Page 2 of 4

Posted: Wed May 04, 2005 12:45 pm
by amazoncustom
Bilprovningen kan inte säga nåt om dina kapade fjädrar sålänge fjädrarna INTE sitter löst när man hissar upp bilen, de kan däremot klaga på att bilen är för LÅG om den inte kommer upp på deras lyftar.

Re:

Posted: Wed May 04, 2005 6:49 pm
by Rogge
Lundberg wrote: Som sagt var.
Folk tror att det blir bättre väghållning.
väghållningen blev ju bättre då denna.. kan du förklara vad du menar men att det är en falsk säkerhet?
amazoncustom wrote:Bilprovningen kan inte säga nåt om dina kapade fjädrar sålänge fjädrarna INTE sitter löst när man hissar upp bilen, de kan däremot klaga på att bilen är för LÅG om den inte kommer upp på deras lyftar.
men om man har standard dämpare så är ju slaget på dem längre än vad fjädrarna är och då blir dom ju lösa när man hissar upp den..

Re:

Posted: Wed May 04, 2005 7:04 pm
by Lundberg
Rogge wrote: kan du förklara vad du menar men att det är en falsk säkerhet?
Japp.

Bilen släpper lättare. istället för att kränga.

Istället för att få "vältkänslan" så går det åt helvete i stället..

Eller något i den stilen. Bättre svar kommer nog när jag piggnar till.
Är sjuk och har ej sovit på hela natten.
Har åkt på något virus. Sonen + sambon är också sjuka.

Offtopic men men.

Posted: Wed May 04, 2005 7:51 pm
by Rogge
okej.. vält känslan är hemsk.. vi stack till helsingborg i en kompis amazon.. i varje kurva så kändes det som att man var upp e 45 graders vinkel..

Re:

Posted: Thu May 05, 2005 10:42 am
by amazoncustom
men om man har standard dämpare så är ju slaget på dem längre än vad fjädrarna är och då blir dom ju lösa när man hissar upp den..
Nej. inte med amazonens hjulupphängning fram iaf, där kan man sänka mkt av erfarenhet utan att fjädrarna sitter löst när man hissar upp bilen. beror på hur mkt man sänkt. men bak kan dom sitta löst när man hissar upp bilen, även om man köper sänkfjädrar.

Vad Lundberg försöker få fram är att när man har sänkt bilen mycket så bilen ligger på genomslagsgummina så får man inte mycket till fjädring, den stumheten gör att bilen skuttar och får på det viset sämre väghållning på en ojämn väg, även dämparnas onormala inställning gör att bilen får svårt att få perfekt väggrepp, dvs hjulen hoppar lite om det kommer gupp eller ojämnheter på vägen. Jag tror ioförsig att den extremt sänkta tyngdpunkten gör sitt och kompenserar en hel del. På en amazon så justeras cambervinkeln fram vid sänkning, detta är positivt för väghållningen om inte vinkeln överdrivs.

Posted: Thu May 05, 2005 5:47 pm
by Rogge
okej.. men som sagt detta var på en audi 80 och där var det inte populärt.. där är det ju fjäderben..

men bak så man man väl korta banden då åker ju inte bakaxeln ner lika mycket och fjädrarna sitter fast..

Re:

Posted: Thu May 05, 2005 5:50 pm
by amazoncustom
Rogge wrote: men bak så man man väl korta banden då åker ju inte bakaxeln ner lika mycket och fjädrarna sitter fast..
japp det kan man, då kommer dock bakhjulen hoppa när du kör snabbt över ojämnheter och hjulet sjunker inte ner i gropar utan hjulet hoppar lite istället. men iofs värre om bakre fjädrarna sitter löst tex när man kör snabbt i vägbulor då kan fjädrarna hoppa fel eller lossna.

Posted: Mon May 09, 2005 4:18 pm
by storbäcken
Undrar bara en sak, om man köper sänkningsfjädrar så borde de väl inte göra bilen bättre eller säkrare än om man kapar lite, å jag lovar att om man tar å kapar en fjäder med rondellen så påverkar man INTE härdningen på hela fjädern utan max den närmaste centimetern.

Alltså om jag kapar fjädrarna så bilen blir 4cm lägre eller köper en sänknings sats så får ju bilen i båda fallen kortare fjädringsväg= inte bra

Posted: Mon May 09, 2005 4:37 pm
by D59471
Skillnaden är ju att fjädrarna i en sänkningssats inte behöver vara märkbart kortare än originalfjädrarna. Det gör att risken för en urfallen fjäder inte är lika stor.

