Amazon -60 Sport

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
skrotnisse
Posts: 70
Joined: Sat Dec 03, 2011 7:50 pm
Location: Räfvåla

Re: Amazon -60 Sport

Post by skrotnisse »

var lika i min 59a fram mattan var det bara små bitar kvar av men bak mjuk så bara att plocka ur,
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej på er.
Glad och full med energi så började jag renskrapa hjulhuset. 2 lagningar i framkant var gjorda innan mig, plåten låg untanpå den gamla plåten och underredsmassan målad direkt på ren plåt. Detta skall göras om av mig när jag kommer dit.

Sedan upptäckte jag rost under underredsmassan i balken som går över bakaxeln, framför bakfjädern.

Image

Här är en bild inifrån. Ett till rostställe hittades i golvet, precis ovanför länkarmsinfästningen.

Image



Här har jag börjat att kapa.

Image


Och efter en bra stund blev slutresultatet såhär.

Image

Och golvet blev såhär.

Image

I morgon ska jag börja med tröskeln, då hittar man väl ännu mer lagningar av skiftande kvalitet.

Ha det!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Amazon -60 Sport

Post by Rasmuss »

Härligt Jörgen!
Kul att se att den så fin nu och jag är glad att jag kunde inspirera dig lite att färdigställa den
Här är två bilder från Gärdesloppet 2010, hoppas du kommer med i år!!

Image

Image
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej

Ja du Rasmus, det är en fin bil du har, och fina bilder. Jag tog också bilder på den när vi var på Gärdesloppet.

Men nu till dagens jobb. Jag tog bort den yttre tröskeln, och det var ju ingen skön syn där inunder.

Image

Bakre domkraftsfästet har blivit "lagat" någon gång tidigare.

Image

Ny plåt svetsades dit och även domkraftsfästet. Svetsen la jag inuti av tröskeln.

Image

Hela underredet är täckt med underredsmassa, så golvet är fint. Men den innersta biten av tröskeln, som ansluter till golvplåten, var full av hål. Det har väl legat vatten i tröskeln och rostat.

Image

Så här blev dagens jobb i alla fall.

Image
Image

Fortsättning följer. Blir till att handla mer plåt och diverse kapskivor.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej igen.

Nu är inre delen av tröskeln färdig, den mot golvet. Främre delen var i bättre skick än den bakre.

Resultatet av 2 dagars jobb.
Image

Har även kapat mellandelen av tröskeln och provmonterat den grovt.
Image

Bakre delen byter jag ända in till kupen för den var dålig under skärmkanten.
Image

Nu väntas det blästring av de inre bitarna på tröskeln och renkapning för svetsningen. Grundmålas skall det också göras innan svetsning.

Ha det bra därute!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Amazon -60 Sport

Post by Whitesand »

Vilken trevlig bil och vad fint du gör!

Grattis

MVH
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -60 Sport

Post by Blomquist »

Föredömligt utförande på plåtarbetet. Förvånad över hur stora rostskadorna visade sig vara.
Du nämner ingenting angående demonteringen, var det inte ett helvete att lossa bakdörrarna?
Var det bara att skruva loss med stor kryssmejsel?
210 -64, 223 -68
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej.

Tack för fin respons!

För att ta bort bakdörrarna behövdes det först att ta bort dörrstoppet, satt en skruv bakom en rund gummiplugg i b-stolpen. Sedan lossade jag bara stjärnskruvarna på dörrgångjärnen, dom satt inte alls hårt. Bara att kryssmejseln passar i spåren. Skönt att slippa att demontera dörrklädseln.

Efter höger sida så blir det att ge sig på vänstra sidan, den verkar se något bättre ut (hoppas jag...).

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon -60 Sport

Post by Blomquist »

Verkar som att det är väldigt olika med dessa skruvar.
Har själv haft otur, med följder i form av gasvärmning, förstörd lack och så vidare.
210 -64, 223 -68
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej igen.

Ett steg fram och två tillbaka...
Så känns det just nu.

Jag har precis inhandlat en bläster med inbyggd dammsugare som jag provade i morse.
Det gick jättebra, så jag blästrade underdelen som jag trodde var klar.

Image

MEN det var det inte, rosthål visade sig vid det främre domkraftsfästet.

Image

Lite skrapning av underredsmassa på udersidan vid golvplåten och främre tvärbalken visade på mer
rost.

Image

Främre tvärbalken hade också hål i sig, så det blir till att byta den också. Ny tvärbalk hade jag liggandes i garaget så den kommer väl till pass.

Image

Blev till att ta bort fragmenten av främre mattan och kontrollera hur golvet mår.

Image

Efter borttagning av asfaltsmattorna så blästrade jag golvet. Måste borra ur punkterna för främre tvärbalken. Annars ser golvet rätt bra ut, lite rost i främre hörnet, det skall jag byta ut.

Image

Återkommer med mer bilder så småningom.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon -60 Sport

Post by gudu »

Ibland känns "det man inte vet, lider man inte av" som kloka ord. Men det ser väldigt fint ut, det du lagat, håll fanan och svetsen högt!
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon -60 Sport

Post by volvo1968 »

Jättekul att se uppdateringar här, snyggt och välarbetat :)

Har också en bläster med dammsugare (Antar att du har samma, röd behållare på hjul med dammsugare i toppen, som drar ca 350L/minut?) men själv har man för klen kompressor, och elledningen till vårt garage klarar inte en över 4 hästar, dock funnit en som är precis rätt storlek, och bra pris, men då kommer detaljen att man ska bara få tummen ur och skicka efter den :)

Ser fram emot fler bilder framöver :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Hej på er.

Det är nog en likadan bläster som du har volvo1968, den finns hos flera verktygsfirmor.

Nu till dagens jobb. Tog bort den främre tvärbalken med borrning och vinkelslipen, och vad fanns därunder?

Image

Jo, ett rosthål i balken. Blev till att kapa ur och tillverka en ny plåtbit. Desto bättre behöver golvet inte lagas.

Image

Ett misstag gjorde jag dock. När jag hade ett fint inspektionshål i balken passade jag på att blåsa rent i den
och sprutade in tunnt rostskyddsmedel. Tanken var god, men det brann bra när jag svetsade! :lol:

Efter slipning och blästring blev detta resultatet.

Image

Provmontering av balken, passar rätt bra. Passade även på att borra ett hål i tvärbalken för rostskyddsmedel.

Image

Har penslat på rostskyddsfärg på golvet inuti balken som får torka under natten, så jag kan svetsa dit den i morgon.

Det var allt!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Amazon -60 Sport

Post by Jugge-1960 »

Dagens jobb blev att få dit den främre tvärbalken.

Image

Sen gjorde jag klart vid det främre domkraftsfästet också.

Image

Så nästa steg blir till att passa in den inre tröskeldelen och svetsa dit den.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon -60 Sport

Post by Amazon »

Angående tvärbalken med koppen på, är den verkligen original på en 60a? Jag har det på min 58a men den har den äldre typen av saxdomkraft med en kula, där sitter sådana koppar både fram och bak.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply