Nu har mitt 3 månaders jobb som testförare tagit slut så nu ska jag ta mig i kragen och jobba ordentligt i garaget med Aman.. Börjar vara så sugen på att få den klar inför sommaren. Men mycket jobb återstår. har varit ledig måndag-tisdag nu så då passade jag på att vara lite nyttig i garaget, fick även hjälp lite dådå av två kompisar så går det fortare framåt.
Fredrik har börjat slipa till spacklet. Han ser nöjd ut
Huven har haft sprickor i lacken/spacklet, man har kunnat skrapa bort färg med naglarna.
på 80-talet när detta gjordes såg säkert lacken bra ut men med åren så har det förfallit, för att få det ordentligt rent just på huven där det sett som värst ut bestämde vi oss för att slipa helt plåtrent och göra allt från grunden. här är slipningen påbörjad.
Lite fler grejjer har tillkommit på motorn
Topplocket har kommit tillbaka från portningen. Inslipade ventiler och nya ventiltätningar osv.
Den har även fått lite ny färg nu.
Min gamla t-shirt som varit med i garaget i ett par år är redigt urtvättad och sleten..
till slut var den bara som papper och kunde rivas sönder med fingrarna..
Denna dörr är nu klar för rostskydds-grund.. bara resten av bilen kvar då
Insidan av motorhuven hade nån ljudisoleringsmatta som vi slet bort, dock hade den ett klister där som var omöjligt att få bort, vi provade med t-röd och skrapa, de hjälptes inte..
Denna delen börjar också vara klar för grundning.. har beställt ny repplåt bakom bakhjulet och en ny sandplåt så jag väntar på att de ska komma så vi får svetsa det på plats först..
Toppen på plats, med lackat termostathus och ny termostat.
Eftersom hela garaget bestod av en enda färg, grå! av allt slipdamm så beslöt jag mig en dag för att sätta ner bilen på hjul och rulla ut den ur garaget å blåsa av allt damm och städa upp lite i garaget.. sagt och gjort!
Här rensar vi ur ganska mycket av den forna elektroniken som tidigare ägare haft som hobby att koppla i.
Lite stämningsmusik i garaget är också fixat
Hålen för spolarmunstyckena i huven är igensvetsade, blir cleanare både på huven och i motorrummet om man slipper spolarna.
En bonusbild på min vinterkälke som ställer upp i alla väder:
På ena skärmen är slipningen påbörjad.
Efter många timmar slit blev huven äntligen helt plåtren på utsidan..
Vi avbröt slipningen(blir drygt i längden) och pillade på med lite annat också, hålen för blinkers/parkeringsljus började vi plasta igen för ett cleanare utseende.
blinkers kommer vi att montera någonstans synligt i grillen. parkeringsljus behöver jag väl inte på en sån här gammal bil eller har jag fel ?
Åter till slipningen, bakluckan är nästan färdigslipad, lite lite till
Ungefär halva taket slipat nu:
Börjat slipa och spackla de gamla blinkershålen nu
Fronten snart färdig
Var in på färgaffärn och frågade efter något starkt lösningsmedel för lim och jag fick något som heter Xylen, hällde på det på insida huven och lät det verka , Tjong bara så blev klistret som en lös gegga som gick att skrapa bort lätt. det var nog starka grejjer de där för jag använde inga handskar när jag gjorde de där och jag är alldeles skrynklig och torr om händerna idag!
Mer slipat:
Fredrik tog med ett gjutjärns insug/grenrör och kapade till så jag kan använda aluinsuget till mina dubbla SU.
Det var alla bilder för denna gången, nu jobbar jag resten av veckan så då blir det inte mycket gjort men nästa vecka tar vi nya friska tag! Får hoppas all ekonomiplåt har kommit tills dess så vi kan börja svetsa lite..
Nån kommentar?