Nu är visserligen framfjädrarna ganska korta i sänkningssatserna, men de riskerar inte på något vis att falla ur.

Sedan är ju sänkningsfjädrarna styvare än originalfjädrarna vilket ger lite sportigare väghållning. En kapad originalfjäder blir iofs. också hårdare, men nog inte så mycket som 60% som det rör sig om i sänkningssatserna.

Posted: Mon May 09, 2005 7:30 pm
by Lundberg
Detta ser du helt klart om du jämnför den gamla fjädern och den nya. Kolla grovleken.

Posted: Thu May 12, 2005 9:27 pm
by storbäcken
Jo men med en styvare fjäder med lika kort slaglängd som en kapad borde ju inte ge bättre väghållning.. den blir ju bara ännu stötigare..

Lundberg wrote:
Rogge wrote: kan du förklara vad du menar men att det är en falsk säkerhet?
Japp.

Bilen släpper lättare. istället för att kränga.

Istället för att få "vältkänslan" så går det åt helvete i stället..

Skulle gärna villja ha en vidare förklaring av detta...

Menar du att man har bättre väghållning med original grejorna å att den lättare släpper med kapade/styvare fjädrar eller att med original så släpper du gasen tidigare eftersom de känns som du ska välta= de går vägen
och med sänkning tror du att du är Kenny Bräck i din Indy Car Amazon å blir lurad in i kurvan i mkt hög hastighet å plötsligt släpper de å du upptäcker att du sitter i en amazon från -62 med tre slitna sommar å ett vinterdäck= de går åt helvete

Men personligen så tycker jag amazonerna blir mycke trevligare att köra med sänkning å bredare däck.. mindre vinglit så..

Re:

Posted: Thu May 12, 2005 9:39 pm
by Hasse63
storbäcken wrote:Jo men med en styvare fjäder med lika kort slaglängd som en kapad borde ju inte ge bättre väghållning.. den blir ju bara ännu stötigare..
Visst blir det stötigare men tillsammans med rätt stötdämpare blir det "bättre". Man sänker ju tyngdpunkten på bilen.
Men har man 150 kg på taket på en rätt sänkt bil så kränger den som en orginalbil igen

Re:

Posted: Thu May 12, 2005 9:49 pm
by storbäcken
Hasse63 wrote:
storbäcken wrote:Jo men med en styvare fjäder med lika kort slaglängd som en kapad borde ju inte ge bättre väghållning.. den blir ju bara ännu stötigare..
Visst blir det stötigare men tillsammans med rätt stötdämpare blir det "bättre". Man sänker ju tyngdpunkten på bilen.
Men har man 150 kg på taket på en rätt sänkt bil så kränger den som en orginalbil igen
Hmm lade till lite mer i inlägget...

Jo de kan ja hålla med om att fördelen blir den lägre tyngdpynkten på bilen..
Sen beror de ju på hur man använder bilen, de finns ju dom som sätter rally fjädrar å dämpare på bilen å tycker dom har en jävla väghållning, men egentligen blev den bara stenhård.. I rally har man sån fjädring för att kunna klara ett hopp med alla fyra i luften.. har svårt att tro att folk har de som avsikt på gatan.
Lagomt är bäst... Men för en fattig bondmekare som jag så duger de bra med en liten kapning

Posted: Mon May 23, 2005 9:43 pm
by Rickard
Bara ville tillägga en sak,,, Vet inte om det var tillfälligheter men... När jag besiktigade min corvette 75 var den lite lååg. :lol: Hehe bakvagnen gick inte under frihjulslyften, för ovanlighetens skull var denna grabb snäll och sket i det, han tyckte bilen såg så fräsch ut att han sket i o kolla bakvagnen plus att bilen gick igenom me blankt papper förövrigt :D Men som sagt det känns som vissa skulle klaga på detta,,,

Re: Sänkning

Posted: Wed May 25, 2005 2:03 pm
by Amazon_60
Jag vill ha de lika lågt som Petter Ershags gråa (bild 25 i klubbgalleriet).

Nu börjar sommaren närma sig och det är dags för en sänkning.
Tänkte ha den ungefär som hans gråa amazon.
Någon som vet hur mycket som är kapat lr om han har gjort något mer vid bilen?
Mvh