59amazon med bilder

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Det finns inte många 50-tals Amazoner kvar överhuvudtaget så ska du modifiera så tycker jag inte att du ska göra några större ingrepp. Dubbla förgasare och annan kam? Ska tydligen gå att få lite över 100hk ur en B16 utan större problem.

Dubbla SU låter ganska mysigt

Image
Volvo P1200VB 1958
59amazon
Posts: 72
Joined: Sun Jun 18, 2006 7:54 pm
Location: Norge
Contact:

Re:

Post by 59amazon »

Amazon wrote:Det finns inte många 50-tals Amazoner kvar överhuvudtaget så ska du modifiera så tycker jag inte att du ska göra några större ingrepp. Dubbla förgasare och annan kam? Ska tydligen gå att få lite över 100hk ur en B16 utan större problem.

Dubbla SU låter ganska mysigt


Joda enig med deg! Fikk akkurat svar på mail fra George Folchi :

Dear Mr. Hansen,

Thank you for your enquiry. I have manifolds for
both the Judson B16 and B18 kits, but right now I do
not have a supercharger pump to go with them. Let me
look around a bit, and I will get back with you. I can
make or supply all the other pieces required.

George
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Håller med E...Amazon. Köp en redan förstörd amazon och bygg vidare på den och spar denna till eftervärden för gods skull :?

Den är ju så fin som den är nu :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du sabbar bilen totalt om du sätter i något modernare än B16 i den faktiskt.

Bättre i så fall att lyfta ur originalmotorn och sätta i en trimmad B16 motor. Spara originalgrejerna i garaget till den dagen du skall sälja eller vill återställa bilen.
AMAZZZON
Posts: 319
Joined: Thu Oct 06, 2005 3:35 pm
Location: Sveg(Härjedalen)

Post by AMAZZZON »

Visst är det lite synd om du gör det men det är ju din bil å du gör ju som du vill :) Bilen är ju väldig snygg!


//Stefan
Gör som Ford köp Volvo 8)
Har nu en PV - 1960 :D
Member of Wolfman Cruisers! 8)

8) raggarportalen.se Bevara raggarkulturen! 8)
59amazon
Posts: 72
Joined: Sun Jun 18, 2006 7:54 pm
Location: Norge
Contact:

Post by 59amazon »

Ååååååå,

det blir vel en løsning med B16 og Judson kompressor, hvis det lar seg ordne fra USA... Fikk noen små detaljer i posten i dag som er montert, bilde kommer :D
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Jaaaaa va fränt,va kul,lär bli riktigt bra.Skit i original nissarna,bygg en judson kompressormatad B16,finns ju inte mycket i volvo världen som är fränare änn det :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Tummen upp!

Lova att du lägger upp en projekt tråd med massa massa bilder :D
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Croner
Posts: 70
Joined: Sun Jul 23, 2006 4:18 am

Post by Croner »

Idiot säger jag till bilägarn som har tänkt att förstöra den genom att byta motor osv!
Håll en gammal fin bil i orginalskick! Vill du rejsa!? Skaffa ensåndär ny bil som pyser.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Croner wrote:Idiot säger jag till bilägarn som har tänkt att förstöra den genom att byta motor osv!
Håll en gammal fin bil i orginalskick! Vill du rejsa!? Skaffa ensåndär ny bil som pyser.
Idiot kan du va själv,sluta klaga på andras val och sköt ditt eget du!
Avskyr folk som skriver så här...Vad gör man om man gillar att rejsa men avskyr nyare bilar???
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Croner
Posts: 70
Joined: Sun Jul 23, 2006 4:18 am

Re:

Post by Croner »

