Projekt: B20 turbo

Moderatorer
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Lången wrote: Hur visste du att det var en Rajay
Att du hade köpt en sådan skrev du... att Janne hade en sådan tror jag att jag läste i något gammalt bilsportreportage...
Amazon_V8 wrote: Själva bilen finns iallafall inte kvar i landet men sparade inte Lundin motorn i garaget??
Bilen finns kvar i sverige, den sista ägaren i bilregistret bor i Uppsala, (2,5 mil härifrån) och det stog senast jag kollade att den är avregistrerad.
Bilen såldes utan motor på 80-talet, och motorn står i herr Lundins garage... sök lite på forumet så står det där...
Lången wrote:Jo jag har hört nått sånt jag med...tvivlar på att det är det agget jag har.
Det är väll inte så sannolikt nej, men det slog mig bara att det stämmde rätt så bra på Blowern... Det kan ju ha bytts ett och annat turboaggregat under tiden också... så man vet ju inte... enklast vore nog om Lundin själv tittade förbi här... han vet ju trots allt bäst.
Axel Wall
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Nädu Axel bilen finns inte kvar i landet,jag har personligen kollat upp detta.Jag var i kontakt med den siste ägaren för ett par år sen,kan det vart 3 år sen kanske.Han sa att den är såld utomlands men att han inte har avregistrerat den ännu,han sa att han skulle göra det nu när jag hade påmint honom men han fick väll aldrig tummen ur ; D

MVH Micke
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

HUr många hk får man ha i en volvo 140 -70 utan att behöva göra en regbes?? Kan man besikta med turbo och en weber 45? Dubbla weber vet jag att man inte få ha....Nån som har koll?
Motorer utan turbo suger
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Den här toppen vill jag ha...tydligen nån från det här forumet som är boven bakom den :D

http://web.telia.com/~u24013086/toppar/topp.html
Motorer utan turbo suger
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by C Upp »

Lången wrote:HUr många hk får man ha i en volvo 140 -70 utan att behöva göra en regbes?? Kan man besikta med turbo och en weber 45? Dubbla weber vet jag att man inte få ha....Nån som har koll?
140 hk och några newtonmeter som jag inte har koll på i huvet får du ha utan att de ska klaga för mkt. Men kommer du med turbo under huven bör du väl va beredd på att visa bromsningspapper.
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re:

Post by Lången »

C Upp wrote:
Lången wrote:HUr många hk får man ha i en volvo 140 -70 utan att behöva göra en regbes?? Kan man besikta med turbo och en weber 45? Dubbla weber vet jag att man inte få ha....Nån som har koll?
140 hk och några newtonmeter som jag inte har koll på i huvet får du ha utan att de ska klaga för mkt. Men kommer du med turbo under huven bör du väl va beredd på att visa bromsningspapper.
Okej...då måste bilen alltså bromsas innan bes...jobbigt :( Och då kommer dom säkert klaga på bromsarna...att dom inte räcker till. Kan ju iofs bes utan turbo men...käns inte så kul..vill ha den godkännd med turbo.
Motorer utan turbo suger
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Lången skrev:
HUr många hk får man ha i en volvo 140 -70 utan att behöva göra en regbes?? Kan man besikta med turbo och en weber 45? Dubbla weber vet jag att man inte få ha....Nån som har koll?

En gammal Volvo info.

Image
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Måste man byta fjädrar och stötdämpare oxå :shock: d hjade jag ingen aning om...iofs så ska ju d ändå bytas ut men...Bussningar ska oxå bytas så d är ju inga problem....men vad ska man ha för bromsar??
Motorer utan turbo suger
P Pålsson
Posts: 80
Joined: Sun Feb 01, 2004 9:00 pm
Location: Ludvika

Post by P Pålsson »

Om man kan besikta med dubbla DCOE/DHLA eller inte beror nog på var man åker. En kompis besiktade sin 144 i borlänge med 2,1l B20, portad topp, annan kam, Dubbla 45DCOE osv. Den gick rakt igenom utan att de påpekade nånting om motorn. Uppskattad effekt nånstans kring 170hk.
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re:

Post by Lången »

P Pålsson wrote:Om man kan besikta med dubbla DCOE/DHLA eller inte beror nog på var man åker. En kompis besiktade sin 144 i borlänge med 2,1l B20, portad topp, annan kam, Dubbla 45DCOE osv. Den gick rakt igenom utan att de påpekade nånting om motorn. Uppskattad effekt nånstans kring 170hk.
Men han hade inte turbo vad jag förstått?! Jag ska ju suga genom en weber 45 och den besiktningsman som kommer missa det han bör byta jobb. För det sitter ju ganska synlig....
Motorer utan turbo suger
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Precis. Förgasartrimning är nog mkt enklare att komma igenom med då det har gjorts i urminnes tider. Turbo är lite mer effektökande (speciellt tillsammans med rätt förgasare el insprut). Förgasare kan också vara svårt för besiktningsmännen att veta vad som var orginal, medan en turbo vet dom att det inte fanns...
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re:

