b20, seg start, vaaaaarje dag!

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Re:

Post by storbäcken »

Persa wrote:
storbäcken wrote: Vänta nu har du såna där blåa biltema tändkablar???? Om du har de så släng dom fort och sätt dit några andra.. Biltema kablarn har för högt motstånd vilket kan göra motorn svårstartad pga att spänningen sjunker lite framme vid tändspolen när du kör på starten. Med för högt motstånd i kablarna så får du sämre gnista så länge du kör startmotorn...

Har tillåmed varit med om så högt motstånd i kablarna att gnistan åker utanpå kabeln för att de gå lättare än igenom...
Nej jag har biltemas svarta kablar, de billiga. Dom blåa är deras dyra! :shock:
Har dåliga erfarenheter av alla tändkablar som det står biltema på.. Men dom blåa siliconkablarna är klart de sämsta.. Övriga tänddelar fungerar säkert bra...
Nä låna tändkablar från nån annan motor och se om den startar lättare......
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vem har rekomenderat en motorrenovering :?:
Jag kan därimot rekomendera att inte köpa tänddelar på Biltema.
Åk till nån som har ett hum om eller kan ställa tändningen på din bil.
Last edited by Hasse63 on Tue Aug 16, 2005 12:47 pm, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Hasse63 wrote:lyft ur motorn och renovera den.
:roll:

Persa: Oavsett vad så tycker jag att du ska börja med kondensatorn. Och kolla stiften nu så de är rätt. Tyvärr, vill inte göra dig ledsen, men ta Biltemas grejjer och släng de över axeln samtidigt som du blundar.
-anglofil-
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

Henke 12136 wrote: Persa: Oavsett vad så tycker jag att du ska börja med kondensatorn. Och kolla stiften nu så de är rätt. Tyvärr, vill inte göra dig ledsen, men ta Biltemas grejjer och släng de över axeln samtidigt som du blundar.
Lugnt! Jag blir inte ledsen för de.. jag slänger deras prylar med glädje! Jag har aldrig varit bästa vän med biltema om man säger så! Jag ska köpa nya stift på mekonomen någon gång nu i veckan!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Persa lät erfaren mekare till en början så jag svarade bara på vad som kan krävas då en motor är otät.
Jag vet då att en Stromberg inte har accpump så att pumpa med gasen är förkastligt.

Lycka till Perca
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Dracman
Posts: 75
Joined: Sat Apr 09, 2005 10:15 pm
Location: ute på landet

Post by Dracman »

jag har dom blåa.. funkar utmärkt.. har aldrig start problem!
Never take a Knife to a gunfight
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Re:

Post by storbäcken »

Dracman wrote:jag har dom blåa.. funkar utmärkt.. har aldrig start problem!
Än så länge.......
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Persa »

jag såg att jag inte hade en droppe olja i förgasaren så jag gick till statoil å köpte förgasar olja! då på kvällen så tror jag fatktist att den startade lite bättre.. den gick iaf förvånansvärt bättre när den väl startat! Ska testa idag å se om den startar fint då blir jag GLAD! :D
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Hasse63 wrote:Persa lät erfaren mekare till en början så jag svarade bara på vad som kan krävas då en motor är otät.
Jag vet då att en Stromberg inte har accpump så att pumpa med gasen är förkastligt.

Lycka till Perca
Hasse, jag tycker du ska läsa inläggen igen i rätt ordning. Att Persa inte var en erfaren mek är väl ganska uppenbart, men att det var en Strombergförgasare, det var å andra sidan helt okänt.

Däremot så råder det inget tvivel om att Persa har blivit en betydligt mycket mer erfaren mek de senaste två veckorna. Dessutom har säkert den här tråden lett till att andra med liknande problem kommer att få många matnyttiga tips i framtiden, och det är ju det forumet är så bra för.
-anglofil-
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

min b20 i 140in va jävligt segstartad ibland..
de enda tänddelar jag innan bytt är stiften o de är från biltema.. men det skumma är att jag böt startmotor för inte så länge sen till en från en 740.. den är lättare och starkare.. och då small bilen igång som ingenting.. men visst den klagar lite ibland.. men den går alltid igång.. men jag ska byta tändkablar, stift, rotor, konding och ev. brytar spetsar nån gång.. helst innan vintern då det är bruksbilen..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Henke 12136 du har missuppfattat lite det jag skrev (använde kanke fel ordval?) och jag missuppfattade det du skriv. När jag skrev mitt inlägg så läste jag vad du bl a skrivit lite slarvigt för inläggen ligger ju \"upp och ner\" då.
Men men nu glömmer vi det.

Visst är forumet till för att bl.a problem ska lösas och det leder ju till att man lär sig något. Man blir aldrig fullärd om man vill veta allt och kunna allt :wink:

EDIT: skrev Persa iställer för Henke 12136. men nu är det rätt :oops:
Last edited by Hasse63 on Fri Aug 19, 2005 12:12 am, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Persa, ett tips till dig när du köper förgasarolja är att köp en liter ATF olja i stället och en oljekanna, då blir du inte skinnad av bensinmacken för den svindyra förgasaroljan. :)
AVG
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

Arne wrote:Persa, ett tips till dig när du köper förgasarolja är att köp en liter ATF olja i stället och en oljekanna, då blir du inte skinnad av bensinmacken för den svindyra förgasaroljan. :)
den kostade ju bara 29kr :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hur många flaskor får du köpa innan du har en liter?
ATF oljan är bra till annat också. Smörja händerna te x men det är det bara Bossebildoktorn som gör
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

Hasse63 wrote:Hur många flaskor får du köpa innan du har en liter?
ATF oljan är bra till annat också. Smörja händerna te x men det är det bara Bossebildoktorn som gör
vad ska man med en liter till?
Post Reply