Amazon_V8 wrote:
Croner wrote:Idiot säger jag till bilägarn som har tänkt att förstöra den genom att byta motor osv!
Håll en gammal fin bil i orginalskick! Vill du rejsa!? Skaffa ensåndär ny bil som pyser.
Idiot kan du va själv,sluta klaga på andras val och sköt ditt eget du!
Avskyr folk som skriver så här...Vad gör man om man gillar att rejsa men avskyr nyare bilar???
Men om man vill förstöra kan man väll i så fall skaffa en nyare amazon?
Varför 4d gammal pärla i nyskick?
Visserligen har jag gjort en 62a 4d mattsvart osv. Men då var den helt sönderostad i golvet å en vill man renovera någongång i framtiden så går det.
Men när man börjar sätta ner nyare motor osv. Måste så förbannat mycket ändras... Lite kan man väll ändå lämmna till eftervärden?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Croner wrote:
Amazon_V8 wrote:
Croner wrote:Idiot säger jag till bilägarn som har tänkt att förstöra den genom att byta motor osv!
Håll en gammal fin bil i orginalskick! Vill du rejsa!? Skaffa ensåndär ny bil som pyser.
Idiot kan du va själv,sluta klaga på andras val och sköt ditt eget du!
Avskyr folk som skriver så här...Vad gör man om man gillar att rejsa men avskyr nyare bilar???
Men om man vill förstöra kan man väll i så fall skaffa en nyare amazon?
Varför 4d gammal pärla i nyskick?
Har du tänkt på att vissa människor kanske inte anser det vara att förstöra bilen genom att bygga den som man SJÄLV vill ha den???Varför är det mer motiverat att som du säger förstöra en nyare Amazon änn en gammal??Det finns inget överflöd av varken gammla eller nyare amazoner.
Varför inte??Verkar ju snarare som han bestämt sig för en Judson kompressor på B16 motorn,det är inte att förstöra.Finns massor med originalrenoverade amazoner åt eftervärlden,oroa dig inte över det.

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Croner
Posts: 70
Joined: Sun Jul 23, 2006 4:18 am

Re:

Post by Croner »

Amazon_V8 wrote:
Croner wrote:
Amazon_V8 wrote: Idiot kan du va själv,sluta klaga på andras val och sköt ditt eget du!
Avskyr folk som skriver så här...Vad gör man om man gillar att rejsa men avskyr nyare bilar???
Men om man vill förstöra kan man väll i så fall skaffa en nyare amazon?
Varför 4d gammal pärla i nyskick?
Har du tänkt på att vissa människor kanske inte anser det vara att förstöra bilen genom att bygga den som man SJÄLV vill ha den???Varför är det mer motiverat att som du säger förstöra en nyare Amazon änn en gammal??Det finns inget överflöd av varken gammla eller nyare amazoner.
Varför inte??Verkar ju snarare som han bestämt sig för en Judson kompressor på B16 motorn,det är inte att förstöra.Finns massor med originalrenoverade amazoner åt eftervärlden,oroa dig inte över det.

/Micke
Är väll inge expert på norska men jag tyckte det stod 940 OG 850 motor iav!
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Croner wrote:
Amazon_V8 wrote:
Croner wrote: Men om man vill förstöra kan man väll i så fall skaffa en nyare amazon?
Varför 4d gammal pärla i nyskick?
Har du tänkt på att vissa människor kanske inte anser det vara att förstöra bilen genom att bygga den som man SJÄLV vill ha den???Varför är det mer motiverat att som du säger förstöra en nyare Amazon änn en gammal??Det finns inget överflöd av varken gammla eller nyare amazoner.
Varför inte??Verkar ju snarare som han bestämt sig för en Judson kompressor på B16 motorn,det är inte att förstöra.Finns massor med originalrenoverade amazoner åt eftervärlden,oroa dig inte över det.

/Micke
Är väll inge expert på norska men jag tyckte det stod 940 OG 850 motor iav!
Om du läser hela tråden så skulle du ögnat igenom det här som ägaren av bilen skrivit.
59amazon wrote:Ååååååå,

det blir vel en løsning med B16 og Judson kompressor, hvis det lar seg ordne fra USA... Fikk noen små detaljer i posten i dag som er montert, bilde kommer :D
Jag tyckte också det var synd att bygga om bilen och föreslog Judson kompressor på B16 motorn.Men INTE FAN kallar jag nån idiot för att man vill bygga om sin egen bil!!!
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Jag måste bara, ännu en gång, säga hur kanonfin din bil är och dessutom kan du fotografera, vilker ytterligare förstärker intrycket av bilen. Jag borde kanske gå en kurs :wink: Med tanke på att man sett en och annan customamazon genom åren, så kan jag lugnt säga att denna är den finaste och smakfullaste jag har sett. Vad du sedan gör i ditt motorrum...
Amazon 1957
59amazon
Posts: 72
Joined: Sun Jun 18, 2006 7:54 pm
Location: Norge
Contact:

Re:

Post by 59amazon »

Croner wrote:Idiot säger jag till bilägarn som har tänkt att förstöra den genom att byta motor osv!
Håll en gammal fin bil i orginalskick! Vill du rejsa!? Skaffa ensåndär ny bil som pyser.
Lykke til videre med livet ditt !!
Post Reply