Page 2 of 17

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Sat Aug 10, 2013 7:56 am
by peoa
Nu har jag påbörjat projektet. Motorn på väg ur för en ordentlig genomgång. Först tänkte jag ta bort front och skärmar men upptäckte att dom är lackade på plats så därför hoppade jag över det. Det var på millimetern att motorn slank över fronten.

Image

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Sat Aug 10, 2013 7:59 am
by peoa
Motorn i stativ.

Image

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Sat Aug 10, 2013 8:19 am
by peoa
Jag har plockat bort det mesta runt motorn och det är tydligt att det är längesedan någon gjorde något ingrepp. Packningarna är endera fastbrända eller upplösta eller båda delarna.
När jag fick av topplocket så var det ordentligt sotigt och det behöver en uppfräschning. Nu är frågan om det räcker med tvätt och slipa av kolrester? När jag körde motorn så startade den direkt och lät fint i mina öron. Jag är inte jättesugen på att byta ut vev/ramlager hona cylindrar m.m. Vad tycker ni att jag ska göra?
När jag tog av tråget så kände jag ingen lukt av bränd olja eller något annat oroväckande.
Min tanke nu är att låta blocket vara (förutom en ordentlig tvätt).

Detta vet jag ska bytas:
*Vevaxeltätningar (till packbox), oljepump (den ser i och för sig fin ut med lite glapp mellan kuggarna men det gissar jag att det ska vara (tar det säkra och byter den ändå), alla motorpackningar, topplocksbult (några fick agera fästen till motorstativet), tryckplatta och lamell, bensinpump, vattenpump, alla tänddelar m.m.

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Sat Aug 10, 2013 8:21 am
by peoa
Image

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Sat Aug 10, 2013 11:11 am
by A-masen
Ett okvalificerat tips, men ur teoretiska tankegångar: Byt även lager och ringar etc. etc. nu, så vet du att motorn lever i ~ 20 år till.

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Sat Aug 10, 2013 12:21 pm
by rolwig
Jag håller med A-masen men byt även lagren till kammen. Har varit ute för att oljetrycket påverkas mycket om dessa lager är lite slitna.
Dessa lager påverkar även så att oljudet från ventilerna blir mindre.
/Roland/

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Sat Aug 10, 2013 6:28 pm
by Torbo
Lagre til kammen er vel litt i overkant, men det man bør gjøre er å måle ut alt og se om målene er innenfor toleransene etter manualen.
Jeg har aldri funnet det nødvendig å bytte kamlagre på Volvo B18/20, men har ikke hatt oppe mer enn noen få stykk.

Det kan vel heller være spennende å høre hvor mye kamaxlingen er slitt?

Ventildeflektorer og stempelfjærer kan være viktige detaljer. Mangler ventildeflektorer, kan dette monteres med stor fordel.

Kløtsjplate

Bytte packboks mot svinghjul til en med simmering kan være smart. Den framre fiberringen kan gå om den er ny.
Alle pakningen må selvfølgelig byttes.
Slipe ventiler er et must

Litt tynnere toppakning kan være bra. Sjekk med Folkeraceshop, de har billige og bra...

Ening med e over at ramme og veivlagre bør byttes. De er ikke dyre eller...

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Sun Aug 11, 2013 5:23 pm
by peoa
Tack för alla tips!

Nu har jag blivit övertygad och motorn kommer få sig en ordentlig genomgång.
Jag kommer lämna topplocket till en kille som renoverar det och gör så att man kan köra den på blyfritt.
Han ska också få gå igenom blocket inkl kam och byta kamaxellagret.
När jag plockade bort kolvarna så visade det sig att en kolvring var av. Så nu blir det nya kolvringar och lager samt hona cylindrarna.

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Wed Aug 14, 2013 8:41 am
by peoa
Nu blev det lite värre. Det visade sig att kolvringen skadat loppet och gjort en lång djup repa.
Så nu blir det att hitta en ny motor. Såg att en kille säljer en brandspruta på blocket med en B18 som inte varit startad på ca 15 år.
Vad tror ni?

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Wed Aug 14, 2013 10:32 am
by Hasse63
Har själv en B20 som var tänkt att sitta i en brandspruta men kom aldrig dit :P

Innan jag visste det så kollade jag upp den lite och A-kam hade den så... Var bestyckad som en bilmotor.
Den du sett bör vara bra skick, köp den och byt motor med din och du har en bil som går finnt och efter drar du en fungerande brandspruta :wink:

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Thu Aug 15, 2013 8:54 am
by peoa
Tack för responsen Hasse!

Det negativa är att jag vill inte ha brandsprutan (tydligen inte någon vanlig släpvagnskoppling) + att den finns ca 35 mil i från mig.
Nu har jag möjligen en motor på gång så det löser sig alltid.

I väntan på motor får det bli att pyssla med annat. Tvättade växellådan som hade ca 5 mm tjock oljekladd runt sig. Det tog nästan 3 timmar att få bort skiten. Vet någon vart man får tag i färg till lådan?

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Thu Aug 15, 2013 1:47 pm
by A-masen
I och för sig, brandsprutan har också ett värde för t.ex en lantbrukare som vill konstbevattna sina potatisåkrar m.m m.m. Så den har du nog möjlighet att bli av med senare. En adapter med kulhandske fixar en "bysmed" åt dig. En bit ner i tråden: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=16886" onclick="window.open(this.href);return false;
Brandsprutan är väl obromsad så du får ändå inte köra för fort med den.

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Thu Aug 15, 2013 10:32 pm
by A-masen
Tag det här inlägget med en liten glimt i ögat, du väljer naturligtvis själv vilken motor du skall köpa. Men när jag såg den här rubriken på samma dag som jag skrev att en brandspruta har sitt värde som konstbevattning, kunde jag inte låta bli:
http://www.dn.se/ekonomi/torka-slar-hart-mot-potatisen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Antag att du nu redan hade köpt brandsprutan och lyft av motorn för eget bruk. Du skulle kunna hålla en spännande auktion på Tradera med din brandspruta. :wink: :roll: :-)

Vad skall man med en brandspruta utan motor till?
Dom flesta bönder har traktorer. Alla traktorer har ett kraftuttag där man med ett par enkla handgrepp kan driva en valfri "maskin". Så även brandsprutor. 8)

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Mon Aug 19, 2013 10:39 pm
by peoa
Det blir ingen brandspruta, fast du kommer med en bra idé där A-masen!
Köpte en motor av en kille som har två otroliga amazoner (finns här på forumet). Så jag fick förutom motorn en rundtur i garaget och jag har nog aldrig sett så mycket delar, jag skulle kunna gå runt där i all evighet. Tack för motorköpet Jonas och hjälpen med att få upp motorn på släpet!

Nu verkar den här motorn frisk så det blir inte alls samma ingrepp som det var tänkt med den gamla. Nya packningar, oljepump m.m. men jag rör inga lager eller toppen. Jonas hade kört med motorn och den hade gått kanonfint, en service var redan gjord så när jag öppnade motorn så var oljan fin och det satt även lite nya tänddelar. Nu är motorn grovtvättad och placerad i stativet.
Jag gick igenom motorn så gått jag kunde så efter det la jag en beställning på delar. Blev en ganska lång lista innan jag var klar. Men det blir i alla fall billigare än vad det hade blivit med den gamla motorn.

"Nya" motorn i stativet
Image

Re: Nybliven amazonägare 66a

Posted: Tue Aug 20, 2013 5:09 pm
by peoa
Jag har ägnat en stor del av dagen till att göra ren motorn och slipa bort all ytrost och gammal färg. Avtvättad med t-röd så nästa steg blir att måla den.