Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by Lars Bd »

131341P är en 68:a och ska ha B18.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by cruisingphill »

Njae..de är en 68 med B18, enligt regbevis, orginal köpekvitto och alla andra papper och häften som medföljde så är det en 68. Huga, jag är verkligen kass på amazonmodellerna..har som tidigare skrivit snöat in mig i jänkebilar och modernare Volvos:)



[Edit. såg att Lars Bd var snabbare]
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
FallerWiking
Posts: 14
Joined: Tue Jul 24, 2007 8:41 pm
Location: Mellansverige
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by FallerWiking »

Tycker att det sitter en del skumma prylar under huven :roll: men en sak som är utbytt är hjälpservon till bromsar men detta är ett byte till en bättre modell tycker jag då den äldre varianten hade en tendens att krångla för mig åtminstone!
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by hero »

Vad har hänt med denna bilen? :D
Praise the Lowered
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny på forumet, köpt Amazon 1968!

Post by Fredrik Lofter »

cruisingphill wrote:Med bilens fina dokumentation så medföljde en gammal "tillbehörskatalog", vet inte om några sidor saknas då det inte är numrerade men den är 10 x 15cm och format som kollilappar, ung. som de SJ använde på sina lastkollin förr, kvadratiska med avklippta hörn i ena sidan. I den finns det en väldig massa kul saker, t.ex. fällbeslagen med artikellnummer 277386-7 och dem kostade 128kr när det begav sig, annan kul sak är Bilhjälmen son finns under "För säkerhets skull", kostade 63kr och liknar en tropikhatt med rejäl hakrem :lol:
Du har inte möjlighet att scanna denna katalog och skicka den till Volvo Amazon Pictures så publicerar vi den där så att fler kan ta del av den? Vi har tillbehörskatalogen för 1969 där redan, men är intresserade av fler. http://www.volvoamazonpictures.se

Mhv,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder 15/2!

Post by cruisingphill »

hero wrote:Vad har hänt med denna bilen? :D
Jag har nu slutat mitt arbete uppe i Boden och tagit mig hem till Skåne med hjälp av min 740 Turbo som jag hade med upp dit en gång i tiden. Amazonen samkördes ner till Västerbotten där sommarstugan finns och om ett par dagar så kommer jag och tjejen att resa med tåg upp dit för att semestra, vi kommer att ta hem Amazonen till södern och jag hoppas att jag så fort sommöjligt då kan påbörja renovering. Innan bilen kördes söderut så servades motorn, olja, filter, stift, fördelarlock, brytarspetsar, rotor o kondning.
Går som en klocka på red bull:)

X55858 wrote:
Du har inte möjlighet att scanna denna katalog och skicka den till Volvo Amazon Pictures så publicerar vi den där så att fler kan ta del av den? Vi har tillbehörskatalogen för 1969 där redan, men är intresserade av fler. http://www.volvoamazonpictures.se

Mhv,

Fredrik
Absolut kan jag göra detta, som jag skrev ovan, bilen är uppe Västerbotten just nu och i den ligger alla papper men så fort bilen kommit hem till Skåne så ska jag ta tag i detta:)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968!

Post by cruisingphill »

Tjohej o hoppas alla har en härlig sommar!

Sammanfattar lite vad som skett fast bilder har jag klent om..
Tog i början av juli tåget upp till norr där bilen stod, brukade bilen tio dagar uppe i västerbotten, for långresa till Boden o sen ner till Skåne där bilen äntligen får vila ut efter trogen sommartjänst. Gick som en klocka hela tiden, inte minsta bekymmer alls! :D Servicen som utfördes innan avresa gjorde susen, var nere på så lite som 0,76liter/milen vilket enligt mig är över förväntan!? Men när vi låg på E4 söderut i 130-140 (enligt mätaren) så hamnade vi kring litern..

Kom hem för drygt en vecka sedan och har justerat ventiler, tickar rätt mycket fortfarande men det har jag hört är så gott som standard?

Hatthyllan framför passagerarsätet är monterad och under kvällen har en massa fokus riktats mot alla dessa PDF dokument som handlar om renovering, service och tillbehör.. planer smids! 8)

Avsaknaden av scanner är tyvärr fortfarande påtaglig så jag har ännu inte kunnat scanna in tillbehörskatalogen jag har som efterfrågades i ett inlägg ovan men jag har det i bakhuvudet och skall lösa uppgiften!

