X55858 wrote:Problemet är att lamporna i extraljus typiskt är på 55W medan reläet (669102) klarar max 100W. 123GT har iofs ett relä per extraljus, men för mig räcker det med ett.
Tror du inte siffrorna är angivna med lite säkerhetsmariginal uppåt på reläet?
Jag tror inte heller 2 st 55W lampor i praktiken drar 110W heller. I teorin ja men mäter man upp den verkliga effekten brukar väl lampor sällan ge den effekten dom är märkta med utan en bit under det.
xyz
Jo, jag tror nog också att reläet i praktiken klarar mer men en sådan chansning - för det är en chansning - är inget jag är villig att riskera en bilbrand i min Amazon (Pärlan!) för. En 55W halogenlampa kommer nog lätt upp i sin maxeffekt över tid, typ om du kör ett par timmar med extraljusen. Biltemas extraljusrelä ska enligt elschemat som följer med läggas efter en 15A säkring. 15A vid 12V blir 180W, så det reläet är bra dimensionerat för 110W uteffekt. Kanske ska försöka krafsa lite till trots allt? =))
X55858 wrote:Biltemas extraljusrelä ska enligt elschemat som följer med läggas efter en 15A säkring. 15A vid 12V blir 180W, så det reläet är bra dimensionerat för 110W uteffekt. Kanske ska försöka krafsa lite till trots allt? =))
Jag vet inte om det är samma relä på Biltema jag har men jag har köpt det där i alla fall. Har det för att koppla in bl.a. kylskåp och batteriladdning till husvagnen. Det har en ingång som delar upp sig så man får två utgångar. Jag har mätt strömmen på båda mina utgångar och strömmen ligger på max 10-11A/st vid drift vilket reläkontakterna skall tåla. Nu är det på ca 3-4 års tid dags att byta relä för tredje gången. Då kör jag relativt få mil bara på sommaren. Nu kommer jag att sätta dit ett annat relä än Biltema. Rena rama skräpet!