Amazon -61 -nu är den såld...suck...

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ännu en 1960 (var en -61:a) amazon ...

Post by Amazon »

Ja en extra snurra är väl aldrig fel o ha liggandes även om det kanske är roligare att köra på originalmotorn.
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by Lars Bd »

PeterB wrote:Kan även bli så att jag lyfter ur den ordinarie motorn och penselrenoverar den o kör med denna istället under tiden.
Kolla detta först
http://volvo1800pictures.com/vm/4/4_htm ... M%2040.htm
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1960 (var en -61:a) amazon ...

Post by PeterB »

Tackar Lars för det inlägget, det hade jag ingen aning om. Det känns ju trevligare att köra med originalmotorn så denna får nog bli just reservdelar.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1960 (var en -61:a) amazon ...

Post by PeterB »

Nu kommer så lite bilder på inredningen. Tvingade mig att åka dit och skotta en gångväg in i logen. Jag var tvungen att åka dit för att kolla upp en detalj. Ska inte hålla er på halster utan här kommer en del bilder.

Jag tog bilderna i mörker inne i en loge där dörren bara gick att öppna så pass att jag kunde slinka in.


Börjar med baksäte och framstolar.

Image

Image

Image


Och nu går vi vidare till annat:

Image

Image

Image

Image

Image



Och till sist det som föranledde min tripp: Jag var tvungen att kolla efter om det låg en original golvmatta under den svarta.
Och det gjorde det.

Image

Image

Image

Image
Last edited by PeterB on Thu Apr 23, 2009 1:30 am, edited 1 time in total.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ännu en 1961:a, nu med bilder på inredningen!

Post by Amazon »

Kul att originalmattan låg kvar, hoppas den inte är för illa åtgången. Lite glycerol kanske inte skulle skada :?:
Volvo P1200VB 1958
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1961:a, nu med bilder på inredningen!

Post by Caltex »

Riktigt roligt att originalmattan fanns kvar under!
Det är ju ett drömscenario :D
Hur var skicket på den grå mattan?
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ännu en 1961:a, nu med bilder på inredningen!

Post by Telis »

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=5400

Såhär blev det när jag renoverade mattor till min bil - det går att göra mycket med gamla mattor och original är ju alltid charmigast :D

Mvh
/Henrik
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Ännu en 1961:a, nu med bilder på inredningen!

Post by Uffe »

Kan bara hålla med föregående. Ge dig på den gamla mattan med lösningsmedel och mineraloja (eller Glycerol) så skall du se vad som kommer fram. Kommer att bli kanon detta!
Amazon 1957
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1961:a, nu med bilder på inredningen!

Post by PeterB »

Jag vet inte skicket på den grå mattan förutom det som syns på bilderna, det var helt mörkt i logen.
Jag får se närmare på skicket när jag tar fram bilen om nån månad. Men helt klart kul att den fanns kvar...
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Vårkänslor...

Post by PeterB »

Kunde inte hålla mig i helgen utan var och besökte pärlan. Har nu tagit hem batteriet för laddning. Imponerande nog: När jag tog på nyckeln mest av nyfikenhet för att se om det fanns nån ström alls kvar så gick startmotorn runt, i alla fall några varv. 6v, efter en hel vinter. Jag är imponerad.
Jag provade inte mer, tog bara ur batteriet och när jag kommit hem fyllde jag på batterivatten och satte det på laddning. Vill ta hem "henne" så snart som möjligt... vårkänslorna spritter i kroppen...men som första åtgärd innan den ska köras hem så ska avgassystemet plockas ner och svetsas. Har en skarv som inte håller tätt.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Lackering?

Post by PeterB »

Ska imorgon besöka amazonen och försöka väcka den så smått ur sin vintervila... först på listan är att lyfta i batteriet och tanka en skvätt o se om den vill igång.

När jag var dit sist så verkade inte kopplingen frikoppla. Skumt, ska prova lufta och byta oljan... annars är det väl slavcylindern.

Sen ska avgassystemet svetsas ihop, det läcker i 2 skarvar... därefter hade jag tänkt få hem den, planerna är lite rostlagning och OM jag har tid och engagemang så ska den strippas på lister, krom osv. och därefter slipas ner och lackeras.

Jag har en vecka helt för mig själv i maj, då frun tar med sig avkomman och sticker iväg på en liten tripp.

Jag är ingen stjärna på sådant här med att slipa ner lack och hålla på. Har aldrig gjort det förut. Men jag vet ju så väl att bilen behöver det, annars går jag bara och retar mig på det.

Grejen är att jag har en kollega som erbjudit sig att lacka den GRATIS om jag gör allt förarbete. Jag har sett ett par bilar som han har lackat och det ser lovande ut...
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Ännu en 1961:a, nu med bilder på inredningen!

Post by hero »

Oj de här bilderna hade jag inte sett innan!
Kul att det verkar bli bra med din kontakt. Riktigt skoj när folk erbjuder sig hjälpa :D Det lyfter arbetet så fruktansvärt mycket..
Och så tänkte jag bara säga att det var väldigt roligt att den gråa mattan låg kvar under. För min del såg det dock väldigt fuktigt ut så jag håller tummarna på att det inte är så allvarligt med rosten på golvet.. Vill ju inte önska någon jobb direkt..
Praise the Lowered
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Ännu en 1961:a, nu med bilder på inredningen!

Post by roberth »

Ja du Peter. Den där abstinensen efter en amazon känner jag inte till... :mrgreen:
Men kan i min fantasi föreställa mej hur det skulle vara utan amma mer än några veckor... Hemska tanke...

Tycker din bil, med den fina patinan är bra som den är, men det är klart, nylackat och utan rost är ju inte dumt...
Lycka till och hoppas vi syns i sommar!
Vi får väl ordna en sammanstötning, när vädret är fint, för en glass på Ainas kanske?
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Börjat skruva...

Post by PeterB »

japp var som sagt och hälsade på gamla bettan idag, gav henne en slurk soppa, satte dit det potenta 6v batteriet och vred nyckeln. Pumpade på gasen och efter ett par försök så startade den och gick ack så fint så fint.
Däremot är kopplingen chockerande dålig, innan jag börjar bruka bilen till vardags så måste jag byta den.
Tog ner främre delen av avgas, det behöver svetsas i två skarvar. Det får bli den främre biten först. Otroligt att det går att få loss sånt här utan att dra av bultar! Kvalitet...

Jaa du Roberth...en och annan glass får vi se till att trycka i oss i sommar...

Synade den gamla grå golvmattan lite mer och den är hemskt torr, den spricker sönder väldigt lätt.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1961:a, nu med bilder på inredningen!

Post by PeterB »

Idag anlände ett roligt paket till mig och bilen: En ny kopplingssats!
Jag tog ner växellådan förra helgen och nu måste jag ju snart få ihop den igen!
Image
Image
Läängtar att få åka amazing igen!
Men det blir några timmars skruvande först. Måste försöka slipa bort lite rost under och rostskydda innan det blir att köra mer till vardags. När jag tar bort underredsmassan så är det ömsom ytrost ömsom blå lack. Var bilen lackerad under från början?
Last edited by PeterB on Thu Apr 23, 2009 1:31 am, edited 1 time in total.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Post Reply