storbäcken wrote:
Vänta nu har du såna där blåa biltema tändkablar???? Om du har de så släng dom fort och sätt dit några andra.. Biltema kablarn har för högt motstånd vilket kan göra motorn svårstartad pga att spänningen sjunker lite framme vid tändspolen när du kör på starten. Med för högt motstånd i kablarna så får du sämre gnista så länge du kör startmotorn...
Har tillåmed varit med om så högt motstånd i kablarna att gnistan åker utanpå kabeln för att de gå lättare än igenom...
Nej jag har biltemas svarta kablar, de billiga. Dom blåa är deras dyra!
Har dåliga erfarenheter av alla tändkablar som det står biltema på.. Men dom blåa siliconkablarna är klart de sämsta.. Övriga tänddelar fungerar säkert bra...
Nä låna tändkablar från nån annan motor och se om den startar lättare......
Vem har rekomenderat en motorrenovering
Jag kan därimot rekomendera att inte köpa tänddelar på Biltema.
Åk till nån som har ett hum om eller kan ställa tändningen på din bil.
Last edited by Hasse63 on Tue Aug 16, 2005 12:47 pm, edited 1 time in total.
Persa: Oavsett vad så tycker jag att du ska börja med kondensatorn. Och kolla stiften nu så de är rätt. Tyvärr, vill inte göra dig ledsen, men ta Biltemas grejjer och släng de över axeln samtidigt som du blundar.
Henke 12136 wrote:
Persa: Oavsett vad så tycker jag att du ska börja med kondensatorn. Och kolla stiften nu så de är rätt. Tyvärr, vill inte göra dig ledsen, men ta Biltemas grejjer och släng de över axeln samtidigt som du blundar.
Lugnt! Jag blir inte ledsen för de.. jag slänger deras prylar med glädje! Jag har aldrig varit bästa vän med biltema om man säger så! Jag ska köpa nya stift på mekonomen någon gång nu i veckan!
Persa lät erfaren mekare till en början så jag svarade bara på vad som kan krävas då en motor är otät.
Jag vet då att en Stromberg inte har accpump så att pumpa med gasen är förkastligt.
jag såg att jag inte hade en droppe olja i förgasaren så jag gick till statoil å köpte förgasar olja! då på kvällen så tror jag fatktist att den startade lite bättre.. den gick iaf förvånansvärt bättre när den väl startat! Ska testa idag å se om den startar fint då blir jag GLAD!
Hasse63 wrote:Persa lät erfaren mekare till en början så jag svarade bara på vad som kan krävas då en motor är otät.
Jag vet då att en Stromberg inte har accpump så att pumpa med gasen är förkastligt.
Lycka till Perca
Hasse, jag tycker du ska läsa inläggen igen i rätt ordning. Att Persa inte var en erfaren mek är väl ganska uppenbart, men att det var en Strombergförgasare, det var å andra sidan helt okänt.
Däremot så råder det inget tvivel om att Persa har blivit en betydligt mycket mer erfaren mek de senaste två veckorna. Dessutom har säkert den här tråden lett till att andra med liknande problem kommer att få många matnyttiga tips i framtiden, och det är ju det forumet är så bra för.
min b20 i 140in va jävligt segstartad ibland..
de enda tänddelar jag innan bytt är stiften o de är från biltema.. men det skumma är att jag böt startmotor för inte så länge sen till en från en 740.. den är lättare och starkare.. och då small bilen igång som ingenting.. men visst den klagar lite ibland.. men den går alltid igång.. men jag ska byta tändkablar, stift, rotor, konding och ev. brytar spetsar nån gång.. helst innan vintern då det är bruksbilen..
Henke 12136 du har missuppfattat lite det jag skrev (använde kanke fel ordval?) och jag missuppfattade det du skriv. När jag skrev mitt inlägg så läste jag vad du bl a skrivit lite slarvigt för inläggen ligger ju \"upp och ner\" då.
Men men nu glömmer vi det.
Visst är forumet till för att bl.a problem ska lösas och det leder ju till att man lär sig något. Man blir aldrig fullärd om man vill veta allt och kunna allt
EDIT: skrev Persa iställer för Henke 12136. men nu är det rätt
Last edited by Hasse63 on Fri Aug 19, 2005 12:12 am, edited 1 time in total.
Persa, ett tips till dig när du köper förgasarolja är att köp en liter ATF olja i stället och en oljekanna, då blir du inte skinnad av bensinmacken för den svindyra förgasaroljan.
Arne wrote:Persa, ett tips till dig när du köper förgasarolja är att köp en liter ATF olja i stället och en oljekanna, då blir du inte skinnad av bensinmacken för den svindyra förgasaroljan.
Hur många flaskor får du köpa innan du har en liter?
ATF oljan är bra till annat också. Smörja händerna te x men det är det bara Bossebildoktorn som gör
Hasse63 wrote:Hur många flaskor får du köpa innan du har en liter?
ATF oljan är bra till annat också. Smörja händerna te x men det är det bara Bossebildoktorn som gör