Page 2 of 3

Posted: Tue Dec 25, 2007 6:00 pm
by BikerWade
Givetvis får man bättre väghållning med kortare fjädrar, förutsatt att man matchar hjulinställningen och kör på en helt gropfri slät väg, men då får man nog flytta söderut samtidigt för att hitta sån asfalt :wink:

Själv går jag i fullständigt seriösa Air-Ride tankar, och min gissning är att det bara handlar om dålig ekonomi bland amazonägare att det inte förekommit hittils. De flesta som har pengar slutar ju med Amazon, alternativt snöar in på orginalrenovering.

Man undrar ju sen, varför dessa orginalrenoverare måste vara så klåfingriga och inte kan låta bli att älta sina dogmer i forumet, det var aldrig frågan om OM det skulle modifieras, utan HUR. :roll:

Själv har jag iaf just skaffat en riktigt seriös MIG, så nu ska det sågas hejvilt i min friska orginalkaross från '62. För att strö salt i såren kan jag berätta att jag nyss borrat hål för tre ciggutag (amazon orginal iofs) i en helt mint täckplåt för radio-hålet. :twisted:

Re:

Posted: Tue Dec 25, 2007 11:32 pm
by Hasse63
BikerWade wrote: Själv går jag i fullständigt seriösa Air-Ride tankar, och min gissning är att det bara handlar om dålig ekonomi bland amazonägare att det inte förekommit hittils.
:roll:

Först blir du inte för det finns rika amazonägare, om de nu är ett måste :twisted:
Image

Posted: Wed Dec 26, 2007 1:34 am
by BikerWade
Där ser man, nu var jag inte ute efter att bli först heller, men men. Sen går det ju att bygga sig luftfjädring av delar från skroten, men det kräver nog en del kunskap. Smidigast är nog dock att hosta upp 25.000:- eller så, och få ett nytt någorlunda anpassat kit, vilket jag gissar att de flesta modifierings-liberala amazonägare hellre lägger på att uppgradera till nån sextiotals-jänkare eller så... Som tur e har jag redan ett kul jänkeprojekt, men testar alla modifikationer i mindre skala på Amazonen, på det sättet får man ju en kul åretruntkärra med :wink:

Däremot är jag själv helt inne på att ha em konverterad AC-pump som kompressor, istället för en skrymmande apparat i bagageutrymmet som de flesta verkar nöjda med...

:?

Air-ride

Posted: Thu Dec 27, 2007 12:51 pm
by Blomquist
Var kommer bilden från Hasse 63? Finns det flera? Vore kul att få lite mer detaljer omkring bygget samt prisbild. Tjugofem papp var väl ändå lite överdrivet(?).

Posted: Thu Dec 27, 2007 8:30 pm
by Hasse63
Viste väl att det skulle frågas efter fler bilder hehe.

Vet inte om det är ett måste att göra sig en användare...men här finns det mer. Hål till godo
http://www.bilforumet.no/120/184085-4-door-airride.html

Re:

Posted: Mon Jan 07, 2008 3:45 am
by emilnat
storbäcken wrote:
Arne wrote:Kapa på, men inbilla dig inte att du får bra väghållning. Till det ska du ha sänkta racingfjädrar, men du är kanske inte ute efter väghållning?
Lägre bil= lägre tyngdpunkt= bättre väghållning..
Lägre bil - Ändrat krängningscentrum framtill - konstig väghållning. Lägre tyngdpunkt är bara en variabel.

Posted: Mon Jan 07, 2008 12:06 pm
by Arne
emilnat, så enkelt är det inte. Kortare tillverkade fjädrar går inte att jämföra med kapade fjädrar, om det var det du syftade på.

Posted: Sun Jan 13, 2008 5:49 pm
by emilnat
emilnat, så enkelt är det inte. Kortare tillverkade fjädrar går inte att jämföra med kapade fjädrar, om det var det du syftade på.
Det stämmer. Själv skulle jag aldrig kapa fjädrar. Det blir mycket som blir fel, tex:
1. Fjäderkonstanten blir för låg - för mjuk med stor risk för genomslag
2. Fjädern passar inte bra på sätet/tallriken vilket kommer att medföra att sätet spricket efter ett tag
3. Inbakade spänningar frigörs i fjädern så den blir svagare.

Även om man köper kortare fjädrar som inte kapats så blir det inte automatiskt bättre väghållning eftersom geometrin in framvagnen blir fel, som jag sagt tidigare.

Re:

Posted: Wed Jan 16, 2008 12:20 am
by SO-CHEAP
Hasse63 wrote:Viste väl att det skulle frågas efter fler bilder hehe.

Vet inte om det är ett måste att göra sig en användare...men här finns det mer. Hål till godo
http://www.bilforumet.no/120/184085-4-door-airride.html

FY FAN vilken fet bil!!! 8)
men jag skulle gärna se mer på hur luftbäljarna sitter monterade!!
:wink:

Posted: Wed Jan 16, 2008 7:26 am
by hero
Ja absolut riktigt fet. jävla norrmän.... vad dom kan.. :D

Synd att hela karossen inte har samma färg bara.
Men det gör väl inget.. det man märker först är ändå hur satans låg den är.

Jag har kollat upp ett företag som tar 16.000 för ett sånt här kalas.
Med 4 bälgar, kompressor och allt. Dock tror jag inte montering ingick. ^^, lite kul ska man väl ha själv.
Någon som vet nått företag som är billigare?

Re:

Posted: Wed Jan 16, 2008 4:39 pm
by SO-CHEAP
hero wrote:Ja absolut riktigt fet. jävla norrmän.... vad dom kan.. :D

Synd att hela karossen inte har samma färg bara.
Men det gör väl inget.. det man märker först är ändå hur satans låg den är.

Jag har kollat upp ett företag som tar 16.000 för ett sånt här kalas.
Med 4 bälgar, kompressor och allt. Dock tror jag inte montering ingick. ^^, lite kul ska man väl ha själv.
Någon som vet nått företag som är billigare?
okej!! men va heter företaget? någon webbadress?
16,000 är väl okej!!..?? fast de beror på hur feta grejerna är!!

Posted: Wed Jan 16, 2008 9:13 pm
by Amazon_123GT
finns på http://www.gotrading.se

kostar väl hälften i amerika ungefär för samma pryttlarna.. men man ska ju få hem grejjerna med

Posted: Thu Jan 17, 2008 10:52 am
by hero
Precis amazon_123gt ! Thats the one.

Kom inte på företagets namn när jag satt och plitade in meddelandet förra gången.

Jag är rejält sugen nu, och kan väl inte säga mer än.. vi får väl se till sommaren.... ;)

Posted: Thu Jan 17, 2008 12:08 pm
by SO-CHEAP
Hej! jag hittade ett billigare kitt....en snubbe som tagit hem grejerna från USA

http://www.blocket.se/vi/14842986.htm?ca=11_s

Posted: Sat Jan 19, 2008 8:24 pm
by hero
hur fäster man egentligen bälgarna?