Posted: Thu Apr 08, 2004 12:03 pm
------- Gäller bara 1-kretsbilar --------
Anslut en lång genomskinlig plastslang mot
luftnippeln. Be någon trampa ned pedalen sakta. När pedalen har börjat tryckas ned öppnar du luftnyppeln med en 1/4\" u-nyckel, bromsvätska och luftbubblor sipprar då ut i slangen. Pedal-assistenten fortsätter att trycka ned pedalen sakta, men innan den når mattan (bottenläget) säger han till så att du hinner stänga luftnippeln. Proceduren upprepas tills dess att det inte kommer ut några luftbubblor.
Se till att fylla på med bromsolja (DOT4) i huvudbromscylindern allt eftersom luftningen sker. En tom huvudbromscylinder leder till massvis med ny luft systemet och allt måste göras om.
Det finns lite olika teorier om vilket hjul man skall börja med. Själv brukar jag börja med det hjul som har kortast rörlängd till huvudbromscylindern (VF) och sedan ta (HF) och sen bakhjulen. Men det finns de som gör tvärtom. Oavsett vilken ordning du tar hjulen i, se till att ta varje hjul i tur och ordning minst \"två varv\" runt bilen (2ggr/hjul minst). Sedan kan du ju ta en testtur och därefter kontrollera luften igen.
Det är lätt att lufta en bil med 1-kretssystem. Se bara till att den genomskinliga slangen sitter tight runt nippeln, öppna ej nippeln för mycket... då åker pedalen fort ner i golvet. Och slabba inte med bromsoljan. DOT4 olja löser upp billack och annan färg mycket effektivt vilket kan ge tråkiga följder.
-------------------------------------------------
Om du nu har skaffat en \"skruva o lär\" bil. Införskaffa då också en verkstadshandbok så blir skruvandet både roligare och mer lärorikt. Det är alltid kul att kunna göra rätt från början istället för att lära sig av de dyrt erfarna misstagen!
Lycka till!
Anslut en lång genomskinlig plastslang mot
luftnippeln. Be någon trampa ned pedalen sakta. När pedalen har börjat tryckas ned öppnar du luftnyppeln med en 1/4\" u-nyckel, bromsvätska och luftbubblor sipprar då ut i slangen. Pedal-assistenten fortsätter att trycka ned pedalen sakta, men innan den når mattan (bottenläget) säger han till så att du hinner stänga luftnippeln. Proceduren upprepas tills dess att det inte kommer ut några luftbubblor.
Se till att fylla på med bromsolja (DOT4) i huvudbromscylindern allt eftersom luftningen sker. En tom huvudbromscylinder leder till massvis med ny luft systemet och allt måste göras om.
Det finns lite olika teorier om vilket hjul man skall börja med. Själv brukar jag börja med det hjul som har kortast rörlängd till huvudbromscylindern (VF) och sedan ta (HF) och sen bakhjulen. Men det finns de som gör tvärtom. Oavsett vilken ordning du tar hjulen i, se till att ta varje hjul i tur och ordning minst \"två varv\" runt bilen (2ggr/hjul minst). Sedan kan du ju ta en testtur och därefter kontrollera luften igen.
Det är lätt att lufta en bil med 1-kretssystem. Se bara till att den genomskinliga slangen sitter tight runt nippeln, öppna ej nippeln för mycket... då åker pedalen fort ner i golvet. Och slabba inte med bromsoljan. DOT4 olja löser upp billack och annan färg mycket effektivt vilket kan ge tråkiga följder.
-------------------------------------------------
Om du nu har skaffat en \"skruva o lär\" bil. Införskaffa då också en verkstadshandbok så blir skruvandet både roligare och mer lärorikt. Det är alltid kul att kunna göra rätt från början istället för att lära sig av de dyrt erfarna misstagen!
Lycka till!