Återstartad renovering av min 59a
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Tack för tipset Dieseltrollet. Det är samma lösning som jag funderat på att använda. Lite mer jobb men jag tror det blir bäst så.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Golvet är nu klart!
Det känns djäkligt bra, helt klart värt att fira med en whiskey, synd bara att jag har slut på wirre...
Det var dagens första etapp, dags för nästa, bottensvällaren.
I bakänden var det lite väl luftig plåt samt en gammal plåt fastsvetsad som en "fullagning" på baksidan.
Fullagningen blottad:
Ok bort med det bara....
Fram kommer då nästa lager med rost, den bakre biten mot hjulhuset är rutten, så det var bara att bita ihop och laga
Nästa steg bottensvällaren;
Sista biten för idag, målning med CRC Zinkprimer samt volvos svetsprimer
Helt klart nöjd med dagens jobb, allt planerat jobb blev klart!
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Det känns djäkligt bra, helt klart värt att fira med en whiskey, synd bara att jag har slut på wirre...
Det var dagens första etapp, dags för nästa, bottensvällaren.
I bakänden var det lite väl luftig plåt samt en gammal plåt fastsvetsad som en "fullagning" på baksidan.
Fullagningen blottad:
Ok bort med det bara....
Fram kommer då nästa lager med rost, den bakre biten mot hjulhuset är rutten, så det var bara att bita ihop och laga
Nästa steg bottensvällaren;
Sista biten för idag, målning med CRC Zinkprimer samt volvos svetsprimer
Helt klart nöjd med dagens jobb, allt planerat jobb blev klart!
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Hm...jag ser nu att jag missat domkraftsfästet.... Men det får jag fixa imorgon.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Här skulla domkraftsfästet ha setat...
Golv från undersidan, svetsarna ser ut att ha brännt igenom fint.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Golv från undersidan, svetsarna ser ut att ha brännt igenom fint.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Återstartad renovering av min 59a
Tummen upp härifrån också, mycket fint plåtarbete! Epoxyprimer inne i balkarna är ju annars
att rekommendera (ja överallt faktiskt), ger en sluten yta som inte släpper igenom fukt. Men dyrt är det, och luktar.
att rekommendera (ja överallt faktiskt), ger en sluten yta som inte släpper igenom fukt. Men dyrt är det, och luktar.
210 -64, 223 -68
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Tackar! Epoxy blir det invändigt i bilen när all rost är lagad, (utvändigt med), garaget ligger dock under huset så sambon blir nog inte glad om jag småskvätter med epoxy flera gånger i veckan...
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Återstartad renovering av min 59a
Min lösning för området nedanför reflexen var att svetsa igen, lägga på tennspackel och sedan, dit har jag inte kommit än, tänkte jag skära upp ett spår med vinkelslip i tennet. Säkert inte så man skall göra det men jag tror det kommer fungera.
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Idag är det dags för montage av ett Tradera fynd; en volvo orginal tröskellåda, både inre och yttre ihoppunktade från start!
Denna besparar mej mycket tid, dessutom så kommer den att fungera som referens till andra sidan , vilket behövs eftersom det mesta är bortrostat.
Här är den förberedd och klar för montage
Monterad med montageskruv
Med tröskeln på plats kunde jag ta tag i hörnet mot hjulhuset som det inte var mycket kvar av
Nya delar ihopbockade
Jag kom även ihåg lyftpunkten bak...
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Denna besparar mej mycket tid, dessutom så kommer den att fungera som referens till andra sidan , vilket behövs eftersom det mesta är bortrostat.
Här är den förberedd och klar för montage
Monterad med montageskruv
Med tröskeln på plats kunde jag ta tag i hörnet mot hjulhuset som det inte var mycket kvar av
Nya delar ihopbockade
Jag kom även ihåg lyftpunkten bak...
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Jag tänkte använda höger bakre hörn som referens, det såg ut så här med en popnitad lagning
Plockade bort lagningwn och hittade ett hål, dessutom fullt med sand och elände...
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Plockade bort lagningwn och hittade ett hål, dessutom fullt med sand och elände...
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Allt hänger ihop.....Skärmkanten bak måste anpassas i läge mot den yttre tröskelplåten, i mitt fall både yttre och innre. Jag har flyttat bak allt en aning för att få till rätt glipa mellan dörr och skärmkanten. Det var praktiskt att ha tröskeln monterad med montageskruv, det var ju bara att lössa skruvarna och justera läget.
Skärmkanten måste ju även passa mot resterande julhusbitar, Dessa var dock brutalt inknackade efter tidigare lagning där man satt nya skärmkanter utanpå de gammla. Efter en del brytande och lirkande med kofot börjar det nu se bra ut
Jag kommer tyvärr inte vidare och kan svetsa fast skärmkanten nu eftersom jag upptäckte att dörren nog inte är riktigt som den ska, kanten mot hjulhuset verkar knäckt
En närmare undersökning visar att det är en hel del rost inne i dörren, rosten har antagligen "svällt" vid partier med dubbelplåt och därmed tryckt dörrbladet utåt. Jag måste därför åtgärda dörren innan jag kan rikta in skärmkanten. Som sagt var..allt hänger ihop.
Den skarpsynte ser kanske att jag har laggt lite tid på att modifiera skärmkanten för att få till en synlig skarv mellan främmre och bakre halva, (kom nu inte och säg att det ska vara spacklad ej synlig skarv på 59 orna....)
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skärmkanten måste ju även passa mot resterande julhusbitar, Dessa var dock brutalt inknackade efter tidigare lagning där man satt nya skärmkanter utanpå de gammla. Efter en del brytande och lirkande med kofot börjar det nu se bra ut
Jag kommer tyvärr inte vidare och kan svetsa fast skärmkanten nu eftersom jag upptäckte att dörren nog inte är riktigt som den ska, kanten mot hjulhuset verkar knäckt
En närmare undersökning visar att det är en hel del rost inne i dörren, rosten har antagligen "svällt" vid partier med dubbelplåt och därmed tryckt dörrbladet utåt. Jag måste därför åtgärda dörren innan jag kan rikta in skärmkanten. Som sagt var..allt hänger ihop.
Den skarpsynte ser kanske att jag har laggt lite tid på att modifiera skärmkanten för att få till en synlig skarv mellan främmre och bakre halva, (kom nu inte och säg att det ska vara spacklad ej synlig skarv på 59 orna....)
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Är riktigt nöjd med kvällens plåtskulptur. Det känns riktigt skönt att det finns lite färdiga hörn här och var på bilen nu, jag närmar mej bakänden, sedan blir det högersidans tur :
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Återstartad renovering av min 59a
Mycket imponerande!
En fråga när man ser dom här svetshålen du har borrat: Finns det några regler på att "en längd av XXX mm skall det vara YY svetspunkter".
Man kan ju annars tänka sig att eftersom många sådana här plåtbitar kommer att sitta dolda kommer ingen att kunna kontrollera reparationen. Någon kan av "lättja" fästa med två svetspunkter där det kanske skulle krävas tio!
En fråga när man ser dom här svetshålen du har borrat: Finns det några regler på att "en längd av XXX mm skall det vara YY svetspunkter".
Man kan ju annars tänka sig att eftersom många sådana här plåtbitar kommer att sitta dolda kommer ingen att kunna kontrollera reparationen. Någon kan av "lättja" fästa med två svetspunkter där det kanske skulle krävas tio!
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Vet ej om det finns regler för det, jag har satt mina hål på ungefär samma avstånd som delarna som satt där orginal hade. På infästningen för tröskellådan blev det tex 40 mm.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Återstartad renovering av min 59a
Skarven mellan hundbenet och bakskärmen skall vara tennad på en B16 Amazon. DU gör givetvis som du vill men det är aldrig fel att veta om hur det var från fabrik. Volvo slutade tenna dessa skarvar när B18 motorn kom, alltså på årsmodell 1962.
Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a
Ok. Lite jobb i onödan då, men då vet jag ju att plåtjobbet ser ut som det borde gjort från fabrik under tennet .
Såg dock på ett annat forum att någon bestämmt hävdade att det skulle vara synlig skarv.
Vad är rätt? Är det någon som kan lägga in bild på skarven från en orörd, dvs orginal b16 skärm?
Att skarven är tennad vet jag, men den kan ju vara synlig ändå? Så var det på min bil under reflexen på bakskärmen, man hadde där justerat med tenn så att formerna på skärm samt bakstycke motsvarade varandra men ändå lämnat en synlig skarv.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Såg dock på ett annat forum att någon bestämmt hävdade att det skulle vara synlig skarv.
Vad är rätt? Är det någon som kan lägga in bild på skarven från en orörd, dvs orginal b16 skärm?
Att skarven är tennad vet jag, men den kan ju vara synlig ändå? Så var det på min bil under reflexen på bakskärmen, man hadde där justerat med tenn så att formerna på skärm samt bakstycke motsvarade varandra men ändå lämnat en synlig skarv.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk