Page 2 of 39

Posted: Sat Aug 26, 2006 8:48 pm
by QV
Så då är man hemma med bilen i grönt skick. Bilder kommer senare är för trött i dag för att hålla på med bildhantering.

Resan upp i dimman gick bra och hemresan var i solsken inte en droppe regn. Tyvär kommer det en period med tjänstresor nu så det kommer inte att hända så mycket med bilen de närmaste veckorna.

Lacken då. Den vart bra. Den invigde kan hitta fel. Det vart ingen \"showlack\" men den är bättre än en \"normal\" nybil.

/Janne

Posted: Wed Aug 30, 2006 8:56 pm
by QV
En bild på pärlan skall det bli.

Image

/Janne

Posted: Wed Aug 30, 2006 10:42 pm
by D59471
Cleant!

Är det våtslip/polering som sker nu eller bara lite efterpolering?

Berätta gärna vad du kör med för medel och hur resultatet blir. :)

Posted: Fri Sep 01, 2006 9:06 pm
by Hasse63
Härligt :D Bara de roliga krar nu då.

Väntar på lite monteringbilder :wink:

Re:

Posted: Tue Sep 05, 2006 11:16 pm
by QV
D59471 wrote:Är det våtslip/polering som sker nu eller bara lite efterpolering?
För att få bra yta så måste man lägga på tjocka lager. Har man ugn så sträcker den tydligen en del på lacken så då kan man lägga tunnare lager. Nu hade jag ingen tillgång till ugn så det vart tjocka lager med "någon" rinning som följd. Så det som sker på bilden är en efterpolering där det var en "hängning".

Det vart "apelsin" på skuffen men det fixas med 1200, 2000, 3000 papper

Har en del jobb att fixa innan jag kan påbörja monteringen

ett av dom kan ni finna här
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=153200
och tyvär är det ett av de bättre jobben!

/janne

Posted: Wed Sep 06, 2006 10:19 pm
by D59471
Ok, anledningen att jag frågar är att jag i visst ljus ser att min lack har sjunkit lite under de år som gått sen bilen lackerades. Helt normalt.

Men jag funderar på att våtslipa/polera de ytor där det framträder mest. Dörrsidor och rundningen ovanför speglarna längs sidorna. Har läst massor i ämnet och har i stort sett alla maskiner/medel på jobbet men jag är lite feg.

Kanske skulle låta nån firma göra det istället. :roll:

Angående tjocka lager när man lackar utan ugn så vet jag vad du menar. Jag lackade ju mitt motorrum själv. Fick nån rinning som ska åtgärdas men annars blev det riktigt bra. Ser ut precis som den lack de la på firman för åtskilliga tiotusingar. ;)

Posted: Sun Sep 24, 2006 4:52 pm
by QV
Förstår vad du menar med \"feg\"
Lacken ser \"skaplig\" ut men med några nopper. Då skall man fram med 1200 papper och \"förstöra\" allt! :? För att sedan fixa till det med 2000 och polering 8) .
Denna prosedur är förvisso enkel, men det finns ett aber. Om man går igenom med 1200 (eller 2000) då blir det SKIT.

Men om man inte går igenom, då blir det UNDERBART.

Har ytterligare en resvecka Gbg 2 dagar och Visby 3 dagar. SAABen är forfarande trasig. pust.

/Janne

Posted: Mon Sep 25, 2006 7:40 pm
by D59471
Ja, det är lite läbbigt. Känns som att man skulle våtslipa för hand med klots bara istället för att använda maskin. Lackfirman hävdar att de lagt 2 ordentliga lager och att det inte ska vara några problem alls att våtslipa/polera då.

Dörrhandtag

Posted: Mon Jan 01, 2007 8:04 pm
by QV
Allt arbete har inte avstannat bara för att man inte har uppdaterat tråden,
men tyvärr inte så mycket som jag egentligen önskar.

Dörrhandtagens lås har blivit renoverade. En liten artikel ligger halvfärdig
som behöver någon timmas jobb innan den är klar att sända till medlemstidningen.

Image

Fyra däck med vit rand ligger och väntar på uppmärksamhet.
Likaså ett antal ventilationsrutsramar som skall plockas ner i beståndsdelar.
Någon som vet var man hittar nitar?

/Janne

Re: Dörrhandtag

Posted: Sat Jan 06, 2007 9:03 pm
by D59471
QV wrote:Likaså ett antal ventilationsrutsramar som skall plockas ner i beståndsdelar.
Någon som vet var man hittar nitar?

/Janne
Har för mig att Veteranprodukter hade nitarna. Jag tog ner mina rutor i smådelar när jag bytte ut gummilisterna mot nya.
Ett småpilligt jobb. Tänk på att du bör ha "tätningsmassa" på band. Ser ut ungefär som svart vulkaniserande tape
men tjockare och klibbigare.

fönsterrutor

Posted: Sun Jan 07, 2007 12:30 am
by QV
Har sett bilderna på NicklasO putsningar av listerna. Någon som vet hur man polerar bort repor på rutorna? Har nämligen inte monterat sidorutorna i hållarna ännu samt att jag funderar på att ta ur ventilationsrutorna (fram) så att man kan kroma om rutramen.

Skall kolla med VP men minnesbilden var att dom \"bara\" hade niten till ventilationsrutsgångjärnet och jag behöver \"alla\" nitar runtom, borde bli en 10 st per sida.

Posted: Sun Jan 07, 2007 4:07 am
by D59471
Nu när du säger det så. Det stämmer. Glasmästaren hade nitar som passade runt om mellan ramen och gummilisten.

Tätbandet jag nämnde ska förstås sättas på glasrutans kanter innan den förs in i rutramen. Sedan skär man bort överflödet som sticker ut på glaset.

Hur du putsar kromet bäst vet jag inte. Men det är väl mässing? Går ju utmärkt att kroma om ifall man vill ha nyskick.

Posted: Wed Jan 17, 2007 5:46 pm
by QV
Nitarna till rutramen är rörnitar av förkromad mässing med en diameter strax under 4 mm.
så här ser dagens jobb ut. Håller på att montera bort rutorna nu. En är borta iallafall.

Image
Det är alltid lika intressant och se om man får ihop något använbart från högen av delar :D

/Janne

Posted: Sun Jan 28, 2007 8:07 pm
by QV
Sakta framåt gå det.
Har sänt in dörrhantag och ventilationsrutsramarna för omkromning.

Har förövrigt åkt skridskor på mälaren i dag.

/Janne

Posted: Sun Feb 04, 2007 9:28 am
by QV
Har suttit och putsat lister i går (lördag). Har funnit en komplett uppsättnig lister runt bakrutan i blankt och bulfritt skick. Men runt framrutan och dropplisterna blir det till att köpa nya. (har för mig att det finns).

/Janne