Page 2 of 3

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Tue Oct 25, 2011 3:44 pm
by Stoffe
Hej

Ett vanligt fel på vellemansatsen är isolatorn mellan effekttransistor och kylfläns. Om den går sönder pga av vibrationer eller något annat, jag vet faktiskt varför den pajjade för mig då jag hade detta tändsystem i min Amazon i 6-7 år innan jag uppgraderade till fördelarlöst tändsystem. Nu sitter min velleman byggsats i en lotus europa och fungerar än i dag. Så börja med att kontrollera om isolatorn har ett veck, är trasig på något sätt eller om plasthylsan är sprucken. Om jag inte minns helt fel så blir kylflänsen +12 och om den kommer åt jord så mår inte transistorn speciellt bra och div andra komponenter kan ju faktiskt oxå pajja.

Korrosion på kopparbanorna på kretskortet efter väta, fukt och lång tids användning kan även vara problem, det motverkas enklast med att tvätta rent efter flussmedlet som finns i lödtennet när man lött på kretskortet. Då samlas flussmedlet som ett skikt ovan på kretkortet lacka med klarlack efteråt så blir det ett skyddande lackskikt.

Brytarna håller dessutom längre med transistortändning just pga av den betydligt längre strömmen över brytarspetsarna.

Som kth544 även påstod, boxen måste sitta så att luften lätt kan passera och kyla flänsen. En gång såg jag en variant där boxen var monterad med buntband runt rattstången under instrumentpanelen. Luftigt och bra, lätt att återställa till orginal.

olman, använde du tändmodul från SAAB, VW, Volvo (BOSCH nr 0 227 100 124 eller liknande) för din hallgivartändning eller fick du med en tändmodul när du köpte kitet?

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Tue Oct 25, 2011 10:20 pm
by Lemmy 121
Verkar som du har rätt enligt diagrammet att det blir 12V+ på kylflänsen om isoleringen är dålig. Gissar att transistorn klarar sig rätt bra mot kortslutning, men motstånd, zenerdioder och dioder mår desto sämre.
Förstår inte en grej, jag trodde att "kylplattan" på transistorn alltid var i kontakt med emittern? Men tydligen är det collektorn som är i kontakt. Varför gör inte transistortillverkarna tvärtom?! Måste väl finnas en smart anledning till det.

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Sun Oct 30, 2011 2:47 pm
by Torbo
Han her selger Welmann-tenning ferdig bygd for ca. 1000 kr.

holgbre@live.no

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Sun Oct 30, 2011 4:41 pm
by J.Lundin_
Personligen fattar jag inte varför ni inte plockar över moderna bitar från de fördelare som satt på B23 och modifierar så att dom fungerar i en B20 fördelare samt använder den tändmodul som Volvo använder. Det kan omöjligt vara så svårt att göra. Dessa tändmoduler finns dessutom att köpa för en billig peng på Biltema.

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Sun Oct 30, 2011 6:40 pm
by Weber_b20
Jo det är det faktiskt :wink:
Jag har faktiskt försökt mig på detta, men gav upp och köpte ett ignitor istället....

Jag har även i en omgång försökt mig på att få ihop det med s--b fördelare, nedsvarvad till rätt dimension då förstås! Men jag kommer inte ihåg hur det blev.... (troligen bättre, för jag minns att jag åtminstånde fick gnista på detta sättet) s--ben använder förövrigt samma 137 modul som volvo 240/740

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Sun Oct 30, 2011 9:12 pm
by J.Lundin_
Okej, vad är det som är problemet med att flytta över bitar från en B23 fördelare?

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Sun Oct 30, 2011 11:04 pm
by Weber_b20
Jag ska ta och kolla igenom prylarna litegranna imon, så kan jag ge ett utförligare svar!
Det är säkert 1år sen jag försökte pussla ihop grejerna.

Det enkla valet faller ändå på saab fördelare... Svarva ner foten så den passar i hållaren på b18/b20 och sen är det klart :D

Angående tändmodulen. Kan det korrekta numret vara 0 280 100 137 ? (Taget direkt ur minnet)

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Mon Oct 31, 2011 7:35 am
by Hasse63
Har du gjort det Lundin?

