Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Kul bild med US-hörn och ett passande måttband i tum!
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Tyvärr har den ett fult rosthål i torpeden orsakat av installationen av motorvärmare.
Så då blev det till att plocka fram lite ekonomiplåt till torpeden, tillbaks ner till den gamla 62:an som jag snabbskrotade nere i Småland.
Det här borde väl räcka:
Kan även tipsa om motorn som sitter kvar i bilen, en 75:as B20 med 8 bultad vev och stora toppen
Tommy som har skroten i Hovmantorp kan plocka ur den om någon behöver..
Så då blev det till att plocka fram lite ekonomiplåt till torpeden, tillbaks ner till den gamla 62:an som jag snabbskrotade nere i Småland.
Det här borde väl räcka:
Kan även tipsa om motorn som sitter kvar i bilen, en 75:as B20 med 8 bultad vev och stora toppen
Tommy som har skroten i Hovmantorp kan plocka ur den om någon behöver..
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Motorvärmare med kupéuttag är ju värdefullt och komfortabelt. Men det finns något otrevligt som heter krypströmmar. Dåligt isolerade delar kan vid olyckliga omständigheter komma ut i godset. Handlar det om en bil eller en båt av metall, så kan det fullständigt bryta ner metaller på stora ytor om det finns t.ex vatten med i sammanhanget. Det blir galvanisk jonvandring (tror jag det heter?) Det hjälper rosten att rosta ännu bättre.
Så om du skall behålla motorvärmaren med kupéuttaget, kolla igenom installationen mycket noggrant. Helst med en isolationsmätare. Installationselektriker har sådana.
Så om du skall behålla motorvärmaren med kupéuttaget, kolla igenom installationen mycket noggrant. Helst med en isolationsmätare. Installationselektriker har sådana.
-
- Posts: 209
- Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
- Location: Upplands väsby
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Det var lite rost. Det du har kapat ur från den andra amazon räcker tillRasmuss wrote:Tyvärr har den ett fult rosthål i torpeden orsakat av installationen av motorvärmare.
Så då blev det till att plocka fram lite ekonomiplåt till torpeden, tillbaks ner till den gamla 62:an som jag snabbskrotade nere i Småland.
Det här borde väl räcka:
Kan även tipsa om motorn som sitter kvar i bilen, en 75:as B20 med 8 bultad vev och stora toppen
Tommy som har skroten i Hovmantorp kan plocka ur den om någon behöver..
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Nu har den fått underredet och alla hjulhusen isblästrade.
Inte många dåliga svetsar på den här Amazonen, himla kul att kunna se all punktsvetsar och få fram den gamla färgen utan att behöva tillbringa veckor i garaget och skrapa..
Bilderna blev lite ljusa men det är faktiskt så att på underrredet är mycket av den svarta färgen kvar eftersom isblästringen inte tar bort någon färg utan bara underredsmassan och all skit. Så man får ett perfekt underlag för att fortsätta med bilen utan att behövt blästra med sand. Så även om den röda grundfärgen lyser igenom här och där och det finns ytor med ytrost så är jag helnöjd med resultatet. Jag skall såklart grundmåla och lacka dom ställen där det är/varit ytrost.
Före
Efter
Och hur det ser ut när det är på gång
Mera bilder på resultatet
Det är i alla fall rent nu för Peter att byta höger framskärmsinfästning
Före
Efter
Det blev lite skit på golvet!!
Inte många dåliga svetsar på den här Amazonen, himla kul att kunna se all punktsvetsar och få fram den gamla färgen utan att behöva tillbringa veckor i garaget och skrapa..
Bilderna blev lite ljusa men det är faktiskt så att på underrredet är mycket av den svarta färgen kvar eftersom isblästringen inte tar bort någon färg utan bara underredsmassan och all skit. Så man får ett perfekt underlag för att fortsätta med bilen utan att behövt blästra med sand. Så även om den röda grundfärgen lyser igenom här och där och det finns ytor med ytrost så är jag helnöjd med resultatet. Jag skall såklart grundmåla och lacka dom ställen där det är/varit ytrost.
Före
Efter
Och hur det ser ut när det är på gång
Mera bilder på resultatet
Det är i alla fall rent nu för Peter att byta höger framskärmsinfästning
Före
Efter
Det blev lite skit på golvet!!
Last edited by Rasmuss on Wed Oct 12, 2011 8:25 am, edited 1 time in total.
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Ja, det var riktigt nördigt, men jag förstårRasmuss wrote:eftersom man är nördig så vill man ju ha riktiga "US" hörn med fabrikshål
Blästringen blev ju kanon.
Press on...
-
- Posts: 209
- Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
- Location: Upplands väsby
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Här har jag målat en upp sättning fälgar till Rasmuss amazon.
Här ska jag börja att slipa fälgarna.
Då var de slipade.
Här har jag lackt på epoxy en rost grund.
jag har lackt på ett lager grundfärg men jag glömde att ta kort på när grundfärg sen färg 19.
Här har jag lackt på klarlack
Här är de klara.
Här ska jag börja att slipa fälgarna.
Då var de slipade.
Här har jag lackt på epoxy en rost grund.
jag har lackt på ett lager grundfärg men jag glömde att ta kort på när grundfärg sen färg 19.
Här har jag lackt på klarlack
Här är de klara.
Last edited by Peter Widell on Tue Oct 11, 2011 7:20 pm, edited 1 time in total.
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Isblästring ser ju fantastiskt ut. Tvätta och damma med stålborstar är ju inte direkt det roligaste. Var får man tag på en sådan? Är den dyr?
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Tack Peter för bilderna och allt jobb med att få fälgarna så fina.
Skall beställa däcken nu i veckan och det blir likadana som vi monterade på dina blå fälgar dvs BFG Silverstone från Coker tires.
Ja isblästring eller torr-is blästring är en torr, skonsam och miljövänlig rengöring metod. Den yta som skall rengöras, blästras med små pellets av kolsyreis, som är koldioxid i fast form. När torr-isen slår mot ytan, blir det en termisk chock vilket gör att ”smutsen” bryts ner till partiklar som enkelt kan städas eller dammsugas upp.
Det krävs en rätt dyr utrustning för att torr-is blästra och trycket som krävs är högre än vanlig blästring.
Torris är producerat av koldioxid, denna koldioxid tas om hand av vid tex förbränning av avfall eller vid kemikalie tillverkning.
Detta gör att torr-is blästring ej tillför något mer koldioxid i naturen, utan den befintliga koldioxiden används till ytterligare en process. Koldioxiden frys till små cylindriska pellets med en diameter på ca 1-3 mm och en temperatur på -78, när torr-isen träffar en yta går de från pellets form till gas form på en bråkdel av en millisekund, utan att gå igenom vatten/ång fasen som vanlig is gör.
Vilket gör metoden är helt torr. Förenklat kan man väl säga att man ”blästrar” med en gas som ej ger restprodukter.
Men det är än så länge rätt så dyrt så man får räkna med mellan 5-9000 för att ta hela underredet inklusive alla hjulhusen.
Det som kostar är torr-isen.. men efteråt har man ett helt suveränt utgångsläge.
Det finns flera firmor runt om i Sverige som har utrustningen och som gör detta på bilar.
Skall beställa däcken nu i veckan och det blir likadana som vi monterade på dina blå fälgar dvs BFG Silverstone från Coker tires.
Ja isblästring eller torr-is blästring är en torr, skonsam och miljövänlig rengöring metod. Den yta som skall rengöras, blästras med små pellets av kolsyreis, som är koldioxid i fast form. När torr-isen slår mot ytan, blir det en termisk chock vilket gör att ”smutsen” bryts ner till partiklar som enkelt kan städas eller dammsugas upp.
Det krävs en rätt dyr utrustning för att torr-is blästra och trycket som krävs är högre än vanlig blästring.
Torris är producerat av koldioxid, denna koldioxid tas om hand av vid tex förbränning av avfall eller vid kemikalie tillverkning.
Detta gör att torr-is blästring ej tillför något mer koldioxid i naturen, utan den befintliga koldioxiden används till ytterligare en process. Koldioxiden frys till små cylindriska pellets med en diameter på ca 1-3 mm och en temperatur på -78, när torr-isen träffar en yta går de från pellets form till gas form på en bråkdel av en millisekund, utan att gå igenom vatten/ång fasen som vanlig is gör.
