Skiv eller trumbroms fram?
Re: Skiv eller trumbroms fram?
när jag tänker efter så var det nog det han sa! att trumbromsarna var bättre eftersom skivbromsarna var så tungtrampade
Så många frågor...
Re: Skiv eller trumbroms fram?
mmmm, jag hade nog föredragit att de tar jämnt och tål värme framför att ha lågt pedaltryck....
Orkar man inte trycka på pedalen får man antingen styrketräna benen eller skaffa bromsservo!
OT: tror faktiskt att bubblorna hade hydrauliskt från 1950, i Sverige. Fast de gjorde ju ofta enklare modeller för hemmamarknaden som inte såldes på export. Torsionsframvagnen och den "plana" frmarutan fanns ju t ex kvar som modell ett par år längre i Tyskland än vad den gjorde här.
Eller så minns jag fel på årtalen.
Orkar man inte trycka på pedalen får man antingen styrketräna benen eller skaffa bromsservo!
OT: tror faktiskt att bubblorna hade hydrauliskt från 1950, i Sverige. Fast de gjorde ju ofta enklare modeller för hemmamarknaden som inte såldes på export. Torsionsframvagnen och den "plana" frmarutan fanns ju t ex kvar som modell ett par år längre i Tyskland än vad den gjorde här.
Eller så minns jag fel på årtalen.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: Skiv eller trumbroms fram?
Det här är ytterligare en "evighets diskution". Lastbilar har trummor (runtom) så helt kasst kan det inte vara. Nu har de iochför sig andra bromskrav än personbilar men de väger (mycket) mer. Det är få backar i Sverige som kan värma upp bromsarna till en farlig temp och i de fallen får man köra nedför med "förnuft" och motorbromsa! Kommer man till alperna så får man helt enkelt lära sig att motorbromsa oavsett trumma / skiva fram.TVR wrote:mmmm, jag hade nog föredragit att de tar jämnt och tål värme framför att ha lågt pedaltryck....
Orkar man inte trycka på pedalen får man antingen styrketräna benen eller skaffa bromsservo!
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Skiv eller trumbroms fram?
QV wrote:Det här är ytterligare en "evighets diskution". Lastbilar har trummor (runtom) så helt kasst kan det inte vara. Nu har de iochför sig andra bromskrav än personbilar men de väger (mycket) mer. Det är få backar i Sverige som kan värma upp bromsarna till en farlig temp och i de fallen får man köra nedför med "förnuft" och motorbromsa! Kommer man till alperna så får man helt enkelt lära sig att motorbromsa oavsett trumma / skiva fram.TVR wrote:mmmm, jag hade nog föredragit att de tar jämnt och tål värme framför att ha lågt pedaltryck....
Orkar man inte trycka på pedalen får man antingen styrketräna benen eller skaffa bromsservo!
/Janne
Lastbilar har dock pneumatiska bromsar (lufttyck)
+ att dom större lastbilarna har avgasbroms och oljebroms (har inte namnet i huvudet)
Så många frågor...
Re: Skiv eller trumbroms fram?
Vist blir det en evighetsdiskutiongoshow wrote:Lastbilar har dock pneumatiska bromsar (lufttyck)
+ att dom större lastbilarna har avgasbroms och oljebroms (har inte namnet i huvudet)
Avgasbroms = täpp för avgasröret så att motorn inte kan andas och därmed går tungt.
oljebroms = vet ej
att lastbilarna har tryckluftdrivna bromsar förändrar dock inget. Det är väl ingen som tycker att det är tungtrampat med trummor .... eller har jag missat något. Skivor har fördelar specielt när man skall köra (riktigt) hårt eller köra i lera. Både skivor och trummor går dock att få verkningslösa på grund av överhettning. De som bygger tävlingsbilar / dragsters löser problemen på sitt vis.
Min personliga fundering på detta är att trummor fungerar precis lika bra på bilen som mineralolja gör i motorn på bilen. så nur har vi blandat in syntet/mineral i denna tråd också
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Skiv eller trumbroms fram?
ska vi inte diskutera om orginal och custom när vi ändå är igång?
Nu börjar tråden spåra ur, skärpning.
Hasse63
Nu börjar tråden spåra ur, skärpning.
Hasse63
Så många frågor...
Re: Skiv eller trumbroms fram?
Haha ja nu har det spårat, men jag tackar för era svar, och drar dit skivor.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Skiv eller trumbroms fram?
Oavsett vilket så har du fördelen med skivor att du inte behöver justera dom, bromsbackar måste justeras (självjusterande trumbromsar funkar bara ett år eller så sen sitter justeringen fast i alla fall).
Bortsett från det så är det mest fråga om tycke och smak, trumbromsar duger fint fram på alla normala personbilar som används för normal körning.
Skivor är ju bättre rent mekaniskt, färre delar, lätt att byta bromsbelägg, inga fjädrar och annat elände, samtidigt så är ju av samma anledning bättre med trummor bak eftersom en bil med skivor bak nästan alltid har en trumbroms inne i skivan för parkeringsbromsen och då är det ännu mer prylar, med trummor bak så använder du samma för parkeringsbromsen.
Så personligen tycker jag det är bäst med skivor fram och trummor bak, kör man sen med amerikanskt stuk där hjulbultarna håller trumman och skivan så att man inte behöver lossa hjullager och annat skit för att få loss trumman/skivan så är det helt perfekt.
Bortsett från det så är det mest fråga om tycke och smak, trumbromsar duger fint fram på alla normala personbilar som används för normal körning.
Skivor är ju bättre rent mekaniskt, färre delar, lätt att byta bromsbelägg, inga fjädrar och annat elände, samtidigt så är ju av samma anledning bättre med trummor bak eftersom en bil med skivor bak nästan alltid har en trumbroms inne i skivan för parkeringsbromsen och då är det ännu mer prylar, med trummor bak så använder du samma för parkeringsbromsen.
Så personligen tycker jag det är bäst med skivor fram och trummor bak, kör man sen med amerikanskt stuk där hjulbultarna håller trumman och skivan så att man inte behöver lossa hjullager och annat skit för att få loss trumman/skivan så är det helt perfekt.