För några år sen så plockade jag ner en av varje med axeln i B20 fördelaren var inte lik B23ans så halgivaren passade inte utan meck... Hur stor skilnaden var minns jag inte.
Att ta fördelaren från saab ärtbeprövat och de har vad jag minns samma tändmodul... !37 slutade då den på. Kan kolla då jag kommer "hem"om några timmar.

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Mon Oct 31, 2011 9:32 am
by J.Lundin_
Nej, jag har inte byggt om någon B20 fördelare på detta vis, det är därför jag vill ha info om vad det är som hindrar ett byte rakt över. jag har ju möjligheten att bearbeta och bygga saker från grunden, så oavsett orsak så kan jag nog fixa detta ganska enkelt.... :D

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Mon Oct 31, 2011 11:33 am
by Weber_b20
Tog nån bild för att fräscha upp minnet lite!
B23 till vänster b18/b20 till höger (Båda bilderna)

Axel diametern stämmer mellan fördelarna, men där slutar likheterna!
Som man kan se på bilderna är det olika höjdmått på dom olika detaljerna, vilket gör att man inte kan flytta övre axeln till b20 fördelarn utan modifikation..... Och lyckas man flytta den så måste man ändå kapa av den litegrann, annars tar rotorn i locket...

Image Image

Det är inget omöjligt projekt. Men det lönar sig knappast tidsmässigt med tanke på hur "lätt" det är att flytta över en saab fördelare :D (Eller ett ignitor som passar bolt-on i orginalfördelarn om man är "orginal nörd" )

Någon som är bättre än mig på att utrycka sig i ord, får gärna komplettera med info!

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Mon Oct 31, 2011 11:36 am
by Hasse63
Har han lite verktyg/maskiner så fixar man det mesta. :D

Som jag skrev ovan. Saab 900 85 och 240 runt samma årsmodel har samma nummer på lilla tändmodulen. 0 227 100 139 och inget annat. Nyare slutar på 124

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Mon Oct 31, 2011 11:41 am
by J.Lundin_
Varför ska man flytta över axeln från B23 fördelaren, den är väl rätt ointressant att ha, det är modifiering av de övriga bitarna som man bör inrikta sig på, dom bitar som triggar gnistan, inget annat.... :D Hur ser dom ut, har du något foto på dessa bitar?

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Mon Oct 31, 2011 12:47 pm
by Weber_b20
Hur ska man fästa "koppen" då? Som du ser på bilden är det ett oringspår för att fästa koppen (den med 4 gluggar i som triggar hallgivarn)
Det man får göra är att svarva om b20 fördelarn så den ser ut som b23ans övre axel (men eftersom dom flesta av oss hemmapulare saknar tillgång till svarv är inte det ett alternativ)

Själva hallgivarn är inga bekymmer, eftersom den skruvas fast i huset.... Men utan tillgång till svarv blir det svårt att få fast resten!
Vill du ha fler (kassa) bilder ska jag väl kunna ordna fram det.


Hasse63: vid sökning på meca så finns inte 139 modulen... Däremot 0 227 100 137 som enligt dom används både på volvo, saab, audi och volkswagen :D
Jag är inte bekant med 139 modulen, däremot vet ag att den 137 modulen jag själv använder till ett hallgivarsystem kommer från en 240

Det finns ju en möjlighet att 139 modulen har blivit ersatt av 137 vid nåt tillfälle? (Jag ska ta och kolla upp det lite nogrannare ändå, återkommer i den saken) 124 brukar man hitta på volvo 940 med LH2.4 och är inte gångbar i dessa "standalone" tändsystem vi här är intresserade av, då dom kräver en databox för att fungera!!!!!

Boschnumret jag gav innan var fel iallafall... Ignorera det är ni snälla. 0 280 100 137 är natuligtvis inte det korrekta Boschnumret för en tändmodul.. Det är spridare som börjar på 0 280 :lol:

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Mon Oct 31, 2011 2:01 pm
by J.Lundin_
Det är infästningen av koppen och koppens utseende som är intressant. En passande tändmodul hittar man på Biltema för det fascila priset av 199Kr, original tändmodul går ju inte att köpa, det är alldeles för dyrt, Bilia och Mekonomen skär ju guld med täljkniv, dom bör man ju så långt det går undvika att handla hos om det finns alternativ.
Några bilder på koppen och givaren skulle vara bra att få se :)

Re: Velleman byggsats tändning

Posted: Mon Oct 31, 2011 2:05 pm
by Hasse63