Vilket gör metoden är helt torr. Förenklat kan man väl säga att man ”blästrar” med en gas som ej ger restprodukter.
Men det är än så länge rätt så dyrt så man får räkna med mellan 5-9000 för att ta hela underredet inklusive alla hjulhusen.
Det som kostar är torr-isen.. men efteråt har man ett helt suveränt utgångsläge.
Det finns flera firmor runt om i Sverige som har utrustningen och som gör detta på bilar.
-
- Posts: 67
- Joined: Sun Aug 01, 2010 1:52 pm
- Location: Borås
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Jösses vilket bra resultat det blir av isblästring
Har hört talats om det men aldrig sett ett resultat sådär... Nu har du verkligen ett bra utgångsläge att jobba på
Lycka till med projektet, det kommer bli fint detta!
// Fredrik (OD-spak)
Har hört talats om det men aldrig sett ett resultat sådär... Nu har du verkligen ett bra utgångsläge att jobba på
Lycka till med projektet, det kommer bli fint detta!
// Fredrik (OD-spak)
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Ja det har inte hänt så mycket, jag har fått hem pallen med prylar från USA så nu har jag två original 62-64 frontar som behöver lite fix och en främre USA kofångare med alla dom svårhittade monteringsdetaljerna kvar.
Bromsarna fram är nu bytta till skivor (62-64 typ) med ett nyrenoverat hjälpsservo och huvudbromscylinder.
Ser kanske lite tråkigt ut med ytrostiga bärarmar osv men jag skall nu i vinter bygga ihop en komplett framvagn som på min gråa.
Jag skall även byta bromsarna bak så dom lirar med skivorna fram och inte låser sig först.
Men det är lite knepigt med att få fram vad som krävs för detta skall lira på rätt sätt får i värsta fall sätta dit en bromsreducering.
Rev även bort det gamla avgassystemet och ersatte med standardsystem eftersom allt fanns liggande utom sista slutböjen.
Blir väl rostfritt någon gång.
Bytte grenrör/insuget då det gamla var riktigt dåligt.
Notera den tillfälliga bromsservo vakumanslutningen som får sitta där tills jag sätter i en renoverad B18B motor med dubbla SU.
Bromsarna fram är nu bytta till skivor (62-64 typ) med ett nyrenoverat hjälpsservo och huvudbromscylinder.
Ser kanske lite tråkigt ut med ytrostiga bärarmar osv men jag skall nu i vinter bygga ihop en komplett framvagn som på min gråa.
Jag skall även byta bromsarna bak så dom lirar med skivorna fram och inte låser sig först.
Men det är lite knepigt med att få fram vad som krävs för detta skall lira på rätt sätt får i värsta fall sätta dit en bromsreducering.
Rev även bort det gamla avgassystemet och ersatte med standardsystem eftersom allt fanns liggande utom sista slutböjen.
Blir väl rostfritt någon gång.
Bytte grenrör/insuget då det gamla var riktigt dåligt.
Notera den tillfälliga bromsservo vakumanslutningen som får sitta där tills jag sätter i en renoverad B18B motor med dubbla SU.
Re: Nytt objekt, Svart Amazon 64:a
Eftersom det är samma reservdelsnummer på hjulcylindrarna bak oavsett om vagnen är utrustad med skivorRasmuss wrote:
Bromsarna fram är nu bytta till skivor (62-64 typ) med ett nyrenoverat hjälpsservo och huvudbromscylinder.
Ser kanske lite tråkigt ut med ytrostiga bärarmar osv men jag skall nu i vinter bygga ihop en komplett framvagn som på min gråa.
Jag skall även byta bromsarna bak så dom lirar med skivorna fram och inte låser sig först.
Men det är lite knepigt med att få fram vad som krävs för detta skall lira på rätt sätt får i värsta fall sätta dit en bromsreducering.
fram eller ej, är det låsta bakbromsar vid panikbromsning som gäller om man vill vara orginal till sista skruv.
Har försökt här på forumet för att höra om det trots allt finns olika cylindrar med samma nummer,
men så verkar det inte vara.
Själv har jag tänkt montera reduceringsventil på min 65:a. Kan nog dröja ett tag dock, det dyker hela tiden
upp annat känns det som.
Grattis till isblästtringen förresten, ser ut att vara en befrielse.
210 -64, 223 -68