
Image
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Rasmuss »

Lite fix under helgerna har det blivit, framvagnen till 64:an börjar bli klar och jag har fått tillbaks ett par renoverade SU förgasare till nya motorn.
Ursäkta lite halvdåliga bilder.

Image
Image
Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a

Post by Blomquist »

Rasmuss wrote:
Bromsarna fram är nu bytta till skivor (62-64 typ) med ett nyrenoverat hjälpsservo och huvudbromscylinder.
Ser kanske lite tråkigt ut med ytrostiga bärarmar osv men jag skall nu i vinter bygga ihop en komplett framvagn som på min gråa.
Jag skall även byta bromsarna bak så dom lirar med skivorna fram och inte låser sig först.
Men det är lite knepigt med att få fram vad som krävs för detta skall lira på rätt sätt får i värsta fall sätta dit en bromsreducering.
Eftersom det är samma reservdelsnummer på hjulcylindrarna bak oavsett om vagnen är utrustad med skivor
fram eller ej, är det låsta bakbromsar vid panikbromsning som gäller om man vill vara orginal till sista skruv.
Har försökt här på forumet för att höra om det trots allt finns olika cylindrar med samma nummer,
men så verkar det inte vara.
Själv har jag tänkt montera reduceringsventil på min 65:a. Kan nog dröja ett tag dock, det dyker hela tiden
upp annat känns det som.

Grattis till isblästtringen förresten, ser ut att vara en befrielse.
210 -64, 223 -68
Post Reply