Skall se ifall jag har några fina bilder från min semester där bilen finns med, kanske glädjer någon annan än mig?

Fortsatt god sommar önskas!

//Philip, mycket nöjd efter 250mil Sverigeresa i Amazon!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder

Post by cruisingphill »

ImageFick soppatorsk mitt i Boden i våras..

ImageMat huv..

ImageSom jag provade att polera för hand..ett otroligt slitgöra

ImageLite blankare på bagageluckan iaf...;)

ImageNytvättad..fast det syns ju inte då den är väldigtpatinerad.. lacken är som 4ans slippapper..
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Fille
Posts: 28
Joined: Tue Jul 15, 2008 8:05 pm

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by Fille »

ett perfekt utgångs objekt :D verkar inte vara så dålig att du behöver totalrenovera den som du har tänkt heller?
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by PeterB »

Lacken är ju helt underbar, hur är det med rost? Den ser inte särksilt rostig ut. Bevara den som den är!! :P
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by cruisingphill »

Tack för trevliga kommentarer, värmer och motiverar!
Fille wrote:ett perfekt utgångs objekt :D verkar inte vara så dålig att du behöver totalrenovera den som du har tänkt heller?
Jo jag planerar att renovera rejält och mycket.. lacken är som sagt patinerad men det börjar krypa rost och jag gör hellre ett rejält långtidsjobb än småfixar då o då..
PeterB wrote:Lacken är ju helt underbar, hur är det med rost? Den ser inte särksilt rostig ut. Bevara den som den är!! :P
Smaken är som baken, jag gillar när det blänker och tyvärr gör ju denna patinerade pärla inte det, rost finns det lite bak vid tröskeln och upp mot bagageutrymmet på högersidan samt ett mindre hål på golvet vid passagerarsidan.


Planerna för tillfället är att flytta ihop med tjejen i Kalmar och då ska jag försöka få tag i ett garage där jag kan demontera och renovera. "Orginalbil" med smått vässad snurra är planerna just nu men jag får se vad för ideer som sätter sig under tiden dit:)

På fredag skall jag fara till helsingborg, ett företag där säljer visst massvis med lister och annat till gammelbilar, ska se vad där finns för skoj.

Adjösssss :)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by Rappel »

fi fan en boden amazon! :wink: har nog aldrig sett den i boden förut :roll:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by cruisingphill »

Rappel wrote:fi fan en boden amazon! :wink: har nog aldrig sett den i boden förut :roll:
Inte det..?
Jag skaffade den i februari 08, köptes av ett par ute vid Degerbäcken och stod efter det borta vid Af1 (mittemot den helikoptern på stolpen), och jag använde bilen i stort sätt varje dag när jag for ner på stan o gjore ärenden.

Nu är bilen hemma i Skåne och inväntar garageplats så jag kan påbörja renovering:)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by Rappel »

cruisingphill wrote:
Rappel wrote:fi fan en boden amazon! :wink: har nog aldrig sett den i boden förut :roll:
Inte det..?
Jag skaffade den i februari 08, köptes av ett par ute vid Degerbäcken och stod efter det borta vid Af1 (mittemot den helikoptern på stolpen), och jag använde bilen i stort sätt varje dag när jag for ner på stan o gjore ärenden.

Nu är bilen hemma i Skåne och inväntar garageplats så jag kan påbörja renovering:)

jasså i degerbäcken min chef bor där! jag ska höra med han om han vet vem de kan vara :wink: hm mjaa skulle inte förvåna mig om jag har sett den för de rullar några röda amazoner här i stan som ser nästan exakt likadana ut (solblekta :wink: :D ) haha! jag hoppas du får årdning på amazonen din! kika in min rödbleka amazon om du vill! lycka till :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon 1968! Nya bilder!

Post by cruisingphill »

Rappel wrote: jasså i degerbäcken min chef bor där! jag ska höra med han om han vet vem de kan vara :wink: hm mjaa skulle inte förvåna mig om jag har sett den för de rullar några röda amazoner här i stan som ser nästan exakt likadana ut (solblekta :wink: :D ) haha! jag hoppas du får årdning på amazonen din! kika in min rödbleka amazon om du vill! lycka till :wink:

Jag minns att det brukade stå en likadan röd som min uppe vid Landtingsvägen, vid parkeringen vid höga huset där, sen så brukade även en ofta stå på parkeringen vid Max/Ica:)

Har du hört med chefen din om han kände till min 68 från Degerbäcken?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Post Reply