Post by Lången »

C Upp wrote:Precis. Förgasartrimning är nog mkt enklare att komma igenom med då det har gjorts i urminnes tider. Turbo är lite mer effektökande (speciellt tillsammans med rätt förgasare el insprut). Förgasare kan också vara svårt för besiktningsmännen att veta vad som var orginal, medan en turbo vet dom att det inte fanns...
Precis...d går ju att besikta med vanlig motor och sen slänga i turbospisen...men d känns trist och inte så bra om det skulle hända nått...typ köra på nån eller nått..vilket jag hopas att jag slipper uppleva. Näee...ska nog föröska få igenom sport volvon med turbo spisen.
Motorer utan turbo suger
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Historiska ting

Post by J.LUNDIN »

Den Rajay turbo som först satt i den \"Ollonblå\" var ett F375-aggregat med A/R 0.9 på turbinsidan. Detta aggregat havererade dock då det försökte svälja delar av en ventilstyrning på avgassidan. En ny turbinaxel införskaffades och kompressordelen byttes till E-modell, därefter såldes det till en gammal polare (Gunnar Lundstedt i Umeå).

Trattar till förgasare i samband med sugturbo: Dom skall vara så korta det överhuvud taget går, det gäller nämnligen att hålla ner längder och volym i ett sugsystem om man skall få tillräckligt bra trottelrespons. Trattarna har här endast funktion för att förbättra flödet in i förgasaren dvs. dom har ingen avstämmande effekt. Detta vill man till varje pris undvika eftersom man annars kan få ett instabilt flöde genom kompressorn om luften tillåts pulsera, det är illa nog med dom pulser som kommer ifrån ventilerna och som går bakåt och träffar kompressorn.

Insuget mellan kompressor och förgasare skall hållas ner både vad gäller längd och inre volym, röret måste också förses med förvärmning, lämpligtvis via vattensystemet. Detta kan synas vara en paradox, men utan förvärmning så får man inte en i alla lägen körbar motor, speciellt då det är kallt och fuktigt ute.

När det gäller Webrar så är min erfarenhet att DCOE 40 var en väldigt bra och lätt inställbar förgasare, det var mycket svårare att få till en 45á. Så är man inte ute efter massor med effekt så prova gärna med en 40á istället. :wink:
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Den turbon jag har nu är en Rajay..vet dock inte beteckningen på den...men det är en äldre modell som är avsedd att suga igenom...fick även med ett annat kompressor hus som är gjort för ett trycksystem...

Okej... om jag t ex andvänder mig av ett insug till en weber 36/36 och sätter turbon så nära jag kan och bara gör ett rör med en böj ner till insuget så blir ju det systemet väldigt kompakt och d blir lite volym..men då får jag ju inte plats med nån förvärmning.....fast d beror ju på hur pass mkt förvärmning som behövs??

Vad det gäller förgasare så vet jag inte riktigt vad jag ska köra med än...men d lutar åt en weber 45.

Delar som jag skulle behövt är...en riktigt portad och bearbetad topp...växer inte på träd verkar det som :( En lämlig kam...och som sagt en förgasare...Resten har jag.

Behöver ett råd....jag har en motor med den 6 bultade veven...den är på 2,0 l och är balanserad och inviktad och allt vad det nu heter :D I den är kolvarna avsvarvade 4mm...är det att rekomdera?? Eller ska jag sätta i ett par smidda? Iofs beror ju det på vilken topp jag ska ha...men frågan är...håller dom??
Motorer utan turbo suger
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re:

Post by JE Jr »

Lången wrote:
Okej... om jag t ex andvänder mig av ett insug till en weber 36/36 och sätter turbon så nära jag kan och bara gör ett rör med en böj ner till insuget så blir ju det systemet väldigt kompakt och d blir lite volym..men då får jag ju inte plats med nån förvärmning.....
På de flesta Weber DCDinsug finns det uttag för förvärmning med ett rör igjutet.

Kika ex.vis. på denna bild, ett "vanligt" Misabgrenrör som det borde vara lätt att få tag på till vänster till höger ett annat insug med mer avancerat förvärmning.

http://www.pbase.com/jejr/image/8561500
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply